صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره چهل و نه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره چهل و نه - ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

«ایران اقتصادی» چگونگی رکوردشکنی کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم را بررسی می‏کند

اشتغالزایی با چاشنی افزایش جمعیت فعال


کاهش نرخ بیکاری در دو سال اول دولت سیزدهم برآیند افزایش اشتغال ناشی از رشد نرخ مشارکت اقتصادی بوده است. احیای واحدهای راکد تولیدی، بهبود فضای کسب‏وکار و رونق تولید موجب شد هم نیروی کار از بازار اشتغال کشور خارج نشود و هم تمایل برای یافتن کار بیشتر شود. در این گزارش، آمارهای ارائه شده از سوی مرکز آمار و اقدامات دولت در حوزه اشتغالزایی در دو سال اول دولت سیزدهم بررسی می‏شود.
دولت سیزدهم با رویکرد رفع موانع، احیای کارخانه‏ها و کارگاه‏های نیمه‏تعطیل و رونق چرخ تولید با بهبود شرایط اقتصادی، رکورددار کمترین نرخ بیکاری در 2 دهه اخیر شد که گزارش‏های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مرکز آمار، این گزاره را تأیید می‏کنند. رسیدگی به وضعیت کارخانه‏ها و کارگاه‏های نیمه‏تعطیل، شناسایی نقاط ضعف، راه‏اندازی سامانه‏های جست‏وجوی شغل، احیای سند تعاون و ارتباط بین کارجویان و کارآفرینان منجر به شناسایی نیاز بازار کار و جذب نیروی ماهر و کارآمد شد.

اشتغال بیش از 24 میلیون از جمعیت فعال کشور
طبق آخرین نتایج طرح آمارگیری، نیروی کار در بهار 1402 به 8.2 درصد رسیده است که این روند کاهشی در کنار نرخ بیکاری پاییز سال گذشته، پایین‏ترین رقم نرخ بیکاری را در 2 دهه اخیر نشان می‏دهد.
24 میلیون و 306 هزار نفر جمعیت شاغلان 15 ساله و بیشتر در بهار سال 1402 بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل 728 هزار نفر افزایش داشته است. این افزایش اشتغال نشانگر روند رو به رشد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور است.

افزایش 820 هزار نفری بیمه اجباری
کاهش نرخ بیکاری جوانان، زنان و تحصیلکردگان دانشگاهی و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی با اشتغالزایی 728 هزار نفری در حالی رقم خورد که براساس اطلاعات دریافتی از سازمان تأمین اجتماعی، در مجموع در سال‏های 1400 و 1401، یک میلیون و 673 هزار و 278 کد بیمه جدید صادر شده است.از این تعداد بیش از 820 هزار نفر بیمه اجباری جدید، بیش از 400 هزار نفر بیمه حرف و مشاغل آزاد و حدود 450 هزار نفر -60 درصد پرونده بازنشستگان و مستمری‏بگیران جدید که به واسطه نوع بیمه اجباری از تعهدات قانونی بلندمدت برخوردارند و می‏توان آنها را به‏عنوان بیمه شده اجباری به واسطه شغل به شمار آورد را شامل می‏شود.
ایجاد رصد سامانه ملی اشتغال
دولت سیزدهم با یک برنامه منسجم آموزش، ارتباط کارجویان با کارفرمایان و تسهیل‏گری، به دنبال افزایش اشتغال مولد در کشور است که سامانه رصد اشتغال نیز بیش از یک میلیون اشتغال را به ثبت رسانده است. این سامانه با کد ملی وضعیت شغلی افراد را در سه مرحله پیگیری می‏کند. ثبت اشتغال در بخش تعاون نیز گویای رشد اشتغال در کشور است.

اشتغالزایی 103 هزار نفری در بخش تعاون
سند توسعه تعاون بعد از 10 سال در دولت سیزدهم احیا شد. این سند که در دولت‏های یازدهم و دوازدهم بایگانی و به دست فراموشی سپرده شده بود اکنون منجر به توجه مشارکت مردمی در قالب تعاون شد. این سند با نگاه مثبت رئیس‏جمهور در دستور کار دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار گرفت و سال گذشته در کمتر از سه ماه نهایی شد.
بر اساس این سند، نقطه‏نظر و پیشنهادهای دستگاه‏های مربوطه درباره این سند اخذ و اصلاح انجام و در نهایت در اسفندماه سال گذشته سند توسعه تعاون در هیأت دولت تصویب شد. در این سند احکام و وظایف دستگاه‏های مربوط به بخش تعاون ابلاغ شده است تا با همکاری همه بخش‏ها به رشد و کیفیت بخش تعاون در اقتصاد پرداخته شود.
بیش از 28 دستگاه در این سند مسئولیت اجرایی دارند و در راستای اجرایی شدن سند، این مسئولیت در بخش غیردولتی بخش تعاون با اتاق تعاون ایران و در بخش دولتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
رویکرد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم احیا و تقویت تعاونی‏هاست تا سهم تعاون از هفت درصد در اقتصاد کشور به 25 درصد برسد.
طبق آخرین گزارش‏ها، اشتغالزایی 103 هزار نفری در بخش تعاون از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون رقم خورده است. در این دولت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ثبت تعاونی‏ها 2.5 درصد و تعداد شاغلان 3.5 درصد افزایش یافته است. در این دولت چهار هزار و 293 تعاونی جدید با عضویت 152 هزار و 417 نفر ایجاد که منجر به اشتغال 103 هزار و 532 نفر شد. اکنون حدود 243 هزار تعاونی در کشور وجود دارد که از این تعداد 101 هزار تعاونی فعال هستند. سهم تعاونی‏های تولیدی از کل تعاونی‏ها حدود 52 درصد است، همچنین 17 درصد تعاونی‏ها توزیعی و 31 درصد تعاونی‏های خدماتی هستند.

