صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • اصناف و تشکلها
  • بازار
  • بین الملل
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و یک - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و یک - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۷

رشد 173 هزار واحدی شاخص بورس از ابتدای شهریور

فرآورده‌های نفتی و پالایشگاه‌ها بیشترین تقاضا را به خود جذب کردند

در معاملات روز یکشنبه (12شهریور) بازار سهام، روند صعودی نماگرهای اصلی بورس برای هشتمین روز متوالی ادامه یافت تا مجموع رشد شاخص کل بورس در شهریور ماه به بیش از 173 هزار و 600 واحد برسد. بنابراین بازدهی بورس در این مدت به حدود 9 درصد می‌رسد که بالاتر از سایر بازارهای مالی ایران قرار می‌گیرد.
 
فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌ها صعودی شدند
دیروز، فشار تقاضا در گروه‌های فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی‌ها حفظ شد و این دو گروه بیشترین تأثیر مثبت را بر افزایش شاخص کل بورس به ثبت رساندند. افزایش تقاضا در معاملات این دو گروه معاملاتی در پی بازنگری دولت در فرمول محاسباتی نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها رخ داد که هزینه تأمین خوراک شرکت‌های پتروشیمی و پالایشی را به نسبت کاهش می‌داد.
هرچند که برآوردهای ابتدایی نشان می‌دهد که نرخ خوراک گاز به سطح 5 هزار تومان بازنمی‌گردد و به دنبال آن، نرخ گاز سوخت و سایر حامل‌های انرژی نیز نمی‌تواند در محدوده قیمت‌های سال 1401 قرار گیرد؛ اما فرمول محاسباتی جدید می‌تواند نرخ خوراک را از محدوده 7 هزار تومان کاهش دهد و در فرایند قیمت‌گذاری‌ها نیز ثبات ایجاد کند؛ موضوع مهمی که بازدهی بیشتر صنایع را به دنبال خواهد داشت و سرمایه‌گذاران نیز می‌توانند برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود برنامه‌ریزی کنند.
 
رشد 6 هزار واحدی شاخص کل بورس در معاملات دیروز
در پایان معاملات روز یکشنبه، شاخص کل بورس 6 هزار و 220 واحد قد کشید و به ارتفاع 2 میلیون و 111 هزار و 865 واحدی رسید.
شاخص کل هم‌وزن نیز همین رویه را دنبال کرد و با ثبت رشد 1986 واحدی در عدد 713 هزار و 654 قرار گرفت.
دیروز، معاملات فرابورس در یک محدوده کم‌نوسان دنبال شد و شاخص کل این بازار تنها 0.2 واحد رشد کرد تا در عدد 26 هزار و 353 واحد ثابت بماند.
این آمار در شرایطی به دست آمد که ارزش معاملات انجام شده 6 هزار و 300 میلیارد تومان در داد و ستد 9میلیارد برگ سهم گزارش شد که نسبت به روز قبل کاهش داشت.
به این ترتیب شاخص کل بورس قدم دیگری در مسیر رسیدن به مدار 2 میلیون و 200 هزار واحدی برداشت تا سهامداران ناکامی‌های تیر و مرداد ماه را به فراموشی بسپارند و با خوشبینی به آینده بازار بنگرند.
نماگر‌های بازار
روز یکشنبه، 215 نماد بورسی و 162 نماد فرابورسی در بازه مثبت معامله شدند.
همچنین 200 نماد بورسی و 165 نماد فرابورسی کاهش قیمت داشتند.
این در حالی بود که بیشتر نمادها بین منفی 3 تا مثبت یک‌درصد نوسان قیمت داشتند و میانگین درصد قیمت آخرین به منفی 0.09 درصد رسید.
21 صف خرید در بورس و 49 صف خرید در فرابورس تا پایان باقی ماند.
در مقابل 4 صف فروش در بورس و 52 صف فروش در فرابورس تشکیل شد.
روز یکشنبه میزان خروج پول حقیقی از معاملات کاهش یافت و حقوقی‌ها سهامی به ارزش 106 میلیارد تومان را از حقیقی‌ها خریداری کردند.
در معاملات روز یکشنبه، حقیقی‌ها 108 میلیارد تومان از واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت را به حقوقی‌ها واگذار کرده و اصطلاحاً از بازار خارج شدند.
آمار بالا در شرایطی به دست آمد که ارزش عرضه و تقاضای ثبت‌شده روی تابلو برابر بودند.
روز یکشنبه، نمادهای «فارس» و «وبملت» بیشترین تأثیر منفی و نمادهای «تاپیکو» «شپنا» و «شبندر» بیشترین تأثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.
در تابلوی فرابورس نمادهای «وسپهر» و «خاور» بیشترین تأثیر منفی و «انتخاب» و «صبا» بیشترین تأثیر مثبت را ثبت کردند. در بورس نماد «وبهمن» و در فرابورس نماد «کمرجان» بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
نماد معاملاتی «شستا» برای دومین روز متوالی عنوان پرحجم‌ترین معاملات انجام شده را به خود اختصاص داد و نماد «دی» نیز در فرابورس همین عنوان را به دست آورد.
عنوان بیشترین ارزش خرید حقیقی و بیشترین ارزش معاملات به نماد «شپنا» رسید و نماد «وبهمن» شاهد سرازیر شدن بیشترین پول حقیقی بود.
در میان گروه‌ها «دارویی» و «نفتی» بیشترین ورود پول حقیقی را داشتند.
گروه «فرآورده‌های نفتی» پایین‌تر از «خودرو» بیشترین ارزش معاملات را به دست آورد و همچنین بعد از «سایر معادن» با بیشترین رشد قیمتی مواجه شد.  و در آخر بیشترین حمایت حقوقی از نمادهای «وبملت» و «شستا» دیده شد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی