صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و چهار - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و چهار - ۱۹ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

پیش‏بینی افزایش 8 درصدی تولید میوه‏های سردسیری و خشک

پیش‏بینی می‏شود تولید میوه‏های سردسیری و خشک با 8 درصد رشد نسبت به سال گذشته به بیش از 11 میلیون و 500 هزار تن در سال‏جاری برسد.
به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، مدیرکل دفتر امور میوه‏های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی سطح باغات میوه‏های سردسیری و خشک را یک میلیون و 800 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: پیش‏بینی می‏شود تولید میوه‏های سردسیری و خشک با 8 درصد رشد نسبت به سال گذشته به بیش از 11 میلیون و 500 هزار تن در سال‏جاری برسد. داریوش سالم‌پور اظهار کرد: از این میزان، سطح باغات میوه‏های خشک حدود 930 هزار هکتار است و سالانه بیش از 650 هزار تن انواع میوه‏های مغز و خشکبار همچون پسته، گردو، بادام، فندق و سنجد تولید می‏شود. وی ادامه داد: سطح باغات میوه‏های خشک معادل 31 درصد سطح کل باغات کشور و بیش از 52 درصد سطح باغات سردسیری و خشک کشور است که نشان از اهمیت و مزیت تولید میوه‏های با ارزش افزوده بالا و مقاوم به شرایط اقلیمی کشور دارد.
مدیرکل دفتر امور میوه‏های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی تصریح کرد: میوه‏های خشک به دلیل تطابق با شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور، مقاومت به خشکی و شوری، قابلیت نگهداری و ماندگاری بالای محصول، ارزش افزوده زیاد و ارزش اقتصادی، جزو اولویت‏های حمایتی معاونت امور باغبانی هستند.
وی درباره برنامه اصلاح و احیای باغات سردسیری و خشک کشور گفت: در برنامه هفتم توسعه، پروژه اصلاح و احیای سالانه 70 هزار تا 80 هزار هکتار از باغات سردسیری و خشک هدفگذاری شده است.
سالم‏پور، مدیریت بهینه کاشت و داشت، بهینه‏سازی آبیاری و تغذیه، مدیریت تلفیقی آفات و بیماری‏ها، سرشاخه‏کاری و استفاده از ارقام جدید، مقاوم و پربازده و عملیات کف باغ را از جمله اقدامات پیش‏بینی شده برای پروژه اصلاح و احیای باغات درجه دو عنوان و اظهار کرد: این اقدامات برای افزایش تولید و بهره‏وری انجام می‏شود. وی با بیان اینکه در برنامه هفتم توسعه، توسعه باغات مدرن و مکانیزه نیز هدفگذاری شده است، ابراز کرد: با توجه به محدودیت‏های منابع آب و خاک و تغییرات اقلیمی و همچنین تأکید مقام عالی وزارت، اولویت اصلی حفظ و رشد تولید محصولات باغبانی با تمرکز بر افزایش عملکرد در واحد سطح با استفاده از ارقام گواهی شده و سالم، ایجاد باغات نیمه‏متراکم و متراکم، بکارگیری فناوری‏های نوین و هوشمندسازی باغات، استفاده از سامانه‏های جدید و بهره‏ور آبیاری سطحی و زیرسطحی، توسعه ضریب مکانیزاسیون در باغات و استفاده از سیستم‏های حفاظتی و محیط‏های کنترل شده مانند سایبان‏ها برای جلوگیری از خسارت و تنش‏های محیطی و افزایش کارایی مصرف آب با کاهش تبخیر و تعرق است.
مدیرکل دفتر امور میوه‏های سردسیری و خشک معاونت امور باغبانی در همین حال کاهش ضایعات محصولات باغی، جلوگیری از خام‏فروشی، توسعه کشاورزی قراردادی و تکمیل زنجیره ارزش با تقویت صنایع فرآوری و تکمیلی و مراکز لجستیک و پایانه‏های محصولات باغبانی برای افزایش ارزش افزوده را از اهداف مهم معاونت امور باغبانی در قالب برنامه‏های میان‏مدت برشمرد. سالم‏پور بر مشارکت سرمایه‏گذاران و کارآفرینان در حوزه فرآوری و مراحل پس از برداشت محصولات باغی تأکید کرد و گفت: حمایت‏های لازم در قالب تسهیلات بانکی برای افزایش سرمایه‏گذاری در بخش فرآوری محصولات باغی توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت می‏گیرد. وی اظهار کرد: همچنین تسهیلات و حمایت‏های لازم برای پیشبرد اهداف و برنامه‏های باغی از محل کمک‏های فنی و اعتباری وزارت جهاد کشاورزی بر اساس برنامه اصلاح و احیای باغات درجه دو، اعتبارات توسعه باغات دیم در اراضی شیب‏دار، اعتبارات بند الف ماده (52) قانون اصلاح بخشی از مقررات مالی دولت و بند الف تبصره (18) قانون بودجه کشور از صندوق توسعه ملی به صورت تسهیلات بانکی تأمین می‏شود و در اختیار باغداران و متقاضیان ذی‏صلاح قرار می‏گیرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی