صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و نه - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و نه - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

تشریح جزئیات 11 سامانه خدمات هوشمند بخش تعاون

با حضور صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مهدی مسکنی، معاون امور تعاون این وزارتخانه و با هدف تحقق دولت الکترونیک در بخش تعاون، از تعداد 11 سامانه و زیرسامانه خدمات هوشمندسازی بخش تعاون رونمایی و خدمات‏دهی آنها وارد فاز اجرایی شد.

سامانه سفارش از بورس کالا
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهداف راه‏اندازی سامانه «سفارش از بورس کالا» را تجمیع و گزارشات یکپارچه درخواست‏های خرید تعاونی‏ها از بورس کالا، تسهیل و سرعت بخشیدن به فرایند درخواست‏های خرید تعاونی‏ها از بورس کالا، استعلام یکپارچه سهمیه‏ها و سایر اطلاعات لازم در فرایندها و رفع موانع و خلأهای موجود در فرایندهای موجود عنوان کرد.

درگاه مشترک وزارت تعاون با دو بازوی مالی بخش تعاون
مهدی مسکنی در زمینه درگاه مشترک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‏گذاری تعاون تشریح کرد: در راستای افزایش روحیه تعاون‏گرایی عموم جامعه و مشارکت تعاونی‏های تشکیل شده در ارائه خدمات، از جزئی‏ترین فرایندهای قابل ارائه تا خدمات مالی_اقتصادی گسترده در کشور، ارائه تسهیلات مشوق یا حمایت از تعاونی‏ها طبق قانون بخش تعاون در دستور کار معاونت امور تعاون وزارت متبوع قرار گرفته و در بستر سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور کلیه فرایندهای مربوط به آن الکترونیک‏سازی شده است.

سامانه خدمات تعاونی‏های آموزشگاهی
وی اهداف اصلی سامانه خدمات تعاونی‏های آموزشگاهی (دانش‏آموزی) را پیاده‏سازی فرایند تشکیل و ثبت، شناسایی و تسهیل در انتشار و به‏روزرسانی آمار، ایجاد پنجره واحد، وحدت‏رویه و شفافیت برشمرد.

سامانه نقل‏و‏انتقال سهام توکن
مسکنی از مهم‏ترین اهداف این سامانه را توکن‏سازی سهام اعضای تعاونی‏ها در بستر شبکه بلاکچین با فناوری روز، تجمیع و گزارشات یکپارچه انتقال سهام به صورت توکن بین اعضای تعاونی‏ها، تسهیل و سرعت بخشیدن به فرایند انتقال سهام توکن اعضای تعاونی‏ها و رفع موانع و خلأها در فرایندهای موجود عنوان کرد.

سامانه تعاونی‏های عمرانی
از جمله ویژگی‏های زیرسامانه تعاونی‏های عمرانی می‏توان به پنجره‏های ثبت گزارش‏های مهندس ناظر(پیشرفت فیزیکی)، ثبت و به‏روزرسانی wbs پروژه (مراحل اجرای پروژه)، مدیریت واحدهای قابل ارائه، تعیین متعلقات واحد، ثبت شکست‏های قابل ارائه (تعیین مقدار مالکیت هر واحد)، تعیین مدل‏های دریافت، تعیین زمان‏بندی دریافت‏ها، قوانین مالی پروژه شامل سود و جریمه، درخواست خرید پیش‏خرید واحد (امکان عمومی)، درخواست انتقال واحد پیش‏خریداری شده و ثبت اطلاعات پرداخت اشاره کرد.

دانشنامه برخط «ویکی تعاون»
مسکنی «ویکی تعاون» را دانشنامه مرجع اقتصاد تعاون‏بنیان و مردم‏پایه در کشور دانست و عنوان کرد: این سکو بستر لازم را برای دسترسی به دانش و اطلاعات حوزه تعاون برای مردم، پژوهشگران، نخبگان، کسب‏وکارهای تعاون‏بنیان و حاکمیت فراهم می‏سازد.

سامانه کارتابل مکاتبات و درخواست‏ها
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: این سامانه به منظور یکپارچه‏سازی و تسهیل در مکاتبات و درخواست‏های فی‏مابین وزارتخانه و تعاونی‏ها ایجاد شده است. در این سامانه امکان ارتباط مستقیم با لایه‏های بالای مدیریتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مدیران‏عامل تعاونی‏ها و اتحادیه‏ها تحت یک سامانه جامع برقرار می‏شود.

سامانه یکپارچه اطلاع‏رسانی تعاونی‏های کشور
مسکنی گفت: این سامانه به منظور یکپارچه‏سازی سایت‏های تعاونی‏های کشور در راستای مدیریت و نظارت اخبار، اطلاعیه‏ها و کلیه اطلاع‏رسانی‏های مربوطه ایجاد شده است. در این سامانه امکان مدیریت تمام ماژول‏های پورتال اطلاع‏رسانی تعاونی‏ها برقرار می‏شود.
ماژول اطلاعات معاملات ثبت شده در سامانه ستاد در راستای اشتغالزایی و مدیریت هوشمند تعاونی‏ها
مسکنی بیان کرد: این ماژول با هدف استقرار رگولاتوری گردش جریان پول، کالا و خدمات با استفاده از ظرفیت اقتصاد هوشمند با مدل مشارکت عمومی/خصوصی طراحی و راه‏اندازی شده است.

چک الکترونیک بانک توسعه تعاون
محمد شیخ‏حسینی، مدیرعامل بانک توسعه تعاون نیز در خصوص این سامانه گفت: سامانه چک دیجیتال بانک توسعه تعاون با هدف ایجاد بستر امن بین‏بانکی در راستای ارائه چک دیجیتال و رفع مشکلات چک فیزیکی ایجاد شده است.

سامانه رتبه‏بندی تعاونی‏ها
البرز محمدی، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‏گذاری تعاون، هدف از ایجاد سامانه رتبه‏بندی توانمندسازی تعاونی‏ها را آسیب‏شناسی و مشاره کارآفرینی عنوان کرد.
وی افزود: در این سامانه تعاونی‏ها در ابعاد بازرگانی، کارآفرینی، صلاحیت فنی و اجتماعی و فرایندهای کسب‏وکار با روش‏های علمی مورد ارزیابی قرار گرفته و ضمن مشاوره و کارآفرینی، نقاط قوت و ضعف آنها مشخص می‏شود و پس از بررسی‏های لازم هر کدام از کسب‏وکارها رتبه اعتباری دریافت می‏کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی