صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و پنج - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و پنج - ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

خبر ویژه

وزیر اقتصاد اعلام کرد
واریز سود سهام عدالت پس از تکمیل صورت‏های مالی

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه دستورالعمل ارزشگذاری دارایی نامشهود تهیه شد، گفت: صورت‏های مالی 1401 شرکت‏ها به تازگی آماده شده و پرداخت سود سهام عدالت، بسته به تکمیل این صورت‏هاست. به گزارش ایرنا، سیداحسان خاندوزی در حاشیه مراسم رونمایی از نظام جدید ارزشگذاری دارایی‏های نامشهود درباره پرداخت سود سهام عدالت اظهار داشت: صورت‏های مالی 1401 شرکت‏ها به تازگی آماده شده و پرداخت سود بسته به تکمیل این صورت‏هاست. وی بیان کرد: در صورت تأخیر در ارائه صورت‏های مالی، پرداخت سود سهام عدالت دو مرحله‏ای خواهد بود. خاندوزی گفت: یکی از دلایل پرداخت دومرحله‏ای سهام عدالت در سال گذشته به هلدینگ خلیج فارس بازمی‏گردد که صورت مالی و سود خود را با تأخیر اعلام کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: ارزشگذاری دارایی نامشهود اقدام مثبتی است و این دارایی باید تکیه‏گاهی برای ارزشیابی شرکت‏ها نزد بانک‏ها و بورس شود. خاندوزی اظهار داشت: وزارت اقتصاد مسئولیتی در ارائه خدمات و کالا یا کنترل بازار ندارد و در مقابل باید زیرساخت رشد و توسعه و تأمین مالی را فراهم کند. وی افزود: در این راستا دستورالعمل ارزشگذاری دارایی نامشهود تهیه شد و این اقدام یکی از گام‏هایی بود که به دنبال برداشتن آن بودیم تا بخش مهمی از سرمایه‏ها از سوی نظام رسمی کشور پذیرفته شود. وزیر اقتصاد بیان کرد: یکی از مباحث مهم برای فعالان اقتصادی این است که در گزارشگری مالی، میزان دارایی و سرمایه‏های نامشهود شناسایی شود و نحوه ارزشگذاری این دارایی‏ها خلأیی بود که باید برطرف می‏شد و این ارزشگذاری باید تکیه‏گاهی برای ارزشیابی شرکت‏ها نزد بانک و بورس باشد. خاندوزی گفت: آنچه برای شرکت‏ها اهمیت دارد و جای خالی آن احساس می‏شود این است که دارایی نامشهود شرکت‏ها چگونه تشخیص و ارزشگذاری می‏شود. افراد متخصص در برخی شرکت‏ها، مشتریان وسیع خود یک ارزش اقتصادی برای برخی شرکت‏ها است. ایده‏ها، اختراعات و سایر انواع دارایی‏ها نیز جزو مواردی بود که به عنوان دارایی اقتصادی شناسایی نمی‏شد. وی افزود: برخی شرکت‏ها به آستانه ورشکستگی رسیده‏اند، چراکه سیاستگذار دارایی‏های آنها را به رسمیت نشناخته است. امیدوار هستیم ثمرات این پایه‏گذاری جدید را در صورت‏های مالی سال 1402 شرکت‏ها و تأثیر تسهیلات دریافتی آنها ببینیم.

توسعه اقتصاد دانش‏بنیان منوط به ارزشگذاری دارایی نامشهود است
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‏بنیان رئیس‏جمهور گفت: بدون داشتن یک نظام ارزشگذاری صحیح برای دارایی‏های نامشهود امکان توسعه اقتصاد دانش‏بنیان وجود ندارد و در دنیا حدود 95 درصد دارایی شرکت‏ها مربوط به دارایی‏های نامشهود است. روح‏الله دهقانی فیروزآبادی در مراسم رونمایی از نظام جدید ارزشگذاری دارایی‏های نامشهود اظهار داشت: در صورتی که نظام ارزشگذاری دارایی‏های نامشهود اجرایی شود، می‏توانیم بگوییم مهم‏ترین و اصلی‏ترین رکن اقتصاد دانش‏بنیان خواهد بود. وی با بیان اینکه بدون داشتن یک نظام ارزشگذاری صحیح برای دارایی‏های نامشهود امکان توسعه اقتصاد دانش‏بنیان وجود ندارد، گفت: طبق بررسی‏های بنده از 100 شرکت بزرگ دنیا، حدود 95 درصد دارایی آنها مربوط به دارایی‏های نامشهود است. وی ادامه داد: تا امروز نظام ارزشگذاری در سه حوزه آماده شده است، تلاش می‏کنیم در استانداردسازی این حوزه نیز کمک کنیم.

 

تحصن نمایندگان استان‏های شمالی در هیأت رئیسه

نمایندگان استان‏های شمالی با تحصن در جایگاه هیأت رئیسه مجلس و ایجاد بی‏نظمی در جلسه علنی در جریان بررسی عملکرد بخش‏هایی از قانون بودجه 1402، مطالبات مربوط به حوزه‏های انتخابیه خود در مورد پرداخت مطالبات کشاورزان را مطرح کردند. به گزارش ایرنا، در جلسه علنی روز سه‏شنبه-24 مردادماه_مجلس شورای اسلامی، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد تحقق احکام تکلیفی منتخب قانون بودجه سال 1402 کل کشور در دستور کار قرار گرفت، نمایندگان استان‏های شمالی با حضور در جایگاه هیأت رئیسه مجلس و ایجاد بی‏نظمی در جلسه علنی در جریان بررسی عملکرد بخش‏هایی از قانون بودجه 1402، مطالبات مربوط به حوزه‏های انتخابیه خود در مورد قیمت و واردات برنج را مطرح کردند. رحمت‏الله نوروزی در تذکر شفاهی در این خصوص خطاب به قالیباف گفت: صبح نمایندگان سه استان شمالی آمدیم در جایگاه هیأت رئیسه تحصن کنیم، اما از ما خواستند که به صحن برگردیم ما نمایندگان سه استان شمالی خجالت می‏کشیم به حوزه‏های انتخابیه خود برویم چون برنج دپو شده کشاورزان خراب شده است. نایب رئیس کمیسیون کشاورزی با اشاره به واردات بی‏رویه برنج بیان داشت: رئیس جمهور دستور دادند، 2500 میلیارد تومان برای خرید برنج اختصاص یابد اما هنوز برنج روی دست کشاورزان مانده است از شما انتظار داریم به عنوان دلسوز کشاورزان به این موضوع ورود کنید. وی همچنین در مورد واردات بی‏رویه چای تذکر داد. نوروزی در مورد خرید گندم از کشاورزان هم بیان داشت: در برخی از شرکت‏های دولتی وزرات نفت پول بیت‏المال رسوب شده با اینکه رئیس جمهور به وزیر نفت دستور داده که اقدامی برای پرداخت پول گندم کشاورزان انجام شود اما هنوز اقدامی صورت نگرفته است. به گزارش ایرنا، پیش‏از این محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در جلسه‏ای که هشتم مردادماه برای بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با تولید برنج و کشاورزان در استان‏های شمالی برگزار شد، تأکید کرد ظرف یک ماه آینده تمامی برنج‏های تولیدی سال گذشته از کشاورزان خریداری شود. علاوه بر این در جلسه علنی روز سه‏شنبه 24 مرداد مجلس شورای اسلامی، منظور رئیس سازمان برنامه بودجه در صحن علنی مجلس با تأکید بر اینکه، تبصره 14 بن‏بست است، تصریح کرد: هشدار هشدار تبصره 14 ناتراز بسته شده، شما برای گندم 60 همت پیش‏بینی کردید من الان باید 140 همت تأمین مالی کنم. دوستانی که پشت تریبون اعتراض کردند، اعتراض‏شان به چه چیزی است؟

 

جستجو
آرشیو تاریخی