صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • تحلیل
  • کلان
  • بانک و بیمه
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۶

بازارها یکی پس از دیگری در سراشیبی قیمت

زینب صفری
خبرنگار

کاهش نرخ ارز، سفر سلطان عمان به تهران، پیچیدن خبر توافق برجام در بین بازاریان، سفر رئیس بانک مرکزی به امریکا، تبادل زندانیان بین ایران و برخی کشورهای اروپایی، آزاد شدن برخی پول‌های بلوکه شده ایران در کره جنوبی و عراق و توسعه دیپلماسی سیاسی و اقتصادی دولت سیزدهم با برخی کشورها همچون سه کشور امریکای لاتین سبب شده حباب موجود در بسیاری از بازارها به صورت دومینووار بترکد.
بازار مسکن، خودرو، طلا و سکه، ارز، تلفن همراه، تبلت، لپ‌تاپ و رایانه از جمله این بازارها بوده‌اند که بیشترین کاهش قیمت را به خود اختصاص داده‌اند.

زمزمه واردات، قیمت خودرو را کاهش داد
بررسی‌های بازار خودرو نشان‌دهنده آن است که این بازار با رکود زیادی روبه‌رو است و از عداد خریداران بشدت کاسته شده است به طوری که خودروهای بالای یک میلیارد و 500 میلیون تومان دیگر خرید و فروش نمی‌شوند.
از طرف دیگر زمزمه نهایی شدن واردات خودروی کارکرده سبب شده کارشناسان خودرو به خریداران این هشدار را بدهند که با کاهش هیجان و التهاب بازار بیش از پیش شاهد کاهش قیمت انواع خودرو در بازار باشیم. یکی از اصلی‌ترین دلایل افزایش قیمت خودرو در کشور به تورم افسارگسیخته در سایر بازارها و کالاها و کاهش ارزش پول کشورمان برمی‌گردد که همین امر سبب شد خودرو دیگر به جای یک کالای مصرفی به کالای لوکس و سرمایه‌ای تبدیل شود. با این حال به نظر می‌رسد با توجه به روند نزولی قیمت ارز در کشورمان، افزایش تولید خودروهای داخلی و واردات خودرو به کشور با کاهش محسوس قیمت خودرو در بازار روبه‌رو باشیم تا مردم بالاخره طعم کاهش قیمت را نیز بچشند.
از طرف دیگر به نظر می‌رسد وزارت اقتصاد و مجلس شورای اسلامی عزم خود را برای تصویب و به اجرا رساندن طرح مالیات بر عایدی سرمایه جزم کردند که این امر نیز می‌تواند تا بخش زیادی مانع تبدیل خودرو به سرمایه در کشور شود.
همچنین دلیل آخری که برای کاهش قیمت خودرو و رکود در بازار خودرو می‌توان برشمرد، واردات خودروهای نو است که پس از کش و قوس‌های فراوان به نظر می‌رسد به مرحله عملیاتی نزدیک شده و حتی چند روز پیش قیمت پایه چانگان نیز تعیین شد. بنابراین متقاضیان ترجیح می‌دهند تا ورود خودروهای خارجی و تأثیر آن بر بازار از خرید خودرو خودداری کنند.
افت محسوس قیمت طلا در بازار
با وجود افزایش قیمت انس جهانی، روند کاهشی قیمت طلا و سکه در بازار داخلی که از هفته‌های گذشته آغاز شده بود، ادامه یافته است.
به طوری که قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار به حدود 2 میلیون و 300 هزار تومان رسیده است. کارشناسان معتقدند که کاهش قیمت انس جهانی، کاهش قیمت ارز، کاهش تقاضا و همچنین اخبار سیاسی، اقتصادی که در این مدت به بازار مخابره شد از جمله مهم‌ترین دلیل کاهش قیمت طلا و سکه در بازار است.
در همین خصوص نادر بذرافشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران اظهار کرد: سفر سلطان عمان به ایران، اخبار مثبت آزادی پول‌های ایران در سایر کشورها و اخبار مثبت درباره احیای برجام بر بازار طلا تأثیر گذاشته است.  وی ادامه داد: نوسانات و کاهش قیمت ارز، ثبت‌نام گسترده خودرو در ماه‌های گذشته، کاهش تقاضا و اخبار سیاسی، اقتصادی از جمله دلایلی است که منجر به ثبات در بازار طلا و سکه شده است.

