رئیسی وارد «نیکاراگوئه» شد

ادامه تور دیپلماتیک در امریکای لاتین


رئیس‌جمهور پس از پایان سفر رسمی به ونزوئلا، به منظور توسعه و تعمیق مناسبات با نیکاراگوئه و به دعوت رسمی «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور این کشور، وارد «ماناگوآ» شد.
 به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیسی که به دعوت رسمی «دانیل اورتگا» رئیس‌جمهور نیکاراگوئه به این کشور سفر کرده است، عصر سه‌شنبه به وقت محلی، با استقبال وزرای خارجه، دارایی، نفت، انرژی و معادن، دفاع و بهداشت وارد فرودگاه «ساندینو» نیکاراگوئه شد.
رئیس‌جمهور در میدان انقلاب «ماناگوآ» مورد استقبال رسمی دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه قرار گرفت و سپس ملاقات خصوصی دو مقام عالی‌رتبه و مذاکرات مشترک هیأت‌های رسمی دو کشور برگزار شد. معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در دومین مقصد رئیس‌جمهور در منطقه امریکای لاتین، از امضای اسناد در بخش سرمایه‌گذاری مشترک بین تهران و ماناگوآ خبر داد. به گزارش ایرنا، مهدی صفری یکی از همراهان رئیس‌جمهور در سفر به امریکای لاتین در این باره گفت: این اسناد در بخش سرمایه‌گذاری مشترک و تهاتر و تجاری است که بین هیأت‌های دوطرف به امضا می‌رسد.  وی افزود: همچنین پنجشنبه ۲۵ خرداد و در ادامه برنامه رئیس‌جمهور در نیکاراگوئه، نشست‌های متعددی با بانک مرکزی، وزارتخانه‌های تجارت و معدن و انرژی و بهداشت برگزار می‌شود، زیرا نیکاراگوئه علاقه‌مند است که در جهت انتقال تکنولوژی‌های جدید و تولیدات تجهیزات پزشکی و دارویی از ظرفیت ایران استفاده کند.
به گفته صفری، دیدار با همتای نیکاراگوئه‌ای، حضور در مجلس این کشور و سخنرانی در جمع دانشجویان دانشگاه ماناگوآ از برنامه‌های اصلی رئیس‌جمهور در دومین روز سفر به این کشور است. رئیس جمهوری اسلامی ایران بامداد دوشنبه - ۲۲ خرداد - در صدر هیأتی سیاسی و اقتصادی و در راستای تقویت روابط با کشورهای دوست و همسو، عازم کشورهای ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در امریکای لاتین شد؛ کاراکاس نخستین مقصد سفر پنج‌ روزه آیت‌الله رئیسی بود. رئیسی پس از پایان سفر دو روزه خود به کاراکاس با انجام دیدار با مادورو و هیأت‌های عالی‌رتبه، دیدار با رئیس مجلس و جمعی از رؤسای کمیسیون‌های مجلس ملی این کشور، بازدید از نمایشگاه علم و فناوری دستاوردهای ایرانی و آغاز به کار خط تولید دو شرکت خودروساز بزرگ ایران و سخنرانی در جمع جوانان و نخبگان ونزوئلایی و امضای ۱۹ سند همکاری، وارد نیکاراگوئه شد. این چهاردهمین سفر خارجی آیت‌الله رئیسی در ۲۱ ماه اخیر است. حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، جواد اوجی وزیر نفت، محمدرضا قرایی آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت و محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور از جمله همراهان آیت‌الله رئیسی در این سفر هستند.

توافق‌های تهران- کاراکاس، ضربه به سرمایه‌داری امپریالیستی
 تارنمای رسمی «دولت بولیواری ونزوئلا» با انتشار یادداشتی اعلام کرد که ایران، ابرقدرتی آزاد از دخالت‌های خارجی است و امضای توافق‌ها میان تهران- کاراکاس، علاوه بر ضربه‌ای سخت به سرمایه‌داری امپریالیستی، امضای یک سند «دوستی نابودنشدنی» است.  در یادداشت تارنمای رسمی دولت بولیواری ونزوئلا آمده است: توافقنامه‌های امضا شده بین جمهوری بولیواری ونزوئلا و جمهوری اسلامی ایران نه تنها گامی عظیم به سوی تحکیم هر دو کشور در دنیای چندقطبی است، بلکه پیام روشنی از این مسأله است که این دو قدرت به طور فزاینده‌ای در حال نزدیک‌تر شدن به یکدیگر در این «دهکده جهانی» به عنوان یک بلوک واحد هستند و این مسأله ضربه سنگینی به سرمایه‌داری امپریالیستی جهانی وارد می‌کند.  در ادامه این مطلب آمده است: نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری بولیواری ونزوئلا که بی‌تردید به یک استراتژیست ماهر در زمینه ایجاد پیوند، اتحاد و ارتقای نزدیکی بین ملت‌های انقلابی دوست برای توسعه موفقیت‌آمیز تبدیل شده‌، اعلام کرده است که جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین قدرت‌های نوظهور دنیای جدید، «نقش درخشانی» دارد.  ایران و ونزوئلا به یک بلوک واحد از ژئوپلیتیک جدید شرق-غرب تبدیل می‌شوند که این به دیدگاه عمیق ضد امپریالیستی مرتبط می‌شود، همه طرح‌های وابستگی انحصاری را در هم می‌شکند و یک چشم‌انداز-مأموریت جدید از جنوب ایجاد می‌کند که به سمت طرح‌های دوجانبه نوین پیش می‌روند.  بر اساس این یادداشت، «قراردادها و تحکیم روابط بین ایران و ونزوئلا همچنین چشم‌انداز صنعتی و فناوری را تقویت و ساختارهای قدیمی یک قرن امپراطوری و سلطنتی را سرنگون می‌کند. »

جستجو
آرشیو تاریخی