توسعه روش‌های معاملاتی در بازار مشتقه بورس کالا

براساس اعلام مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالای ایران، فاز آزمایشی ایجاد روش «کاورد کال» روی قراردادهای اختیار معامله صندوق طلا و قراردادهای اختیار معامله شمش طلا، بزودی اجرایی خواهد شد.
به گزارش «ایران اقتصادی» رحمان آراسته در گفت‌و‌گو با کالاخبر اظهار کرد: به زودی امکان استفاده از استراتژی «کاورد کال» در قراردادهای اختیار معامله کالایی به صورت کاملاً الکترونیکی ایجاد می‌شود. با استفاده از این استراتژی، مشتریان فروشنده در قراردادهای اختیار خرید، می‌توانند با داشتن دارایی پایه موضوع قرارداد اختیار معامله و بدون نیاز به تودیع وجه تضمین، موقعیت فروش اخذ کنند.
آراسته افزود: شروع فاز آزمایشی با قراردادهای اختیار معامله صندوق طلا و قراردادهای اختیار معامله شمش طلا خواهد بود و در ادامه، اتخاذ موقعیت فروش با سایر دارایی‌های پایه نیز قابلیت اجرا دارد. مدیر بازار مشتقه و صندوق‌های کالایی بورس کالا ادامه داد: همچنین در این مدل با توجه به مشتری‌محور بودن سامانه‌های بورس کالا، مسدود‌سازی دارایی پایه برای انجام استراتژی پس از درخواست کارگزار، توسط بورس کالا انجام می‌شود. در خصوص قراردادهای اختیار معامله شمش طلا زمان درخواست و تأیید توسط بورس کالا به صورت لحظه‌ای و کاملاً سیستماتیک انجام می‌شود و در خصوص صندوق طلای کهربا نیز این موضوع به فاصله یک روز انجام می‌گیرد. او با بیان اینکه ضوابط این معاملات در هفته آینده اطلاع‌رسانی می‌شود، گفت: نکته مهم در قراردادهای اختیار معامله بورس کالا این است که درخصوص فروش اختیار فروش، تنها وجه تضمین کفایت می‌کند و مشتری هیچ مبلغ اضافی پرداخت نخواهد کرد.
جستجو
آرشیو تاریخی