روند رو به کاهش قیمت تلفن همراه و رایانه
قیمت تلفن همراه و رایانه، تبلت و لپ‌تاپ را نیز بشدت کاهشی کرده است به طوری که عبقری، دبیر انجمن واردکنندگان تلفن همراه می‌گوید: قیمت انواع تلفن همراه در بازار نیز افت محسوسی داشته است، بر این اساس به طور نمونه قیمت آیفون 13 پرومکس حدود 10 درصد و معادل 10 میلیون تومان کاهش یافته و آیفون 13 معمولی نیز حدود 20 درصد افت کرده است.
محمدرضا فرجی‌تهرانی، رئیس اتحادیه فناوران رایانه تهران نیز می‌گوید: با تأمین ارز و افزایش عرضه و همچنین کاهش نرخ ارز، باعث کاهش 6 تا 7 درصدی قیمت انواع لپ‌تاپ، تبلت و پرینتر در هفته‌های اخیر شده است.

بازارهای داخلی سرشار از حباب است
عبدالمجید شیخی، کارشناس مسائل اقتصادی در این خصوص اظهار کرد: وقتی به طور واضح شاهد آن هستیم که با توجه به شرایط سیاسی نرخ ارز و طلا در بازار با کاهش محسوسی روبه‌رو می‌شوند، می‌توان به این نکته پی برد که این بازارها سرشار از حباب هستند.
وی افزود: بدون شک می‌توان گفت که قیمت واقعی ارز در کشور باید با قدرت خرید مردم برابری کند، این در حالی است که هم‌اکنون دلالان بازار ارز و طلا (به صورت کلی بخش غیرمولد) بر بخش مولد و اقتصاد کشورمان حاکم هستند و تحت تأثیر شرایط روانی این بازارها را دچار نوسان می‌کنند.
این کارشناس اقتصادی یادآور شد: در وضعیت فعلی بدنه کارشناسی اقتصاد کشور توانسته‌اند در لایحه برنامه هفتم توسعه مبنای نرخ ارز را برابر با نرخ توافقی مرکز مبادلات طلا و ارز کنند که این امر بلای نابخشودنی است و در آینده اقتصاد کشور را نابود خواهد کرد. شیخی در ادامه گریزی به بازار خودرو زد و تصریح کرد: قیمت خودرو در بازار تحت تأثیر عرضه و تقاضا تعیین می‌شود به همین دلیل شاهد آن هستیم که با توجه به افزایش 48 درصدی تولید خودرو در کشور از قیمت این محصولات کاسته شده است. وی افزود: از طرف دیگر کاهش قیمت خودرو به واردات خودروهای نو و کارکرده نیز مرتبط است تا جایی که می‌توان به صورت کلی گفت قیمت خودرو در کشورمان نیز همانند بازار ارز کاملاً حبابی است. این کارشناس مسائل اقتصادی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون باید با توجه به تقاضای بسیار بالای خرید خودرو در کشورمان میزان تولید و واردات خودرو افزایش یابد و از انحصارگرایی در این بازار رهایی یابیم. شیخی گفت: شرکت مپنا 5 سال است که خودروی برقی تولید کرده که می‌تواند آن را به بازار آورده و تجاری‌سازی کند اما با کارشکنی سازمان استاندارد و سیاسی‌کاری این سازمان در دولت قبل این مهم به نتیجه نرسید تا همچنان شاهد انحصار در بازار خودرو باشیم.

جستجو
آرشیو تاریخی