صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

تداوم روند باثبات بازار گوشت قرمز

قرار است از هفته جاری گوشت قرمز برای تنظیم بازار به کشور وارد شود

امین محمودی
خبرنگار

 
طی یک ماه اخیر نوسانات بازار گوشت قرمز با افزایش عرضه دام و واردات گوشت قرمز کنترل شده و با توجه به گرم‌تر شدن هوا انتظار می‌رود قیمت‌ها با کاهش روبه رو شوند.با این حال خبرها حاکی است که هم‌اکنون به دلیل زاد و ولد فراوان دام و افزایش علوفه مراتع کشور، با مازاد عرضه دام به بازار روبه رو هستیم. به طوری که قیمت دام زنده از 180 هزار تومان به 150هزار تومان رسیده است.
اخیراً برخی از رسانه‌ها دوباره به شایعات دروغی در خصوص گوشت قرمز روی آورده و معتقدند قیمت این کالای اساسی در بازار خرده فروشی به بیش از 500 هزارتومان رسیده این در حالی است که مشاهدات خبرنگار «ایران اقتصادی» از برخی قصابی‌ها و خرده فروشی‌ها نشان می‌دهد هم‌اکنون قیمت شقه گوسفندی از 360 هزار تومان تا 380 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم متغیر است.
بنابراین به طور کلی می‌توان گفت قیمت هر کیلو شقه گوسفندی در میدان بهمن کیلویی ۳۵۰ هزار تومان، در مغازه‌های سطح شهر نزدیک به 360 تا 380 هزار تومان و در میادین میوه و تره بار نیز کیلویی ۲۸۲ هزار تومان است.
به طوری که هم‌اکنون آنطور که علی اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی می‌گوید هرکیلو شقه گوسفندی بدون دنبه با نرخ 350 تا 355 هزار تومان به مغازه دار و با احتساب 10 درصد سود عرضه می‌شود.به گفته وی، با توجه به شرایط مساعد بارش در غرب کشور، دامداران به سبب استفاده از علوفه مجانی و سنگین کردن وزن دام‌ها و نزدیکی به عید قربان تمایلی به عرضه ندارند، با این حال اما فعالان بخش خصوصی نظر دیگری دارند.

قیمت دام زنده در عید قربان نوسانی ندارد
در این باره منصور پوریان، رئیس شورای تأمین کنندگان دام گفت: با توجه به میزان عرضه دام و تقاضای بازار داخل، مسئولان وزارت جهاد در راستای تأمین نقدینگی دامداران به منظور پروار دام برای نیمه دوم سال باید مجوز صادرات دام را صادرکنند چراکه بازار داخل کشش این حجم دام را ندارد. وی متوسط قیمت کنونی هرکیلو دام زنده را ۱۵۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: بر این اساس نرخ هرکیلو لاشه ۳۲۰ تا ۳۲۵ هزارتومان و شقه گوسفندی ۳۵۰ هزارتومان است.
 پوریان ادامه داد: با توجه به واردات گوشت گرم و فراوانی دام داخل نباید جلوی صادرات گرفته شود چرا که گرانفروشی مغازه داران و التهابات بازار ارتباطی به بحث تولید و تولیدکننده ندارد.
رئیس شورای تأمین کنندگان دام گفت: با توجه به میزان دام موجود در کشور، ازدیاد تقاضا برای خرید دام در روز عید قربان هم تأثیری در بازار نخواهد داشت.

واردات گوشت قرمز
سالانه حدود 950 هزار تن گوشت قرمز در کشورمان مصرف می‌شود که 100 هزار تن آن به طور متوسط وارداتی است به همین دلیل واردات گوشت قرمز یکی دیگر از برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار گوشت قرمز است به طوری که در چند روز گذشته بنابر مصوبه جدید دولت، نرخ گمرگی گوشت قرمز از ۴ به یک درصد کاهش یافت.
هیأت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند ب تبصره ۷ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۲ دو ردیف تعرفه مربوط به قیمت گوشت قرمز گوساله و گوسفند کشتاری را مشمول کاهش نرخ حقوق ورودی کرد‌. این اقدام در راستای تنظیم هر چه بهتر بازار گوشت قرمز و حمایت از اقشار ضعیف و متوسط جامعه صورت گرفت تا از هر گونه نوسانی در این بازار ممانعت به عمل آید. به طوری که بنابر اعلام مدیرکل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، گوشت قرمز از هفته آینده با نظارت سازمان دامپزشکی وارد کشور شده و بازار این محصول به ثبات می‌رسد.
مسعود امراللهی با اشاره به واردات گوشت قرمز گفت: هفته گذشته ثبت سفارش‌ها انجام شده است. مدیر کل نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی ادامه داد: امیدوارم در هفته آینده با ورود گوشت وارداتی به بازار قیمت گوشت قرمز به ثبات برسد.

جستجو
آرشیو تاریخی