اتصال کارجویان به کارفرمایان یکی از راهکارهای دولت سیزدهم
سامانه جست‏وجوی شغل بر بستر فضای مجازی در راستای پل ارتباطی بین کارجویان و کارفرمایان راه‏اندازی شد. در این سامانه کاریابی‏ها، کارفرمایان و کارجویان می‏توانند ضمن ایجاد پنل کاربری و ثبت داده‏های لازم، از خدمات سامانه در زمینه معرفی فرصت‏های شغلی، شناسایی افراد آماده به کار و تطبیق شغلی بهره‏مند شوند. بر این اساس شفافیت و پویایی در بازار کار ثبت می‏شود و سیاستگذاری بهتر و بهبود عملکرد بازیگران حوزه بازار کار را به دنبال خواهد داشت. براساس این سامانه، فرایند معرفی و به‏کارگماری کارجویان از طریق کاریابی‏ها به صورت ارتباط مستقیم کارفرما با کارجو انجام خواهد شد. این سامانه ظرفیت مناسبی ایجاد می‏کند تا از طریق آن، تأمین نیروی کار مناسب و مورد نیاز کارفرمایان با صرف هزینه و زمان کمتر و با سرعت و دقت بیشتر انجام شود. همچنین با امکان انجام نظارت‏های عالیه بر عملکرد کاریابی‏ها از طریق این سامانه، تخلفات احتمالی کاهش یافته و با اعتماد‏سازی موجبات رضایتمندی کارجویان و کارفرمایان و ارتقای عملکرد کاریابی‏ها فراهم خواهد شد. هدف از راه‏اندازی سامانه جست‏وجوی شغل، یکپارچه‏سازی ارائه خدمات کاریابی‏ها به کارجویان، کارفرمایان و دفاتر کاریابی، رصد و پایش تغییر و تحولات بازار کار، کاهش هزینه‏های جست‏وجوی شغلی، توانایی و تطابق ویژگی‏های شخصیتی مهارتی فرد با شغل و اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان است.

 

بــــرش

آموزش‏های مهارتی و فنی شرط ورود به بازار کار
سازمان فنی و حرفه‏ای زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی متولی ارائه آموزش‏های فنی و تخصصی در راستای توانمندسازی نیروی کار و خدمات آموزشی و مهارتی است، از این‏رو برنامه‏های مختلفی را برای جذب کارجویان به بازار کار فراهم می‏کند. نهضت ملی مهارت‏آموزی در گام دوم انقلاب در دولت سیزدهم کلید خورد تا بر این اساس سالانه چهار میلیون نفر مهارت‏های فنی و حرفه‏ای را آموزش ببینند که 72 درصد این آموزش‏ها با توانمندی بخش خصوصی محقق می‏شود. کشورمان 85 میلیون نفر جمعیت دارد که 26 میلیون نفر جمعیت فعال هستند، از این‏رو آموزش‏ها برای افراد جویای کار ارائه می‏شود. همچنین طرح‏های مختلفی از جمله طرح کهاد و نخلستان برای فارغ‏التحصیلان و دانشجویان برگزار می‏شود تا مهارت‏های آموزشی و فنی را در کنار تئوری‏های دانشگاهی فرا گیرند. یکی دیگر از طرح‏ها «طرح مهارت‏آموزی در محیط واقعی کار» با رویکرد ایجاد بسترهای لازم برای اشتغال مولد، پایدار و همچنین استمرار و تثبیت اشتغال، فرصت‏های موجود و مورد نیاز جامعه بویژه در مشاغل خرد و خانگی را از ابتدای دولت سیزدهم در اولویت خود قرار داده است. 28 هزار و 104 نفر از ابتدای امسال تاکنون برای کسب مهارت‏های فنی و حرفه‏ای در بنگاه‏های اقتصادی و کارگاه‏ها ثبت‏نام کرده‏اند. دولت سیزدهم اقدامات بسیاری از جمله راه‏اندازی سامانه جامع کاریابی، راه‏اندازی میدان کارآفرینی، اطلس الگوهای اشتغال، ارائه مهارت‏ها و آموزش‏های فنی و حرفه‏ای، تشکیل قرارگاه رفاه مردم، ایجاد پلتفرم ملی اشتغال و سایر طرح‏ها را با قدرت ادامه می‏دهد تا دیگر در کشور شاهد بیکاری نباشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی