صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و یک - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و یک - ۰۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

مروری بر آخرین تحولات بازار کالای دنیا

کاهش تولید جهانی فولاد و رونق معاملات سنگ‌آهن

بازار سرمایه ایران به دلیل حضور شرکت‌های بزرگ تولید‌کننده محصولات معدنی و فلزات پایه‌ای، یک بازار کامودیتی‌محور شناخته می‌شود که از نوسانات بازارهای جهانی محصولات معدنی و فلزات پایه تأثیر می‌پذیرد. از این‌رو در ادامه با توجه به اخبار منتشر شده، آخرین تحولات بازارهای کالایی جهان را مورد بررسی قرار می‌دهیم.
 
آلومینیوم ۲۸ دلار کاهش و مس 63 دلار افزایش یافت
به گزارش فلزات آنلاین، قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن، روز دوشنبه ۳۰ مردادماه نسبت به آخرین معاملات انجام شده (جمعه ۲۷مردادماه)، افت ۱٫۳ درصدی معادل ۲۸ دلار را تجربه کرد، به گونه‌ای که  روز جمعه ۲۷ مردادماه آلومینیوم دو هزار و ۹۶ دلار به ازای هر تن قیمت‌گذاری شد و قیمت آن دیروز به دو هزار و ۶۸ دلار به ازای هر تن رسید.
همچنین روز دوشنبه ۳۰ مردادماه ۱۴۰۱ قیمت آلومینیوم در بورس فلزات لندن نسبت به هفته قبل با افت ۱٫۳ درصدی معادل ۲۸ دلار، از دو هزار و ۹۶ دلار به ازای هر تن، به دو هزار و ۶۸ دلار به ازای هر تن رسیده است.
موجودی آلومینیوم در انبارهای بورس فلزات لندن در روز دوشنبه ۳۰ مردادماه با افزایش هفت هزار و ۷۰۰ تنی، از ۴۸۳ هزار و ۵۵۰ تن به ۴۹۱ هزار و ۵۰ تن رسیده است.
قیمت مس در همین روز در معاملات بورس فلزات لندن نسبت به روز جمعه ۲۷ مردادماه، ۰٫۸ درصد معادل ۶۳ دلار نسبت به روز معاملاتی قبل از آن افزایش یافت و نسبت به هفته پیشین ثابت باقی ماند و به هشت هزار و ۲۳۹ دلار رسید. قیمت مس روز جمعه ۲۷ مرداد‌ماه هشت هزار و ۱۷۶ دلار بود. قیمت سه ماهه مس در معاملات روز دوشنبه ۳۰ مرداد‌ماه، ۰٫۸ درصد معادل ۶۳ دلار نسبت به روز معاملاتی قبل افزایش یافت و نسبت به هفته پیشین ۰٫۳ درصد افت را تجربه کرد.
روند قیمت و موجودی انبار مس در بورس فلزات لندن طی دو هفته اخیر نشان می‌دهد موجودی مس در انبارهای بورس فلزات لندن روز دوشنبه ۳۰ مردادماه با افزایش سه هزار و ۱۲۵ تنی از ۹۲ هزار و ۲۰۰ تن به ۹۵ هزار و ۳۲۵ تن رسید. روز دوشنبه ۳۰ مرداد‌ماه در بورس فلزات لندن، قیمت مس در شرایط کانتنگو به سر می‌برد. اختلاف قیمت سه ماهه و نقدی در این روز برابر با ۳۵ دلار بر تن گزارش شده که نسبت به جمعه ۲۷ مرداد‌ماه تغییری نداشته است.
 
رشد داد‌وستد جهانی سنگ‌آهن
به گزارش فولاد ایران، داده‌های انجمن جهانی فولاد نشان می‌دهد تولید جهانی فولاد خام در ماه‌های ژانویه تا ژوئن ۱.۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بویژه در دو منطقه کلیدی مصرف‌کننده فولاد بشدت کاهش یافته است. اتحادیه اروپا تقریباً ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و سایر کشورهای اروپایی حتی ۱۴.۱ درصد افت را نشان دادند. اگرچه قیمت انرژی و گاز کاهش یافته است ولی کشورها همچنان با تورم و کاهش نرخ ارز مبارزه می‌کنند.
اما حجم کلی صادرات سنگ‌آهن دنیا افزایش جزئی را نشان داد زیرا چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده سنگ‌آهن جهان، افزایش ۸ درصدی در واردات سنگ‌آهن در نیمه اول سال داشت.
در مجموع پیش‌بینی شده است در سال ۲۰۲۳ تقاضای فولاد دنیا ۲.۳ درصد افزایش یابد. اگر تورم و افت ارزش ارز‌ها منطقی شود، احتمالاً تقاضای فولاد بهتر خواهد شد و تقاضا و صادرات سنگ‌آهن را در نیمه دوم سال‌ جاری افزایش خواهد داد، اما اگر مقامات چینی فشارهای کاهش تولید را افزایش دهند، ممکن است تقاضا کاهش یابد.
 
طلا بی‌حرکت ماند
به گزارش کالاخبر، به‌رغم افزایش سود اوراق قرضه خزانه‌داری امریکا به بالاترین رقم طی ۱۶ سال گذشته، قیمت طلا روز سه‌شنبه ثابت مانده است.
سرمایه‌گذاران منتظر اجلاس بانک‌های مرکزی در این هفته هستند تا سرنخ‌های بیشتری در مورد سیاست افزایش نرخ بهره به دست آورند.
امروز قیمت هر اونس طلا با ۰.۰۶ درصد افزایش به ۱۸۹۶ دلار و ۱۰ سنت رسید.
طلا به دنبال یک هفته کاهش قیمت مکرر، روز دوشنبه ۰.۳ درصد افزایش یافت که بهترین روز آن طی دو هفته گذشته بود. تحلیلگران عقیده دارند خریداران طلا منتظرند ببینند قیمت این فلز گرانبها تا کجا پایین می‌آید و آیا این می‌تواند آغاز ورود مجدد و یکباره آنها به بازار باشد.
پایین آمدن ارزش دلار می‌تواند بازار طلا را به‌شدت تقویت کند.
سود اوراق قرضه ۱۰ ساله خزانه‌داری امریکا به بالاترین رقم از نوامبر ۲۰۰۷ رسیده که نتیجه احتمال ادامه روند افزایش نرخ بهره فدرال‌رزرو است. بالا رفتن نرخ بهره، سود اوراق قرضه و ارزش دلار را افزایش داده و تمایل به خرید طلا به‌عنوان یک سرمایه غیرسودده را پایین می‌آورد.
اظهارات روز جمعه جروم پاول، رئیس خزانه‌داری امریکا در اجلاس بانک‌های مرکزی در جکسون‌هال می‌تواند سرنخ‌های بیشتری در مورد سیاست افزایش نرخ بهره به سرمایه‌گذاران بدهد.
انتظار می‌رود پاول در این اجلاس از عملکرد خوب فدرال‌رزرو در پایین آوردن تورم و احتمال توقف روند افزایش نرخ بهره صحبت کند که می‌تواند فشار را از روی بازار طلا بردارد.
در میان سایر فلزات گرانبها، قیمت نقره با ۰.۰۷ درصد افزایش به ۲۳ دلار و ۶۸ سنت رسید و پلاتین با ۰.۲۴ کاهش، ۹۱۳ دلار و ۱۳ سنت معامله می‌شود.

 

جستجو
آرشیو تاریخی