صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و دو - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و دو - ۲۲ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

رئیس کنفدراسیون صادرات خبر داد

موفقیت ایران در ورود به بازارهای جدید تجاری

اگرچه تجارت یک فرایند است که نتایج ملموس آن نیاز به زمان دارد، اما دولت سیزدهم در دو سال گذشته اقدامات زیادی در زمینه تجارت خارجی انجام داده و عملکرد موفقی در ورود به بازارهای جدید داشته است. رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان این مطلب گفت:نتیجه ملموس این مهم را می‌توان در ازسرگیری ارتباط با عربستان مشاهده کرد که بازاری ۲ میلیارد دلاری را در گام نخست در اختیار ایران قرار می‌دهد.همچنین با توجه به نفوذی که عربستان در کشورهای عربی دارد، می‌تواند در رفع مشکلات مبادلاتی تجار ایرانی با تجار کشورهای عربی مؤثر باشد.

صادرات بدون افزایش تعرفه
محمد لاهوتی، درباره توسعه روابط سیاسی و تجاری ایران با آفریقا، تصریح کرد: روند خوبی در گسترش ارتباطات با این قاره رخ داده است، اما این بازار را می‌توان سال آینده مورد قضاوت قرار بگیرد که تا چه میزان به اهداف خود رسیده است.وی با تأکید بر اینکه این بازارهای جدید از جمله پیمان همکاری‌های شانگهای، بازار کشورهای سی آی اس (CIS) و کاهش تعرفه گمرکی با سوریه می‌تواند در افزایش صادرات کمک کند، اظهار داشت: سوریه بازار مرغوبی ندارد، اما با توجه به سیاست حمایت از تولید داخلی که دارد، می‌تواند زمینه را برای سرمایه‌گذاری مشترک بویژه در بخش کشاورزی داشته باشیم و صادرات خود را به کشورهای حوزه خلیج فارس بدون تعرفه افزایش دهیم تا بتوانیم آمارهای صادراتی را از ترکیب پنج کشور نخست تغییر دهیم که طی ۱۰ سال گذشته کمترین جابه‌جایی را داشته است.
 
افزایش صادرات غیرنفتی
رئیس کنفدراسیون صادرات با بیان اینکه افزایش صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۱، نتیجه سیاستگذاری دولت و برگزاری منظم جلسات کمیته اقدام ارزی بود تصریح کرد: دستورالعمل جدید برگزاری جلسات کمیته ارزی در بانک مرکزی که الزام به حضور ۹ معاون وزیر را در دستور کار قرار داده است موجب شده حضور هم‌زمان تمام آنها میسر نباشد و به همین نتایج مورد توجه سال گذشته را در پی نداشته است. وی با بیان اینکه مجموعه تصمیمات اقتصادی دولت در سال ۱۴۰۱ منجر به افزایش صادرات شده که به دلیل برگزاری منظم جلسات کمیته اقدام ارزی در سازمان توسعه تجارت ایران بود، خاطرنشان کرد: با انتقال کمیته اقدام ارزی از سازمان توسعه تجارت به بانک مرکزی، روند تصمیم‌گیری‌ها با کندی بیشتری صورت می‌گیرد که باید بتوانیم این مسأله را به روال قبل بازگردانیم.

روند قابل تأمل تراز تجاری
لاهوتی گفت: تراز تجاری منفی شاخصه بدی در شرایط کنونی محسوب نمی‌شود، زیرا رونق واردات به معنای افزایش ورود مواد اولیه موردنیاز کارخانجات و گردش چرخ تولید است و بر همین اساس طی ۴ماهه امسال مجموع تجارت خارجی کشور به ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسیده که سهم صادرات ۱۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار و سهم واردات ۱۹ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است، بنابراین شاهد تراز تجاری منفی ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری در این مدت بوده‌ایم. وی با بیان اینکه این آمارها نشان می‌دهد کالاهای با ارزش افزوده کمتری از کشور صادر می‌شود، اظهار داشت: سهم صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی کشور به‌استثنای نفت خام، نفت کوره، نفت سفید و تجارت چمدانی از نظر ارزش کاهش ۷.۹۷ درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میزان وزن کالاهای صادر شده در این مدت ۴۵ میلیون و ۷۵۸ هزار تن بوده که ۲۸.۵۶ درصد افزایش داشته که نشان می‌دهد کالاهای صادراتی ارزان‌تر فروخته شده‌اند.

اقلام و مقاصد عمده صادراتی
لاهوتی با بیان اینکه متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماه نخست سال‌جاری ۳۴۸ دلار و متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی یک هزار و ۶۵۰ دلار بوده است، اظهار داشت: گاز طبیعی مایع شده با یک میلیارد و ۶۳۳ میلیون دلار، پروپان مایع شده با یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون دلار، بوتان مایع شده با ۸۲۳ میلیون دلار، قیر نفت با ۶۸۹ میلیون دلار و متانول با ۶۶۵ میلیون دلار ۵ قلم عمده کالای صادراتی در این مدت بوده‌اند.
وی افزود: چین، عراق، ترکیه، امارات متحده عربی و هند ۵ کشور عمده مقصد کالاهای صادراتی ایران بودند که ۷۵ درصد از ارزش و ۷۶ درصد از وزن مجموع صادرات کشور به این ۵ کشور عمده صادر شده و همچنین در این مدت چهار میلیارد و ۶۴۴ میلیون دلار به چین، ۲ میلیارد و ۹۲۷ میلیون دلار به عراق، ۲ میلیارد دلار به ترکیه، یک میلیارد و ۷۷۸ میلیون دلار به امارات متحده عربی و ۶۲۴ میلیون دلار به هند صادر شده است.
پیشنهادی برای ارز صادراتی
لاهوتی با ارائه پیشنهادی مبنی بر در اختیار گرفتن ارز صادراتی برای واردات خودرو گفت: به دولت پیشنهاد می‌دهیم که ارز حاصل از صادرات کالاهایی که از مواد اولیه ارزان استفاده نمی‌کنند، به واردات خودرو اختصاص یابد؛ این در حالی است که باید از نظر تشکل‌ها و اتاق بازرگانی در حوزه روش‌های بازگشت ارز صادراتی نظرخواهی شود تا مشکلی بروز نکند.
وی با اشاره به مکاتبه کنفدراسیون صادرات ایران با سازمان امور مالیاتی که منجر به صدور بخشنامه‌ای برای استرداد یک‌ماهه مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان شود، گفت: امروز برخلاف وجود این بخشنامه‌ها و تأکیدات چندباره دولت، صادرکنندگان در حال دریافت مالیات بر ارزش افزوده مسترد شده برای صادرات سال ۱۴۰۰ خود هستند. به هر حال علی‌رغم بخشنامه‌های مکرر و تأکید دولت و سازمان امور مالیاتی مبنی بر ضرورت بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات حداکثر ظرف مدت یک ماه هنوز هم بسیاری از صادرکنندگان به این منابع پرداختی خود دسترسی ندارند و همین امر مشکل کمبود نقدینگی بخش تولید صادراتی را دوچندان می‌کند.
لاهوتی نرخ ارز را یکی از موضوعات چالش‌برانگیز در حوزه صادرات دانست و اظهار داشت: ارز ۲۸۵۰۰ تومانی سقف دارد و به کالاهایی که دولت تعیین می‌کند اختصاص می‌یابد؛ اما مشکل نرخ ارز در سامانه نیما است که اختلاف ۲۵ درصدی با بازار آزاد دارد و این باعث می‌شود که به دلیل جذابیت نرخ، تقاضای کاذب را در حوزه واردات رقم زند و در عین حال، درست بر عکس انتظار برای توسعه صادرات و مدیریت واردات، واردات تشویق و صادرات سرکوب می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی