صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و سه - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و سه - ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

کارآفرینان نیازمند برندسازی هستند

برندسازی تضمین کیفیت کالا و تولیدات به مشتریان است؛ کالاهایی که در آن مهر تولیدکننده می‏خورد تا در بازار به مرحله رقابت برسد. تولیدکنندگان امروزه با ارتقای کیفیت کالاها به دنبال ماندگاری و ثبات در بازار عرضه و فروش محصولات هستند. برندسازی در حوزه‏های مختلف و محصولات صورت می‏گیرد اکنون به خاطر فصل تابستان و فراوانی و تنوع میوه‏ها، میوه خشک به عنوان خشکبارهای پرطرفدار است.
به همین خاطر برخی افراد متخصص در زمینه تولید خشکبار، با ثبت برند میوه خشک، تجارت خود را آغاز می‏کنند و با رساندن کیفیت به بالاترین سطح سعی می‏کنند نه تنها نیاز داخلی را بلکه در بازارهای ملی و بین‏المللی حضور پیدا کنند.
در این گزارش با دو کارآفرین که با برندسازی در بازار شناخته شده‏اند به بحث و گفت‏وگو می‏نشینیم.
صغری منتخبی از استان زنجان کارآفرینی است که از سال 1396 کار خود را شروع کرده است و در راستای توسعه صنایع تبدیلی موفق به ثبت برندسازی در میوه خشک شده است و زمینه اشتغال 200 نفر را در فصل تابستان فراهم کرده است.
منتخبی با بیان اینکه مجوزها را از سازمان‏های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دریافت کردم تا توانسته‏ام برند را ثبت کنم، می‏گوید: اکنون برای بسته‏بندی و خشک‏کردن میوه‏ها روزانه برای 45 نفر زمینه اشتغال فراهم کرده است.
این بانوی فعال در حوزه کسب‏وکار، می‏گوید: برای سرمایه اولیه در حوزه میوه خشک 500 میلیون تومان هزینه کرده‏ام تا بتوانم دستگاه‏های صنعتی موردنیاز را تهیه کنم. این بانوی کارآفرین از تهیه روزانه 2 تن میوه خشک در یک شیفت کاری می‏گوید که با ظرفیت 6 دستگاه موجود تهیه روزانه 3 تن میوه خشک وجود دارد.
وی با بیان اینکه در فصل تابستان یک و نیم میلیارد تومان برای خرید و خشک‏کردن میوه هزینه کرده است، ادامه می‏دهد: اشتغالزایی در فصل تابستان زیاد است و در فصول دیگر اقدام به بسته‏بندی و ارسال میوه‏های خشک می‏کنیم که این مورد نیز بستگی به بازار و سفارش‏ها دارد.
این بانوی کارآفرین ادامه می‏دهد: اکنون در عرصه صادرات با مشکلاتی روبه‏رو هستیم که باید در این زمینه شاهد تسهیل و تسریع در عرضه محصولات باشیم، ضمن اینکه همچنان کشورهایی مانند کانادا و آلمان خواستار میوه‏های خشک ما هستند.

بسته‏بندی‏هایی با کیفیت بالا
حمید شیخی از استان قم، یکی دیگر از کارآفرینان در عرصه برندسازی است. او حدود 2 سالی است که در زمینه بسته‏بندی و برندسازی محصولات میوه خشک وارد فاز اجرایی شده است. این کارآفرین درباره برندش می‏گوید: تمام مجوزهای مربوط در داخل و گواهینامه‏های لازم را نیز دریافت کرده‏ام بااین امید که در مدتی کوتاه میوه خشک بتواند جایگاه خود را در سبد خانوارها پیدا کند؛ محصولی که باکیفیت بوده و سلامت‏محور باشد.
محصولات این کارآفرین در بسته‏هایی با وزن‏های پایین 35 گرمی جهت پایین آوردن قیمت تمام شده برای استفاده هر چه بیشتر مشتریان و با تزریق گاز نگهدارنده مجاز جهت حفظ کیفیت محصول و قیمتی مناسب عرضه بازار شده است. بسته‏بندی میوه خشک در وزن‏های 35 گرمی برای اولین‏بار است که تهیه شده است. پیش‏ازاین وزن‏های بالا در بازار عرضه می‏شد و این وزن وجود نداشت؛ اما این بسته‏بندی‏ها مخصوص سوپرمارکتی‏هاست.
شیخی، زمینه اشتغال را برای 20 نفر فراهم کرده است و یکی از مهم‏ترین موضوعات را بحث کیفیت بالا و قیمت مناسب می‏داند و عنوان می‏کند: میوه‏های خشک را در طعم‏های خوب و در وزن‏های پایین‏تر قرار داده‏ایم تا هر شخصی بتوانند باکیفیت بالا و قیمت مناسب‏تر این محصولات را تهیه کند که اکنون شاهد بازخورد خوب از سوی مشتریان هستیم.
این کارآفرین که با سرمایه اولیه 400 میلیون‏تومانی شروع به کارکرده است، می‏گوید در مراحل بعدی این رقم به یک میلیارد و 200 هزار تومان افزایش پیدا کرد، در همین راستا سال گذشته با همکاری قرارگاه بسیج سازندگی 100 میلیون تومان تسهیلات دریافت کردم و اکنون موفق شده‏ام روزانه 400 کیلو ورودی میوه داشته باشیم.
وی عنوان می‏کند: در صورتی که فضای صادرات تسهیل شود، محصول میوه خشک برای کشورهای خلیج‏فارس و روسیه جذابیت دارد؛ چراکه کشور ما دارای تنوع محصولات است.

جستجو
آرشیو تاریخی