صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و شش - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و شش - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

40 هزار تن به ظرفیت تولید گوشت کشور اضافه می شود

تأمین گوشت بازار داخل یکی از وظایف سازمان امور عشایر است به همین منظور تلاش می‌شود تا نهاده‌های دامی به شکل ارزان به دست دامداران برسد

نفیسه امامی
روزنامه نگار

عشایر ایران تأمین‌کننده ۲۵ درصد گوشت قرمز و پروتئین دامی کشور هستند که ۴ برابر نیاز وارداتی کشور به گوشت قرمز را شامل می‌شود. اتکای معاش جامعه عشایری بر دامداری است که 28 میلیون رأس دام را که عمده آنها دام سبک هستند، در اختیار دارند بنابراین نقش بی‌بدیلی در تأمین امنیت غذایی کشور به عهده دارند.
سازمان امور عشایر کشور یکی از مهمترین طرح‌های خود را برای حمایت از معیشت جامعه عشایری طرح زنجیره تولید گوشت قرمز و افزایش بهره‌وری دام قرار داده است تا با هدف رسیدن به خودکفایی در تولید گوشت قرمز، از تولید داخلی حمایت شود و ذخایر ژنتیکی و مولد دام و درآمد عشایر افزایش پیدا کند. به همین منظور شرکت پشتیبانی امور دام طرح تولید قراردادی گوشت قرمز را همزمان با هفته دولت آغاز کرده و رئیس‌جمهور نیز بر ضرورت حفظ تولیدات عشایر نیز تأکید نموده است. در این طرح قرار است شرکت پشتیبانی امور دام 180 هزار تن نهاده مدت‌دار را حداقل برای 120 روز به دامدار بدهد و آنها دام خود را به قیمت مصوب به سازمان بفروشند.
تأمین گوشت بازار داخل یکی از وظایف سازمان امور عشایر است و در این‌ حوزه تلاش می‌شود تا نهاده‌های دامی به شکل ارزان به دست دامداران برسد.

قیمت روز گوشت مبنای خرید در طرح تولید قراردادی گوشت
نرخ فروش گوشت در طرح تولید قراردادی بر اساس میانگین قیمتی که معاونت امور دام اعلام می‌کند و میانگین قیمت روز گوشت در بازار، تعیین می‌شود. سازمان امور عشایر و اتحادیه دامداران در این قرارداد نماینده عشایر است و درواقع مدافع منافع آنها خواهد بود.
دام‌هایی که به این چرخه پرواربندی وارد می‌شوند، پلاک‌گذاری شده و پس از پروار کامل در کشتارگاه ذبح شده و پس از تحویل پلاک پول آنها تسویه می‌شود.
سرپرست سازمان امور عشایر کشور از اجرای برنامه ارتقای معیشت جامعه عشایری خبر داده و گفته است: در این برنامه ۴ طرح مهم اجرا می‌شود که از جمله آن طرح زنجیره تولید گوشت قرمز در کشور است. طرح زنجیره تولید گوشت قرمز ۵ ساله اجرا می‌شود و پیش‌بینی شده است ۴۰ هزار تن به ظرفیت تولید گوشت کشور اضافه شود. سیاوش احمدی میرقائد در توضیح جزئیات این طرح گفت: قرار است با اجرای این طرح 7.5 میلیون رأس دام پرواربندی شده و به درآمد خانوار عشایر از این محل ۱۱۰ میلیون تومان اضافه شود. ضمن اینکه برای ۱۲۴ هزار نفر شغل جدید ایجاد خواهد شد.
وی با بیان اینکه زمان پیش‌بینی شده برای تحقق اهداف این طرح تا پایان سال ۱۴۰۷ است، گفت: اجرای این طرح حداقل نیاز به ۲۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و ۹۰۰ میلیارد تومان کمک‌های دولتی دارد.

ضرورت تولید پایدار برای عشایر
سازمان امور عشایر کشور در طرح دیگری با عنوان پرواربندی برای حفظ و صیانت از مراتع درصدد است تا ضمن حفظ زنجیره تولید گوشت کشور، تولید پایدار را محقق کند و با هدایت پروار کردن دام‌ها در فضاهای بسته کمترین آسیب به منابع طبیعی وارد شود.
عشایر ایران در ۵۹ درصد از فضای جغرافیایی کشور دارای قلمرو هستند و ۳۵ میلیون هکتار از مراتع کشور را بهره‌برداری می‌کنند. این در حالی است که با اجرای پرواربندی می‌توان بیشترین بازده را در تولید ایجاد کرد زیرا در واقع هدف زنجیره تولید گوشت قرمز، کاهش فشار دام بر مراتع است.
طرح تمرکز از فضای مراتع به محل‌های پرواربندی آسیبی به بافت زیستی عشایر کشور وارد نمی‌کند چراکه مراتع ۳۰ تا ۴۰ درصد نیاز دام عشایر را تأمین می‌کند و باقی با خرید علوفه انجام می‌شود.

رشد 40 برابری اعتبار سازمان امور عشایری طی 2 سال
ایجاد و تقویت زیرساخت‌های مهم در مناطق عشایری علاوه بر کمک به افزایش تولید باعث پایداری حضور عشایر در مناطق عشایری خواهد شد که این امر مهم در دستور کار سازمان امور عشایر کشور و وزارت جهاد کشاورزی است. در همین راستا نیز پیرو تأکید رئیس‌جمهور مبنی بر حفظ تولیدات عشایری، اعتبارات ملی و استانی عشایر 100 درصد تخصیص پیدا می‌کند، درحالی که در سال گذشته 50 درصد اعتبار منظور شده تخصیص داده شده بود.
علاوه بر این در سال‌جاری اعتبار سازمان عشایر 3500 میلیارد تومان تعیین شده که نسبت به سال 1400 به میزان 40 برابر رشد کرده است. انتظار می‌رود با این افزایش اعتبار سطح معیشت و اقتصاد خانوارهای عشایر با اقدامات عمرانی همچون احداث راه، تأمین آب شرب و ایجاد سرپناه ارتقا یابد و سطح زندگی آنان را که یکی از تأمین‌کنندگان امنیت غذایی کشور هستند، بالا ببرد.

جستجو
آرشیو تاریخی