صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و شش - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و شش - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

قفل تحویل خودروهای وارداتی شکست

شرایط را فراهم کرده‌ایم تا در یک رقابت سالم و منطقی، بازار خودرو اصلاح شود. لذا واردات خودرو را در دستور کار قرار داده‌ایم.

ساماندهی تعرفه واردات
 وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اینکه واردات خودرو در حال انجام است، گفت: آیین‌نامه واردات خودروهای کارکرده به دولت داده‌ شده است و بررسی آن در دستور کار دولت قرار دارد که پس از تصویب در هیأت دولت آن را اجرایی خواهیم کرد. عباس علی‌آبادی با بیان اینکه سیاست ما خروج از تصدی‌گری است، افزود: از وارد‌کنندگان مطالبه کردیم تا در واردات خودرو تسریع ایجاد شود، براین اساس تا چند ماه آینده تمام خودروهای ثبت‌نام شده وارداتی تحویل متقاضیان می‌شوند. وی با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه رانتی برای هیچ شرکتی ایجاد نکرده‌ایم بلکه ضوابط را اجرا خواهیم کرد، تصریح کرد: بر اساس این ضوابط همه افراد می‌توانند از امتیاز واردات خودرو استفاده کنند. البته خودروسازان هم به این دلیل در اولویت واردات خودرو قرار گرفته‌اند تا بتوانند تکنولوژی تولید این خودروها را بومی‌سازی کنند تا در داخل تولید شود. علی‌آبادی درباره احتمال حذف سامانه یکپارچه عرضه خودرو بیان کرد: این موضوع صحت ندارد و برنامه ما برای کنترل عرضه خودرو بر اساس سامانه یکپارچه خواهد بود. وی تأکید کرد: هدف ما کاهش قیمت خودرو و انطباق آن با شرایط جهانی است و دنبال آن هستیم تا مردم به بهترین خودروها دسترسی داشته باشند و بتوانند خودروهای خوب داخلی متناسب با قیمت‌های جهانی دریافت کنند. وزیر صمت در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال کاهش تعرفه واردات خودرو اظهار داشت: معتقدم تعرفه واردات هنوز جای بهبود دارد. برای واردات خودروهای برقی تعرفه بسیار کم در نظر گرفته‌ایم. پیشنهاد ما چهار درصد برای خودروهای برقی است و برای خودرو‌های هیبریدی تعرفه چهار تا ۱۵ درصدی را پیشنهاد داده‌ایم.بر اساس این گزارش، روز گذشته در نمایشگاه روایت خدمت، تعدادی از خودروهای صفر کیلومتر وارداتی چینی، کره‌ای و اروپایی زیر ۲۵۰۰ سی‌سی با حضور وزیر صمت تحویل متقاضیان شد.

جزئیاتی جدید از خودروهای وارداتی
تاکنون حدود پنج‌هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده است و بسیاری از شرکت‌هایی که در انتظار طی کردن مراحل تأییدیه استاندارد، گمرک و محیط زیست بودند، این تأییدیه را دریافت کرده‌اند. همچنین با توجه به تسریع صدور این تأییدیه‌ها، حجم اصلی واردات از آخر ماه جاری و ماه آینده آغاز می‌شود. همچنین بر اساس این گزارش سرپرست سازمان توسعه تجارت و مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت اعلام کرد: بر این اساس نزدیک به ۱۰ هزار خودرو در مرحله تولید و در مرحله بارگیری برای آمدن به ایران است. البته در شرایط کنونی بیش از ۷۰ هزار خودرو ثبت‌سفارش شده و واردات این خودروها از محل صادرات غیرنفتی و همچنین محل ارزهای خارج از کشور توسط بانک مرکزی به خوبی در حال تخصیص به متقاضیان قرار دارد.
مهدی ضیغمی با بیان اینکه ۳۵ شرکت برای واردات خودرو تأیید شده‌اند، یادآور شد: از این تعداد ۱۸ شرکت ثبت‌سفارش واردات را انجام داده‌اند و ۱۴ شرکت تاکنون اقدام به واردات خودرو کرده‌اند یا در حال واردات هستند. سرپرست سازمان توسعه تجارت تأکید کرد: با اتفاقاتی که در موضوع ترخیص افتاده و با همراهی بانک مرکزی، متعهد می‌شویم تا اواخر آذرماه همه تعهدات ثبت‌نامی درباره خودروهای وارداتی را پاسخگو باشیم. همچنین با منابعی که فراهم می‌شود، ماهیانه تا ۲۰ هزار خودرو وارد کشور می‌کنیم. مدیر طرح واردات خودروی وزارت صمت با بیان اینکه ۳۳ هزار نفر برای خودروهای وارداتی ثبت‌نام کرده بودند، اظهار داشت: با انصراف ۲ هزار نفر، اکنون باید تعهدات‌مان را نسبت به ۳۱ هزار نفر پاسخگو باشیم و با مدلی که پیش می‌رود، این خودروها همان‌طوری که گفته شد تا آخر آذر تحویل متقاضیان داده خواهد شد البته در این روند واردات تعداد قابل‌توجهی ‌خودروی هیبرید و هیبرید پلاگین نیز مدنظر قرار دارد.
وی با بیان اینکه در خصوص ثبت‌سفارش، تأیید و تخصیص منابع مشکلی وجود ندارد، خاطرنشان‌کرد:‌ با توجه به احتمال واردات خودروهای کارکرده پیش‌بینی می‌شود تا آخر سال رکورد واردات خودرو شکسته شود.
ضمن اینکه این پیش‌بینی وجود دارد که سال آینده واردات ۲۰۰ هزار خودرویی که پیشتر اعلام شده بود، محقق شود.

جستجو
آرشیو تاریخی