صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و شش - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و شش - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

رشد سریع صادرات غیرنفتی توسط بخش تعاون

معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه بخش تعاون نسبت به سایر بخش‏ها 2 برابر صادرات داشته است گفت: بنابر گزارش گمرک، سال گذشته سهم تعاون در صادرات غیرنفتی یک میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است. سهم این بخش باید بیشتر شود و آن را ارتقا بدهیم.
مهدی مسکنی خاطرنشان کرد: عمده صادرات تعاونی‏ها نیز مربوط به محصولات غذایی، صنایع معدنی و تولیدات بهداشتی بوده است. به گزارش ایرنا، وی با اشاره به برگزاری نخستین همایش اقتصاد تعاونی ایران با حضور رئیس‏جمهور در روز یکشنبه، درباره این همایش و نقش تعاونی‏ها در اقتصاد کشور مسائلی را مطرح کرد.
به گفته مسکنی، 450 تعاونی مرزنشین در 17 استان کشور وجود دارد که 2 میلیون نفر از مرزنشینان عضو این تعاونی‏ها هستند.
وی گفت: برای انتخاب برترین تعاونی‏ها، 6 هزار و 765 تعاونی از طریق بستری فناورانه به سامانه تعاون متصل شدند و مورد ارزیابی قرار گرفتند.
این مقام مسئول افزود: سقف شاخص برای انتخاب هر تعاونی 2 هزار امتیاز بود که 60 درصد تعاونی‏ها به طور میانگین بیش از یک‏هزار و 100 امتیاز دریافت کردند. از نظر ما، همه کسانی که در حوزه تعاون فعالیت دارند برتر هستند، اما بر اساس استانداردهایی که تعریف شده بود، 23 تعاونی به‏عنوان برتر انتخاب و از آنها تقدیر شد.
وی ادامه داد: تعاونی‏ها بر اساس 2 شاخص کمی و کیفی مورد ارزیابی قرار گرفتند؛ شاخص‏های کیفی آنها مربوط به میزان بهره‏وری، صادرات و شفافیت و شاخص‏های کمی مربوط به حجم میزان مراودات و صادرات بود.
مسکنی اضافه‏کرد: علاوه بر این 2 شاخص، تعاونی پوسته حقوقی تعاون است، ابتدا باید تعاون شکل بگیرد و بعد به تعاونی تبدیل شوند. بر این اساس تعاونی‏هایی که پر عضو بودند نیز در این انتخاب اهمیت داشتند.
وی با تأکید بر اینکه مشارکت تعاونی‏ها در این جشنواره نسبت به سال گذشته با وجود سختگیرانه‏تر شدن شاخص‏ها 27 درصد افزایش داشت، افزود: برترین تعاونی «فولاد علویجه» اعلام شد که یک تعاونی خانوادگی با بیش از 50 سال قدمت است.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان‏کرد: این تعاونی چند شاخص مهم داشت؛ نخست، اینکه ارکان خانواده در آن مورد توجه و حوزه اجتماعی آنها جدی بود. این تعاونی در علویجه اصفهان، درمانگاهی در حد بیمارستان با سرمایه چند صد میلیارد تومانی تجهیز کرد و قرار است آن را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار بدهد تا به کارگران علویجه خدمت بهداشتی ارائه کند.
مسکنی تأکید کرد: تعاونی‏های مرزنشین به‏سختی کار می‏کنند و ما باید در پیگیری مسائل آنها جدی‏تر باشیم. گام نخست برای کمک به آنها این است که اتحادیه این تعاونی‏ها را فعال کنیم. اتحادیه این تعاونی مشکلاتی را در حوزه مالیات دارد که در این‏خصوص بررسی‏هایی در حال انجام است.
وی بیان‏داشت: تفاوت بخش تعاون با سایر بخش‏های اقتصادی کشور این است که در تعاونی‏ها ربطی ندارد فرد کارگر باشد یا رئیس تعاونی و هر کدام یک حق رأی دارند.
مسکنی درباره افزایش سهم تعاونی‏ها از اقتصاد کشور گفت: در آستانه آغاز برنامه هفتم توسعه هستیم، اما به هدفگذاری که در برنامه‏های قبلی برای افزایش سهم تعاونی‏ها داشته‏ایم، دست پیدا نکردیم.
وی اظهار داشت: در دولت سیزدهم، رئیس‏جمهور دستور بازبینی سند حقوقی تعاون را داد و این کار در کمتر از سه ماه به انجام رسید.
معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با اشاره به دیده شدن 81 حکم برای بخش تعاون، خاطرنشان کرد: نخستین حکم این بود که شورای‏عالی هماهنگی تعاون به ریاست رئیس‏جمهور تشکیل شود. در آن سند مشخص شده که سهم تعاون باید سالیانه 2 درصد پیشرفت کند.
وی درباره راهکار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای استفاده بهینه از ظرفیت تعاونی‏ها در حوزه صادرات، گفت: تعاونی‏ها کسب‏وکارهایی بعضاً کوچک هستند که باید در حوزه‏های مختلف و بویژه صادرات آموزش ببینند و با حضور در نمایشگاه‏های خارجی برای بازارسازی اقدام کنند.
مسکنی افزود: برای حضور تعاونی‏ها در نمایشگاه‏ها، بودجه حمایتی را چند برابر کردیم، همچنین اقداماتی نیز توسط اتاق تعاون انجام می‏شود که تأثیرات بسیاری خواهد گذاشت.
روز یکشنبه، نخستین همایش اقتصاد تعاونی ایران با حضور رئیس‏جمهور و یک‏هزار و 500 نفر از اعضای تعاونی‏ها، اتحادیه‏ها و اتاق‏های تعاون در بخش‏های مردمی و غیرمردمی در مرکز همایش‏های بین‏المللی صداوسیما برگزار شد.
آیت‏الله رئیسی در این مراسم اظهار داشت: تقویت تعاونی‏ها، تقویت عدالت اجتماعی، عدالت اقتصادی و مسئولیت‏پذیری، ایجاد اشتغال و جلوه روشن مردمی‏سازی حکمرانی و دولت است.

جستجو
آرشیو تاریخی