صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره پنجاه و هشت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره پنجاه و هشت - ۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

دامپینگ بافتینه و بافتسان

شرکت بافتینه از سال 91 تاکنون بیش از 15 بار اعلام تعطیلی کرده است. مستندات این امر نیز در وزارت صمت موجود است. این مهم نشان می‌دهد که اعلام تعطیلی از سوی مدیران شرکت بافتینه بر اساس واقعیت نیست.
مجموعه بافتینه هر زمان که مطالبات و خواسته‌های انحصاری‌اش، احصاء نشود، صحبت از تعطیلی کارخانه می‌کند. بعضاً دیده شده که اعلام تعطیلی این کارخانه مقارن با روزهای خاص هم بوده است، به عنوان مثال مردادماه سال گذشته همزمان با سفر رئیس‌جمهور به استان همدان، ‌شرکت یاد شده صحبت از تعطیلی کارخانه کرد. پایه تعطیلی کارخانه بافتینه بی‌مورد است. مدیر این مجموعه می‌گویند که مواد اولیه به ما کم می‌رسد، بله درست می‌گوید مواد اولیه کم می‌رسد و در مورد همه مجموعه‌ها اینچنین است. برای حل این چالش، وزارت صمت مصوبه‌ای دارد که کارخانه‌های تولیدی می‌توانند بخشی از مواد اولیه مورد نیاز خود را از سایر کشورها وارد کنند. شرکت بافتینه می‌تواند از سایر گریدها به صورت ترکیبی استفاده کند.
یکی از چالش‌هایی که تولیدکنندگان با مجموعه بافتینه دارند، دامپینگ (فروش یا صادرات یک کالا با قیمت کمتر از هزینه‌های تمام شده یا به عبارتی دیگر فروش کالا در خارج به قیمتی کمتر از نرخ داخلی)‌ است. سال 1393، برخی از صنعتگران با موضوع دامپینگ علیه شرکت بافتینه، شکایت کرده بودند و این پرونده به سازمان حمایت ارسال شده بود. اخیراً هم مجموعه بافتینه رفتار شبه دامپینگ داشته است و سایر تولیدکنندگان (حدود 20 کارخانه) از آن شکایت کردند که در این راستا تذکراتی داده شد. در حال حاضر نیز مجموعه بافتینه رفتار شبه‌دامپینگ دارد. این کارخانه به عنوان مثال مواد اولیه را 47 الی 48 هزار تومان خریداری می‌کند و جنس نهایی را در گریدی که رقیب دارد بین 52 تا 53 هزار تومان به فروش می‌رساند یعنی نزدیک به قیمت مواد اولیه محصول خود را می‌فروشد، اما در گریدی که رقیب ندارد محصول نهایی را با قیمت‌هایی که برای مجموعه سود دارد، به فروش می‌رساند. این مجموعه پرونده تعزیرات هم دارد، البته تعزیرات هنوز حکم نداده است. در مورد کارخانه بافتینه باید عنوان کرد که 40 مجموعه دیگر مشابه این کارخانه فعالیت تولیدی دارند، لذا نمی‌توان بین مجموعه‌ها فرق گذاشت یا اینکه یک مجموعه فکر کند از سایر تولیدکنندگان برتر است. تولید باید در یک فضای رقابتی باشد نه اینکه انحصاری شود، به همین دلیل توزیع مواد اولیه هم بدون هر گونه رانت و فساد است. تا حدود هفت ماه پیش، فرایند تخصیص مواد اولیه به گونه‌ای بود که 97 درصد یکی از گریدها را کارخانه بافتینه می‌گرفت و مدیران این مجموعه خبر داشتند که چه زمان عرضه از سوی پتروشیمی‌ها اتفاق می‌افتد. این مجموعه مواد اولیه خریداری می‌کرد و با رقابت 20 درصد محصول خود را می‌گرفت و 40 مجموعه دیگر باید گرید دیگری خریداری می‌کردند با رقابت 50 درصد؛ همین اختلاف (30درصد) باعث شد طی 4 ماه کارخانه بافتینه رانت 50 میلیارد تومانی داشته باشد.
کاری که وزارت صمت انجام داد، ایجاد شرایط رقابت برابر بود. در حال حاضر مدیران کارخانه بافتینه گلایه دارند که چرا از حاشیه سودشان کاسته شده است؛‌ البته به تعبیری دیگر از حاشیه سود انحصاری‌شان کاسته شده است. در شرایطی این مجموعه ناراضی است که 40 مجموعه دیگر راضی هستند؛ اکنون شرایط تأمین مواد اولیه برای تمامی مجموعه‌ها یکسان شده است.
 مجموعه‌های تولیدی‌ای در کشور فعال بودند که به دلیل رفتار شبه‌دامپینگ بافتینه به صورت واقعی تعطیل شدند و نتوانستند ادامه حیات بدهند. ظرف امسال و سال گذشته بافتینه حداقل 7 بار اعلام تعطیلی کرده است.
جستجو
آرشیو تاریخی