رئیس شورای فقهی بانک مرکزی عنوان کرد

اصلاح محاسبه کارمزد تسهیلات قرض‌‌الحسنه در دستور کار شورای فقهی

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی بر ضرورت هدایت هدفمند تسهیلات و اعتبارات بانکی مبتنی بر اولویت‌های بخش‌های مختلف و بازدهی آنها تأکید کرد.
به گزارش بانک مرکزی، آیت‌الله مصباحی مقدم در سی و سومین همایش بانکداری اسلامی ضمن برشمردن علل ناترازی‌های بانک‌ها و راه‌های برون‌رفت از آن تصریح کرد: یکی از این دلایل افزایش مطالبات غیرجاری و به دنبال آن دارایی‌های موهومی و منجمد و تبعاً درآمدهای موهومی و بی‌اساس است.
وی افزود: همچنین از دیگر علل، تکالیف تحمیلی است که از سوی دولت و مجلس شورای اسلامی بدون تناسب با ظرفیت و توان تسهیلات‌دهی و اعتباری بانک‌ها بر آنها تحمیل می‌شود که به دنبال آن کمبود نقدینگی به دلایلی همچون دارایی‌های منجمد، مطالبات غیرجاری، بدهی‌های بازپرداخت‌نشده دولت و غیره بروز می‌کند و موجب ناترازی می‌شود.
رئیس شورای فقهی علت‌العلل و مهم‌ترین علت ناترازی‌ها را چگونگی و کیفیت نرخ سود بانکی خواند و گفت: چرخه‌ای که برای سود بانکی در نظر گرفته شده است، معیوب و مولد ناترازی است. بانکداری باید تابعی از وضعیت اقتصاد واقعی بازار کالا و خدمات باشد. بانکداری ارتباط تنگاتنگی باید با بازار واقعی داشته باشد و منافع بانک، سپرده‌گذاران و سهامداران باید ناشی از تجارت واقعی و بازار واقعی باشد. وی افزود: اصلاح محاسبه کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه در دستور کار شورای فقهی و شورای پول و اعتبار است و امیدواریم به سمت بانکداری اسلامی بدون شائبه و بدون مسأله حرکت کنیم. رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: میزان نکول و تأخیر پرداخت اقساط در بانک‌های قرض‌الحسنه نسبت به سایر بانک‌ها کمتر است و از 1.8 درصد به یک درصد کاهش یافته است.
جستجو
آرشیو تاریخی