صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه - ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۸

بازدهی هفتگی شاخص کل بورس مثبت شد

حقوقی‌ها مالکیت سهامی به ارزش یک هزار میلیارد تومان را از حقیقی‌ها گرفتند

با به صدا درآمدن سوت پایان معاملات روز چهارشنبه، معاملات بازار سهام در هفته سوم مردادماه نیز به پایان رسید و سهامداران با دستانی پر‌تر از ابتدای هفته، تعطیلات دو روزه خود را آغاز کردند.
در این هفته شاخص کل بورس تحت تأثیر اخبار منتشر شده از احتمال اصلاح نحوه قیمت‌گذاری نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها قرار داشت و توانست با ثبت سه روز افزایشی و دو روز کاهشی در مجموع بیش از
44 هزار و 210 واحد افزایش ارتفاع دهد و معاملات را بالای محدوده حمایتی
2 میلیون واحد به پایان رساند.
شاخص کل فرابورس نیز در این هفته 177 واحد افزایش ارتفاع داد و به عدد 26 هزار و 429 واحد رسید.
بازگشایی موفق بعضی از نمادهای شاخص ساز، انتشار گزارش‌های عملکرد فصل بهار صنایع بورسی که افزایش درآمد و تولید در گروه‌های فلزات اساسی، استخراج کانه‌های فلزی، بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، سیمان، ساخت قطعات یدکی خودرو، لبنیات و محصولات زراعی را نشان می‌داد در کنار افزایش نرخ کرک اسپرد محصولات پالایشی و افزایش میزان صادرات محصولات شیمیایی در مردادماه؛ از جمله دیگر دلایلی بود که رشد نسبی قیمت‌ها در بازار را تقویت کرد. همچنین حمایت خوب حقوقی‌ها از نمادهای بزرگ و انتشار خبری مبنی بر اجازه مجلس برای افزایش سرمایه‌گذاری در بورس از طریق منابع صندوق توسعه نیز تا حدودی بر انتظارات بازار تأثیر‌گذار شد و میزان عرضه را کاهش داد.
با این حال در ساعات پایانی معاملات روز چهارشنبه شاهد تغییر رفتار حقوقی‌های بازار بودیم و این معامله گران عرضه خود را بشدت بالا بردند و باعث شدند شاخص کل از محدوده مثبت به محدوده منفی انتقال یابد.
تداوم خرج پول حقیقی از معاملات خرد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت از جمله نکات منفی معاملات این هفته بود.
خروج پول در هر 5 روز معاملاتی این هفته از طرف کدهای حقیقی تداوم یافت و مالکیت سهامی به ارزش حدودی یک هزار میلیارد تومان از طرف حقیقی‌ها به حقوقی‌ها واگذار شد. به عقیده کارشناسان این خروج پول حقیقی می‌تواند منجر به ایجاد موج‌های کاذب قیمتی در دیگر بازارهای مالی شود.

آمار معاملات روز چهارشنبه
از نمادهای فعال در معاملات روز چهارشنبه بورس، 147 نماد افزایش قیمت و 276 نماد کاهش قیمت داشتند. در فرابورس نیز از 314 نماد معامله شده، 145 نماد در بازه مثبت و 169 نماد در بازه منفی به کار خود پایان دادند.
این موضوع در حالی بود که مجموع نمادها نوسانات خود را بیشتر در بازه منفی 3 درصد تا مثبت یک درصد انجام دادند و میانگین درصد قیمت آخرین عدد منفی 32 صدم درصد را به ثبت رساند.
روز چهارشنبه تعداد نمادهای صف خرید شده از نمادهای صف فروش شده بیشتر بود و در مقابل 74 نمادی که در بالاترین بازه مجاز روزانه معامله شدند، تنها 49 نماد در پایین‌ترین قیمت مجاز روزانه به صف نشستند. این موضوع نشان می‌دهد فشار تقاضا در نمادهای ارزنده همچنان حفظ شده است و معامله گران به فرصت‌های بازار سهام بی‌توجه نیستند. روز چهارشنبه، اگر چه ورود پول حقیقی به فرابورس، صندوق سهامی و صندوق‌های با درآمد ثابت مثبت بود اما خروج حقیقی‌ها از معاملات خرد 89 میلیارد تومان و خروج حقیقی از معاملات بورس 106 میلیارد تومان گزارش شد و حاصل برآیند ورود و خروج پول حقیقی را منفی کرد. کارشناسان این موضوع را در کنار پیشی گرفتن سرانه خرید حقیقی از سرانه فروش نشانه خروج حقیقی‌ها از معاملات خرد و جایگزینی آنها توسط حقوقی‌ها و حقیقی‌های متمول می‌دانند.
دیروز، نمادهای «فارس» و «شپدیس» بیشترین تأثیر مثبت و نمادهای «فملی» و «فخوز» بیشترین تأثیر منفی را برشاخص کل بورس به ثبت رساندند. نمادهای «فارس» «شپدیس» و «شپنا» بیشترین افزایش ارزش بازار را به خود اختصاص دادند.
بیشترین حمایت حقوقی از نمادهای «فملی» و «وبملت» اتفاق افتاد.
نماد معاملاتی «زکوثر» بیشترین رشد قیمت را داشت و بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای «نیان» و «غمایه» اتفاق افتاد. بیشترین خروج پول حقیقی از گروه «خودرو» و «بانک» مشاهده شد و بیشترین ورود پول حقیقی نیز به گروه‌های «صندوق ها» و «کانه‌های فلزی» گزارش شد.

جستجو
آرشیو تاریخی