وام‌دهی بانک توسعه جدید به ارزهای محلی

 به گزارش «ایران اقتصادی» از وبگاه فایننشال تایمز، رئیس بانک توسعه جدید گفت که این بانک قصد دارد به عنوان بخشی از طرح خود برای کاهش اتکا به دلار و ارتقای یک نظام مالی بین‌المللی چندقطبی‌تر، وام‌دهی به ارزهای آفریقای جنوبی و برزیل را آغاز کند.
دیلما روسِف (Dilma Rousseff)، رئیس‌جمهور پیشین برزیل و رئیس بانک توسعه جدید، همچنین اظهار کرد: این بانک در حال بررسی درخواست‌های عضویت از سوی حدود 15 کشور است و احتمالاً پذیرش چهار یا پنج کشور را تأیید می‌کند.
وی از ذکر نام این کشورها خودداری کرد اما گفت: از اولویت‌های بانک توسعه جدید تنوع بخشیدن به نمایندگی‌های جغرافیایی خود است. روسف در گفت‌وگو با فایننشال تایمز گفت: انتظار داریم امسال بین 8 تا 10 میلیارد دلار وام بدهیم. هدفمان این است که ۳۰ درصد از وام را به ارز محلی پرداخت کنیم. وی گفت که بانک توسعه جدید، که در شانگهای واقع است، برای وام‌دهی در آفریقای جنوبی بدهی را به رَند (واحد پول آفریقای جنوبی) صادر می‌کند و همین کار را در برزیل نیز انجام می‌دهد.
روسف خاطرنشان کرد: سعی خواهیم کرد سوآپ ارز انجام دهیم یا مجوز بدهی صادر کنیم.
بانک توسعه جدید به یوان هم وام می‌دهد.
گسترش اعطای وام به ارز محلی پیرو هدف بزرگ‌تری است که کشورهای بریکس از آن حمایت می‌کنند و آن تشویق به استفاده از جایگزین‌های دلار در تجارت و معاملات مالی است.
کشورهای بریکس (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در سال 2015 میلادی، بانک توسعه جدید را به عنوان جایگزینی برای مؤسسات مالی تحت تسلط امریکا مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی راه‌اندازی کردند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی