صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره شصت و نه - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره شصت و نه - ۱۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رشد 12 درصدی ارزش معاملات هفتگی بورس کالای ایران

حجم معاملات بازار فیزیکی 11 درصد افزایش یافت

سعید رشیدی‌نوبندگانی
روزنامه نگار

پس از افت بسیار زیاد ارزش و حجم معاملات بورس کالا در هفته منتهی به 2 شهریور ماه 1402، معاملات هفته گذشته تاحدودی رونق گرفت و مجموع ارزش دادوستدهای انجام شده به عدد 27 هزار و 793 میلیارد تومان رسید.
به این ترتیب ارزش معاملات هفته منتهی به 9 شهریورماه 1402 بورس کالای ایران حدود 12 درصد بیشتر از آمار هفته قبل از آن بود که این موضوع بیشتر به دلیل افزایش حجم معاملات در تالارهای فرعی، صنعتی و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی بازار فیزیکی بوده است.
البته آمار نشان می‌دهد در هفته منتهی به 9 شهریورماه، معاملات در بازارهای اختیار معامله و مالی رونق گرفته که به دلیل اندازه بسیار کوچک این بازارها، تاثیر قابل توجهی بر آمار معاملات هفتگی نداشته است.
از نظر حجمی نیز در بازارفیزیکی بورس کالای ایران بیش از 2 میلیون و 843 هزار تن انواع محصول دادوستد شد که در مقایسه با هفته قبل از آن حدود 11 درصد افزایش یافته است.
در معاملات هفته منتهی به 9 شهریورماه 1402، تولیدکنندگان فلزات اساسی و تولیدکنندگان سنگ‌آهن در رتبه نخست از نظر ارزش معاملات قرار گرفتند و بیشترین حجم معاملات نیز به بازار سیمان تعلق گرفت.
براساس اعلام بورس کالای ایران، شرکت ملی صنایع مس ایران با معامله حدود ۸ هزار و ۱۷۰ تن مس کاتد، مس کم‌عیار، مس مفتول و سولفور مولیبدن به ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیارد تومان در جایگاه نخست بیشترین ارزش معاملات هفتگی قرار گرفت.
همچنین شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان با فروش ۸۱ هزار و ۲۰۰ تن تختال و ورق گالوانیزه به ارزش یک هزار و ۴۴۴ میلیارد تومان، فولاد کاوه جنوب کیش با فروش ۸۰ هزار تن شمش بلوم و آهن اسفنجی به ارزش یک هزار و ۳۱۶ میلیارد تومان و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر با ثبت معامله ۳۰۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن به ارزش یک هزار و ۳۱۴ میلیارد تومان، رتبه‌های دوم تا چهارم معاملات هفتگی را به خود اختصاص دادند.
براساس آمار، رتبه پنجم و ششم معاملات این هفته به شرکت‌های پالایشی تعلق گرفت و شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس با ثبت معامله ۸۳ هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین و گوگرد گرانوله به ارزش یک هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان و پالایش نفت اصفهان با ۷۸ هزار تن وکیوم باتوم و لوب کات سبک به ارزش یک هزار و ۲۸ میلیارد تومان در این جایگاه قرارگرفتند.
اما سه جایگاه بعدی نیز به شرکت‌های فلزاتی رسید تا تالار صنعتی با کسب 7 جایگاه از 10 جایگاه برتر معاملات هفتگی بورس کالا، برنده معاملات این هفته لقب بگیرد.
براین اساس، مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با فروش ۶ هزار و ۵۰۰ تن شمش آلومینیوم به ارزش ۷۸۳ میلیارد تومان هفتم شد.
شرکت صبافولاد خلیج فارس با ثبت معامله ۵۰ هزار تن آهن اسفنجی بریکت به ارزش ۶۵۵ میلیارد تومان، هشتم شد و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با فروش ۷۰ هزار تن گندله و کنسانتره سنگ آهن و شمش بلوم به ارزش ۶۲۱ میلیارد تومان در رتبه نهم ایستاد.
رتبه دهم بالاترین ارزش معاملات هفتگی نیز به شرکت پالایش نفت تهران تندگویان با ثبت معامله ۳۸ هزار و ۵۰۰ تن لوب کات سبک و سنگین، وکیوم باتوم و گوگرد گرانوله به ارزش بیش از ۵۹۷ میلیارد تومان رسید.
 
رشد 73 درصدی ارزش معاملات هفتگی بازار گواهی سپرده
بازار گواهی سپرده یکی از زیرمجموعه‌های بازارهای مالی است که در هفته‌های جاری با توجه به ورود گواهی سکه و شمش طلا، درحال رونق گرفتن است.
براساس آمارهای منتشر شده، بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالای ایران در هفته منتهی به 9  شهریورماه ۱۴۰۲ میزبان معامله ۷ میلیون و ۸۸ اوراق بهادار مبتنی بر کالا به ارزش ۳۸۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با هفته قبل  17 درصد در حجم و 73 درصد در ارزش، افزایش یافت. تمام‌سکه طلا از لحاظ ارزش معاملات و سیمان از نظر حجم معاملات برتر از سایر دارایی‌ها، در جایگاه نخست ایستاد.
به گزارش «ایران اقتصادی» و به نقل از کالاخبر، در هفته منتهی به 9 شهریورماه ۱۴۰۲ بیش از ۵۷۶ هزار گواهی سپرده تمام‌سکه طلا به ارزش ۱۵۹ میلیارد و ۹۳۷ میلیون تومان منعقد شد.
در جریان معاملات هفته گذشته، ۳۸۱ هزار و ۵۸۴ اوراق گواهی سپرده شمش طلا در حالی منعقد شد که این دارایی پایه ارزش ۱۱۷ میلیارد و ۲۰۴ میلیون تومان را ثبت کرد.
سیمان با ثبت معامله ۴ میلیون و ۵۱۴ هزار گواهی سپرده، رتبه نخست از نظر حجم را به ثبت رساند و ارزش معاملات این دارایی ۵,۳ میلیارد تومان شد.
ارزش معاملات یک میلیون و ۳۳۱ هزار و ۷۷۶ گواهی سپرده زعفران ۶۱ میلیارد و ۳۳۱ میلیون تومان بود و ارزش معاملات ۲۸۵ هزار و ۲۸۸ گواهی سپرده شیشه نیز ۳۶,۶ میلیارد تومان شد.
 
90 دستگاه کامیون در بورس کالا عرضه می‌شود
بنابر اطلاعیه منتشر شده در سایت بورس کالای ایران، قرار است 30 دستگاه کامیون ام پاور باری (EM POWER)،
30 دستگاه کامیون ام پاور کمپرسی (EM POWER) و 30 دستگاه کامیون فوس کابین خوابدار 12 تن بدون کاربری، روزچهارشنبه و درسه نوبت در تالار خودرو بورس کالای ایران به حراج گذاشته شود.
کالاهای مذکور در 5 آذرماه سال جاری به خریداران تحویل داده می‌شود.
در اطلاعیه بورس کالای ایران، قیمت پایه ام‌پاور باری 2 میلیارد و 436 میلیون تومان، ام‌پاور کمپرسی 2 میلیارد و 380 میلیون تومان و کامیون فورس 12 تن، یک میلیارد و 800 میلیون تومان تعیین شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی