صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • اصناف و تشکلها
  • بازار
  • بین الملل
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و یک - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و یک - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۶

ساخت خط ریلی شلمچه-بصره تا دو سال آینده

وزیر راه و شهرسازی گفت: توافق کشور ما با عراق برای ساخت خط ریلی شلمچه_بصره، هیجده ماه تا دو سال است، اما با توجه به اینکه این طرح مشترک است و بخشی از طرح داخل خاک ایران نیست بنابراین برای اجرای این طرح، دو سال را در نظر می‏گیریم.
مهرداد بذرپاش افزود: این طرح حدود چهل سال است در دولت‏های مختلف مطرح است و حتی سوابقش به پیش از جنگ ایران و عراق برمی‏گردد، اما هر دفعه به یک دلیلی انجام نمی‏شد یا دلیل طرف ایرانی بود یا دلیل طرف عراقی بود.
وی ادامه داد: با پیگیری‏هایی که انجام شد فروردین امسال وزیر راه عراق با دستور مستقیم نخست‏وزیر این کشور به ایران آمد و یک جلسه فشرده با هیأت فنی آنجا داشتیم، توافقنامه کلی انجام شد و بعد از آن قرار شد اختلافاتی را که در گذشته بوده در یک بازه زمانی حل کنیم.
آقای بذرپاش افزود: یکی از اختلافات اساسی موضوع زمین بود که در جنگ تحمیلی مین‏های زیادی آنجا گذاشته شد. مین‏روبی این مسیر به طول حدود شانزده کیلومتر باید اتفاق بیفتد که مقدماتش انجام شده است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: در گذشته قرار بوده که ایران کل خط ریلی شلمچه_بصره را با سرمایه‏گذاری خود بسازد؛ هم خط، هم پل، اما دولت عراق با عنایتی که نخست‏وزیر عراق به این طرح داشت و برای عراقی‏ها واقعاً این طرح بسیار راهبردی و مهم است در دولت عراق حدود دویست میلیون دلار سرمایه‏گذاری تصویب و بنا شد که ریل را خودشان بگذارند یعنی توسط سرمایه‏گذار طرف عراقی انجام شود و ما عملیات مین‏روبی به طول شانزده کیلومتر را در اندازه حرائم اطراف خط ریل انجام دهیم.
بذرپاش ادامه داد: از آن طرف طرح ساخت یک پل تاشویی به طول هفتصد متر وجود دارد که باید اجازه عبور و مرور کشتی‏ها را بدهد و این امر بر عهده طرف ایرانی قرار داده شد یعنی همه سرمایه‏گذاری که در گذشته قرار بود ما انجام بدهیم بخش اعظم به طرف عراقی واگذار شد و خودشان قرار شد انجام بدهند و این هم اتفاق خوبی است و ما لازم به سرمایه‏گذاری زیادی نیستیم.
وی اضافه کرد: در حوزه کریدور‏های شمال به جنوب فعالیت‏های جدی آغاز شده که به خبرهایش اشاره شده. الحمدلله خبر‏های خوبی هم در پیش داریم.
بذرپاش با اشاره به اینکه این یکی از طرح‏های راهبردی ریلی کشور است، افزود: اینکه چهل سال همه به دنبالش بودند نشان از مهم بودن این طرح می‏دهد و باید هرچه سریع‏تر به پایان برسد و این طرح اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم می‏کند و حتی برای عراقی‏ها هم سود خوبی دارد و خطوط ریلی عراق به شبکه ریلی ایران وصل می‏شود و از طریق ایران می‏تواند به کشور‏های قفقاز یا کشور‏هایی مثل پاکستان و افغانستان یا به دریا‏های آزاد یا به دریا‏های شمال هم راه پیدا کند برای عراق هم فرصت بی‏نظیری است.
وزیر راه و شهرسازی گفت: این خط ریلی برای زوار عزیز ایرانی که به عتبات عالیات می‏خواهند بروند به نجف اشرف و کربلای معلی بروند کاربرد دارد. این مسیر از شلمچه آغاز می‏شود و بعد از آن هم به نجف و کربلا می‏رسد. یک تسهیل بسیار خوبی برای زوار عزیز در چند سال آینده اتفاق می‏افتد که از موطن‏های خودشان می‏توانند با خطوط ریلی بیایند به خرمشهر، شلمچه، بصره، نجف اشرف و کربلای معلی و هر مکان زیارتی که تمایل داشته باشند. این یک اتفاق بزرگی است که به برکت امام حسین(ع) که در ایام اربعین عزای سرور و سالار شهیدان به سر می‏بریم اتفاق افتاد. ان‏شاالله به برکت وجود ایشان سریع‏تر طرح را به پایان برسانیم.
بذرپاش در پاسخ به این پرسش که این طرح چه زمانی به بهره‏برداری می‏رسد، افزود: توافقمان هیجده ماه است یعنی یک و نیم سال، ولی من فکر می‏کنم بالاخره تا دو سال را باید در نظر بگیریم، چون که همه موضوعات به ما بر نمی‏گردد. طرح در داخل خاک ایران نیست و مشترک بین دو کشور است، بخش زیادی از قوانین و مقررات مربوط به کشور عراق است و عراق هم قوانین و مقررات خاص خود را دارد و باید این را هم در نظر بگیریم.
وی درباره تأثیرات اقتصادی این طرح گفت: اثرات زیادی دارد از جمله اینکه دسترسی ریلی ما به منطقه غرب آسیا اتفاق می‏افتد، از آنجا می‏توانیم با توافقی که با عراقی‏ها داریم به کشور سوریه یا به مدیترانه یا سایر نقاط برویم و حتی به کشور اردن دسترسی پیدا کنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی