اقدام سازمان بورس برای توسعه تأمین مالی جمعی

فرهنگ سازی مناسب پیش نیاز لازم برای توسعه روش های تأمین مالی جمعی در بازار سرمایه ایران است

سعید رشیدی نوبندگانی
خبرنگار

دیروز ، جلسه شورای مشورتی سازمان بورس و اوراق بهادار با حضور برخی خبرگان بازار سهام و روسای فعلی و سابق این سازمان ، برگذار شد.
در این جلسه موضوع "تامین مالی جمعی" مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین به بررسی و تحلیل شرایط بازار سرمایه نیز پرداخته شد.
به گزارش «ایران اقتصادی» ، تامین مالی جمعی ، یک روش تامین مالی مستقیم بخش واقعتی اقتصاد از بازار سرمایه است که امروزه توسط بسیاری از کشورهای توسعه یافته جهان مورد توجه قرار گرفته است.
بررسی ها نشان می دهد که بعد از بروز بحران مالی در سال 2008، بسیاری از کشورها به این نتیجه رسیدند که افزایش معاملات ثانویه و بزرگشدن معاملات سوداگرایانه ، به نسبت بخش واقی اقتصاد، یکی از عوامل بروز بحران در اقتصادهای جهانی است و سعی کردند تا روش های تقویت کننده ارتباط بازار سرمایه با بخش مولد را توسعه دهند.
همچنین برخی پژوهشگران ، بانک محور بودن بخش پولی و مالی اقتصاد را یکی از مشکلات موجود در تامین مالی غیر تورمی اقتصاد دانستند و خواستار تقویت بازار سرمایه در فرآیند تامین سرمایه پروژه ها شده اند.
با توجه به موارد ذکر شده ، توسعه روش های تامین مالی جمعی یکی از راه های پیشنهاد شده برای تامین مالی غیر تورمی است که در آن ، تعداد زیادی سرمایه گذار (خرد یا کلان ، حقیقی  یا حقوقی)، به بررسی و ارزیابی پروژه های شرکت ها می پردازند و تمام یابخشی از سرمایه مورد نیاز پروژه ها را تامین می کنند. در این روش ، سرمایه گذاران تنها در یک یا چند طرح اقتصادی خاص سرمایه گذاری می کنند و از مزایای آن برخوردار می شوند.
تشکیل شرکت پروژه ها و شرکت های سهامی عام پروژه ، از جمله زیرساخت های لازم برای توسعه روش تامین مالی جمعی است.
برای توسعه این روش تامین مالی ، نیاز به ایجاد زیرساخت های قانونی و قضایی ، ایجاد بازارهای مستقل و دستورالعمل های نظارتی جدید مورد نیاز خواهد بود.
همچنین برای توسعه این بازار، نیاز است، در بخش های اقتصادی کشور و افراد جامعه ، فرهنگ سازی لازم انجام پذیرد تا از آثار منفی احتمالی ، نصب بد و نامتجانس این نهاد بر بازار سرمایه ایران، جلوگیری شود.
 
سال گذشته دستورالعمل تشکیل شرکت سهامی‌عام‌پروژه تصویب شد
تشکیل شرکت های سهامی عام پروژه ، از سال های قبل در سازمان بورس و اوراق بهادرا ایران مورد بررسی و ساختاربندی قرار گرفته است و اواخر تیر ماه سال 1400، دستوالعمل تشکیل شرکت سهامی عام پروژه در راستای هدایت نقدینگی به پروژه های دارای توجیح اقتصادی و تقویت بازار اولیه سهام ، تصویب شد.
همچنین در تاریخ 3 تیرمان سال جاری اولین شرکت سهامی عام پروژه نزد سازمان بورس ثبت شد و پذیره نویسی آن در دستور کار قرار گرفت.
مطابق دستورالعمل ها، پذیره نویسی شرکتهای سهامی عام پروژه به سه روش امکان پذیر است.
روش اول،  از طریق تاسیس یک شرکت‌ سهامی عام جدید است که پروژه موجود به ارزش کارشناسی شده به عنوان آورده غیر نقد موسسان به این شرکت منتقل شده و از طریق پذیره نویسی بخشی از سهام این شرکت مبالغ مورد نیاز برای تکمیل پروژه جمع‌آوری می‌شود.
 روش دوم، از طریق انجام افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم از سهامداران در شرکتی که پروژه در آن در حال اجرا است، انجام می‌شود که این فرآیند پس از تبدیل شرکت موجود به سهامی عام انجام می‌شود. روش سوم نیز به این صورت است که اگر یک شرکت چندین پروژه نیمه تمام داشته باشد، می‌تواند با تاسیس یک هلدینگ سهامی عام، وجوهی را از طریق پذیره‌نویسی از بازار تأمین کند و صرف تکمیل پروژه‌های این هلدینگ نماید. به گفته وی، همه این فرآیندها منوط به داشتن طرح توجیهی و برنامه کسب و کار مناسب است که می‌بایست به تایید هیات پذیرش بورس یا فرابورس برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی