صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • صنعت و تجارت
  • بین الملل
  • بازار
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و هشت - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و هشت - ۰۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

تعداد افراد بیمه‌شده جدید در دولت سیزدهم معادل دوره هفت ساله دولت گذشته


سازمان تأمین اجتماعی در دولت سیزدهم کارنامه موفقی در بخش‌های درمانی، بیمه‌ای، بازنشستگی، هوشمندسازی، ارائه خدمات غیرحضوری، سرمایه‌گذاری و توسعه فعالیت‌های مختلف داشته که این برنامه‌ریزی و هدفگذاری‌ها با سیاستگذاری‌ها و راهبردهایی عملیاتی، محقق شده است.
به گزارش آتیه آنلاین، با توجه به تلاش دولت برای توانمندسازی صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی، به همین منظور از زمان استقرار این دولت به دنبال کاهش مشکلات صندوق‌های بازنشستگی بوده و برای سازمان تأمین اجتماعی نیز برنامه‌های اثربخشی را در بخش‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری با تأدیه بدهی ۲۵۰ هزار میلیارد تومانی، تسویه بدهی ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی نظام بانکی، افزایش سرمایه ۴۵ هزار میلیاردی برای منافع بیمه‌شدگان در بانک رفاه کارگران و حفظ دارایی‌ها و سرمایه‌های این سازمان انجام داد.

تأدیه بزرگ بدهی دولت به تأمین اجتماعی
تأمین اجتماعی با گذشت ۲ سال از فعالیت کاری، همراهی و همکاری بسیار مناسبی با دولت سیزدهم دارد که این همکاری‌ها منجر به تسویه بدهی با نظام بانکی با مبلغ ۱۰۶ هزار میلیارد تومان، تأدیه بدهی بی‌سابقه ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی در ۲ سال گذشته و ۷۰ هزار میلیارد تومانی در سال‌جاری و در مجموع ۲۵۰ هزار میلیارد تومان شده است. این تأدیه بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی و تسویه بزرگ بدهی نظام بانکی از سوی این نهاد بیمه‌گر منجر به پایداری منابع، رفع برخی از ناترازی‌های منابع و مصارف و پرداخت بهنگام تعهدات سازمان در قبال بیمه‌شدگان و مستمری بگیران تحت پوشش شد. جلوگیری از تحمیل هزینه سالانه ۲۵ هزار میلیارد تومانی بابت تسهیلات بانکی به منابع متعلق به بیمه‌شدگان از دیگر اثرات این موضوع بوده است. البته تأمین اجتماعی با استفاده از منابع حاصل از حمایت‌های دولت خدمتگزار در زمینه بازپرداخت بدهی‌های بیمه‌ای دولت، افزایش سرمایه ۴۵ هزار میلیارد تومانی را در جهت منافع بیمه‌شدگان در بانک رفاه کارگران به ثبت رسانده است که این افزایش سرمایه در تاریخ نظام بانکی کشور بی‌سابقه بود.

افزایش یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده جدید
تحقق عدالت تحت عنوان یکی از رویکردهای مهم دولت در راستای عدالت‌محوری، ‌مردمی‌سازی حکمرانی، توسعه همه‌جانبه خدمات در سازمان تأمین اجتماعی دنبال می‌شود و در این دولت مهم‌ترین اقدامات انجام شده شامل افزایش شمار بیمه‌شدگان با بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار نفر از میان افراد بدون بیمه در جامعه به شمار می‌رود. با توجه به اینکه درآمدهای پایدار مؤلفه اصلی در صندوق‌های بیمه‌گر و به عنوان تضمین‌کننده استمرار تعهدات برای بیمه‌شدگان محسوب می‌شود، همچنین این صندوق‌ها براساس تکلیف قانونی طبق اصل ۲۹ قانون اساسی و سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی برای پوشش فراگیر بیمه تلاش جدی انجام می‌دهد. پوشش بیمه‌ای برای ۲۷ درصد جامعه که از خدمات هیچ بیمه اجتماعی بهره‌مند نیستند در دستور کار تأمین اجتماعی قرار گرفته و امروز بیش از یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه‌شده به جامعه بیمه‌شدگان افزوده شده و این موضوع با اجرای طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی و بیمه‌های خاص در این ۲ سال فعالیت این نهاد بیمه‌گر در دولت سیزدهم محقق شده تا از این طریق ۱۸ هزار میلیارد تومان منابع پایدار سازمان افزایش یابد. این تعداد افراد بیمه‌شده جدید در دولت سیزدهم معادل دوره هفت ساله دولت گذشته از سال ۹۲ تا ۹۹ است که این موضوع هم باعث پایداری منابع تأمین اجتماعی خواهد شد.

توسعه هوشمندسازی؛ تحولی عظیم در تأمین اجتماعی
با توجه به اینکه تأمین‌اجتماعی پیشران تحول در راستای توسعه هوشمندسازی محسوب می‌شود اکنون در این حوزه و حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند، تحولاتی چشمگیر صورت گرفته است. نمونه این تحولات را می‌توان در بخش ارائه خدمات در بخش غیرحضوری عنوان کرد.
تا پیش از استقرار دولت سیزدهم، حدود ۳۰ خدمت در بستر الکترونیک و در بخش نسخه الکترونیکی هم حدود ۶۰ تا ۶۵ درصد نسخ به شکل الکترونیک بود اما امروز ۵۷ خدمت در بستر فضای الکترونیکی و در درگاه ملی خدمات الکترونیک دولت ارائه می‌شود. در حوزه نسخه الکترونیک نیز بالغ بر ۹۷ درصد نسخه‌نویسی و بیش از ۹۸ درصد موارد نسخه‌پیچی به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود و پایداری سیستم این نوع نسخه‌ها به بیش از ۹۹ درصد رسیده است.

جستجو
آرشیو تاریخی