صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شش - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شش - ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

افزایش اشتغالزایی از «خانه ها»

در سال گذشته 500 بازارچه مشاغل خانگی برای عرضه کالاهای تولیدی این حوزه راه‌اندازی شد

 


راه‌اندازی 500 بازارچه عرضه محصولات و کالاهای خانگی در سال گذشته قدمی در راستای حمایت از کسب و کارهای خانگی است، پیش از این عرضه دستاوردهای مشاغل خانگی بدون بازاریابی و راه‌اندازی بازارچه‌های فصلی یا دائمی، انگیزه تولید را در بین صاحبان این مشاغل کمتر کرده و حلقه مفقوده در عرضه تولید کالا بود.
عرضه کالا و محصولات مشاغل خانگی از مهم‌ترین موضوعات برای رونق تولید است تا زمانی که در بازار برنامه‌ای برای عرضه کالاها نباشد تولید با مشکل تقاضا روبه‌رو می‌شود.
دولت و بالطبع وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت سیزدهم با سیاست‌های حمایتی و تشویقی از مشاغل خانگی حمایت می‌کنند و در کنار ارائه تسهیلاتی نظیر وام مشاغل خانگی و تسهیل در صدور مجوزهای کسب و کارها، راه‌اندازی بازارچه‌های مشاغل خانگی و تشکیل زنجیره‌های تأمین و تعاونی را اجرایی کرده است.
در این رابطه «آزیتا همتیان» رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت کار در گفت‌و گو با روزنامه «ایران اقتصادی» می‌گوید: با تأکید بر سیاست‌های حمایتی در جهت رونق تولید، سال گذشته توانستیم بیش از 500 بازارچه مشاغل خانگی را در استان‌ها و شهرستان‌ها برپا کنیم تا دارندگان مجوزهای خانگی بتوانند محصولات خود را به فروش برسانند.
به گفته وی، در این راستا 700 شبکه و زنجیره تأمین تشکیل دادیم که امیدواریم امسال نیز بتوانیم با تأکیدات ریاست جمهوری به وزارت کشور مبنی بر همکاری فرمانداران و شهرداران در سراسر کشور، محل‌های دائمی عرضه و فروش را دایر کنیم.
همتیان یکی دیگر از اقدامات مهم را مردمی‌سازی اقتصاد در قالب تعاونی‌ها عنوان کرده و ادامه می‌دهد: تعاونی‌ها سهم بسزایی در توسعه فعالیت‌های اقتصادی و بهبود زندگی اجتماعی و فرصت‌های شغلی دارند. لذا توانستیم 14 تعاونی تأمین نیاز مشاغل خانگی را برای اولین بار تشکیل دهیم و برنامه عملیاتی ما در سال‌جاری تشکیل اتحادیه سراسری تعاونی‌های مشاغل خانگی خواهد بود.

صدور آنی 95 درصد مجوزهای مشاغل خانگی
وی به مانع‌زدایی درصدور مجوزهای کسب و کار از جمله مشاغل خانگی اشاره و اضافه می‌کند: اکنون از 512 رشته مصوب شغل خانگی، مجوز 95 درصد رشته‌های خانگی، به‌صورت آنی صادر می‌شود و مردم می‌توانند با مراجعه به سامانه مشاغل خانگی و یا درگاه ملی صدور مجوزها، به‌صورت آنی مجوز مورد نیاز خود را برای فعالیت در حوزه مشاغل خانگی دریافت کنند.
همتیان می‌گوید: در راستای تسهیل فرایند صدور مجوز کسب و کارهای خانگی، در سال 1401 بیش از 218 هزار فقره مجوز مشاغل خانگی صادر شده که نسبت به سال گذشته 202 درصد رشد داشته است.
همتیان از تسهیل فرایند اعطای اینماد، با تصویب ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی و ابلاغ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد و ابراز می‌کند: اعطای اینماد به مشاغل خانگی دارای مجوز از وزارت کار بدون نیاز به دریافت پروانه کسب از اتحادیه کسب‌وکار‌های مجازی عملیاتی شد.
به گفته وی، موضوع دریافت مجوز جدید از اتحادیه صنفی توسط مشاغل خانگی دارای مجوز از وزارت کار در سال‌های اخیر از موضوعات پرچالش بین‌بخشی بوده که در جلسات مختلف مطرح و مورد اعتراض کسب‌وکار‌های اینترنتی قرار داشت و از جهت الزام به تعدد دریافت مجوز از چند دستگاه، مطلوب نبود. لذا به این ترتیب به متقاضیان مربوطه با ثبت اطلاعات مجوز مشاغل خانگی و به‌صورت برخط و سیستمی ظرف چند ساعت اینماد اعطا خواهد شد.
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان اینکه رشته‌های مشاغل خانگی متنوع است، می‌گوید: لیست این مشاغل در سامانه وزارت کار در قسمت مشاغل خانگی
(https://mkh.mcls.gov.ir/fa/fahrest) قرار گرفته است و علاقه‌مندان برای راه‌اندازی کسب و کار خانگی و دریافت تسهیلات می‌‎توانند به این سامانه مراجعه کنند.

اختصاص 4 چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات کسب و کارهای خانگی
رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی و حمایت از مشاغل خانگی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تخصیص مبلغ سه هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی بانک مرکزی بابت پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی خبر داده و می‌گوید: در سال گذشته این منابع تخصیص داده شد که با پیگیری‌ها و همکاری بانک‌های عامل 90 درصد آن جذب شد که این امر منجر به اشتغالزایی بیش از 103 هزار نفر شد و امسال نیز این تسهیلات با افزایش 33 درصدی مواجه شده و مقدار آن به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.
همتیان همچنین از رشد 206 درصدی رشد اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در سال گذشته نسبت به سال 1400 خبر داده و می‌گوید: از یک میلیون شغل ایجاد شده در سال 1401، سهم مشاغل خانگی 10 درصد بوده است.

 

 

بــــرش

تشکیل زنجیره‌های تأمین مشاغل خانگی برای بهبود اشتغال آنها
استراتژی‌های بازاریابی و فروش کالاها امروزه موضوع مهمی است که از سوی صاحبان مشاغل خانگی با استفاده از فضای مجازی و دنیای واقعی در پیگیری است به طور قطع راه‌اندازی بازارچه‌های دائمی و حتی روزانه نقش مهمی در عرضه کالاها خواهد داشت؛ از آنجایی که مشاغل خانگی به‌دلیل شرایط اقتصادی و داشتن سرمایه‌ای اندک مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته است باید زمینه عرضه آن نیز از سوی مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مسئولان استانی و شهرداری‌ها در اولویت قرار گیرد. وجود بازارهایی که صاحبان مشاغل خانگی بتوانند در آن کالاهایشان را با قیمت مناسب و حذف واسطه به دست خریداران برسانند، به ارتقای تولید و به نفع تولیدکنندگان خانگی خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی