صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و شش - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و شش - ۰۷ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

بررسی عملکرد دولت‌ سیزدهم در حوزه سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای

اشتغال 700هزار مهارت‌آموز در دو سال گذشته

اشتغال35.5درصداز کل کشور در دولت سیزدهم از طریق مهارت‌آموزی صورت گرفته است

به روایت آمار در دولت سیزدهم، حدود 700‌هزار مهارت‌آموز آموزش دیده در مراکز دولتی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، شاغل شده‌اند. به‌عبارتی 35.5‌درصد از یک میلیون و 970هزار  شغل ایجاد شده در دولت سیزدهم، توسط مهارت‌آموزی به وجود آمده است.
براساس داده‌های سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، نیمی از مهارت‌آموزانی که در مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای دولتی سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور آموزش دیده بودند، جذب بازار کار شده‌اند.
بر پایه داده‌های سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، در دولت سیزدهم دو میلیون و 861هزارنفر، دوره‌های آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای را سپری کردند که از این تعداد یک میلیون‌و 39‌هزارنفر در مراکز دولتی‌و یک میلیون و 463‌هزار نفر نیز در آموزشگاه‌های آزاد فنی‌و‌حرفه‌ای آموزش مهارتی را فرا گرفته‌اند. ایجاد 59‌کارگاه سنجش عملی مهارت، ایجاد 52سایت آزمون الکترونیکی و کاهش زمان فاصله آزمون تا صدور گواهینامه مهارت از دیگر دستاوردهای این دولت در حوزه آموزشی است. در این دولت، از دو میلیون و 416هزار و 785نفر سنجش مهارت صورت گرفت و برای یک میلیون و 933هزار و 229 فقره گواهینامه مهارت صادر شد.
در دولت سیزدهم 22هزار و 119مجوز آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای آزاد صادر شد که این امر نسبت به دولت‌های مختلف با رشد چشم‌گیری روبه‌رو بوده است.
صدور 2هزار و 462مجوز مرکز کارآموزی جواز کارگاهی و بین‌کارگاهی از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم در سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای است که در این مدت 6‌میلیون و 800‌هزارنفر ساعت -آموزش در مراکز کارگاهی و واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی برای بیش از 94هزار نفر ارائه شده است.
حذف رانت از صدور مجوزهای آموزشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای آزاد در دولت سیزدهم
سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور در دولت سیزدهم با عزم جدی بساط بازار‌سیاه خرید و فروش و رانت در صدور مجوزهای آموزشگاه فنی‌و‌حرفه‌ای آزاد را جمع کرد.
 بر این اساس، با هوشمندسازی سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور، صدور مجوز آموزشگاه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای آزاد برای افراد واجد شرایط حداکثر در سه روز کاری انجام می‌شود که در صورت طولانی بودن بررسی، سیستم به‌صورت خودکار پس از روز سوم مجوز را صادر خواهد کرد. متقاضیان واجد شرایط دریافت‌کننده مجوز فعالیت می‌توانند با فراهم‌کردن الزام‌اتی از جمله فضا، تجهیزات، مربی، برنامه آموزشی و اخذ مجوز بلافاصله فعالیت آموزشی خود را شروع کنند و سایر الزام‌ات، مثل گواهی نبود سوءپیشینه؛ تأییدیه اداره اماکن و سایر تأییدیه‌ها را در بازه زمانی سه ‌ماهه تهیه و ارائه دهند. جذب 57درصدی مهارت‌آموختگان در بازار کار، یکی از مهم‌ترین بازتاب‌های آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای است که در این دولت رقم خورد. کارآموزان بعد از جذب آموزش‌های مهارتی با دریافت کد رهگیری جذب بازار کار می‌شوند
تنوع در آموزش‌های مهارتی با توجه به نیاز بازار کار
طرح کهاد برای ارائه مهارت به دانشجویان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و طرح نخلستان در راستای آموزش‌های مهارتی به دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در مجموع با هدف‌گذاری آموزش برای یک میلیون نفر در این دوره از فعالیت سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای اجرایی شد که تاکنون  بیش از 70هزار نفر این آموزش‌ها را سپری کرده‌اند.
آموزش در محیط کار واقعی صنایع و صنوف از دیگر برنامه‌های این سازمان است که در 68هزار و 732واحد صنعتی یا صنفی اجرا شده و 160هزار و 570نفر دوره‌ها را سپری می‌کنند. رشد 19درصدی در این طرح از مهم‌ترین موفقیت‌های دولت سیزدهم است. اجرای طرح تابستانه مدرسه مهارت با مشارکت دستگاه‌های متولی، ارائه خدمات آموزش اشتغال‌پذیر ویژه مددجویان کمیته امداد امام خمینی، انعقاد 26تفاهمنامه جدید همکاری آموزشی با بخش‌های دولتی و غیردولتی از دیگر خدمات این سازمان است.
توسعه دیپلماسی مهارت با امضای اسناد همکاری با کشورهای همسایه از جمله تاجیکستان و روسیه، آموزش مربیان کشورهای همسایه و منطقه از جمله گینه، عراق و افغانستان و اعزام مربیان به خارج از کشور رقم خورد.
آموزش‌های مهارتی در سند تحول دولت مردمی با متناسب‌سازی کیفی و کمی خروجی آموزش و تربیت حرفه‌ای با نیازهای بازار کار، شکل‌دهی و حرفه‌ای‌سازی سمت تقاضای بازار مهارت، تقویت نظام تنظیم‌گری مهارت در سطح ملی، ارتقای جایگاه تجربه و مهارت در بازار کار، گفتمان‌سازی الگوهای صحیح مهارت سرمایه انسانی و توسعه ظرفیت آموزش‌های مهارتی مرتبط با مشاغل خدماتی در دستور کار قرار گرفت.
در همین راستا تدوین استانداردهای شایستگی و ارزشیابی مبتنی بر چهارچوپ صلاحیت حرفه‌ای در سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور مورد‌ توجه قرار گرفت. در این دولت 2هزار و 600عنوان استاندارد شایستگی و یک هزار و 446عنوان استاندارد مهارتی دانش‌بنیان تدوین شد.
ارتقای جایگاه تجربه و مهارت در بازار کار یکی دیگر از راهبردهای سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور است؛ در همین زمینه سه مرکز سنجش مهارت در استان‌های فارس، بوشهر و مازندران راه‌اندازی شد تا به صلاحیت حرفه‌ای ملی کارآموزان کمک کند. سنجش مهارت شاغلان بازار کار، اصناف، کارگران ساختمانی، قالیبافان و صنایع دستی از دیگرخدمات این سازمان است که در این زمینه 400هزار نفر سنجش مهارت دیده‌اند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی