صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و شش - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و شش - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

مالیات ستانی عادلانه بر اساس اطلاعات مؤدیان

دولت سیزدهم با هوشمندسازی نظام مالیاتی، بر اساس داده‌محوری و اطلاعات مؤدیان اقدام به مالیات ستانی منصفانه و عادلانه کرده است.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، با اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان بعد از سه سال معطلی و بی‌توجهی در دولت‌های گذشته، در دولت سیزدهم با جدیت اجرایی و داده‌محوری جایگزین توافق و چانه‌زنی با اصناف و مشاغل شد. بر اساس این گزارش، دولت سیزدهم با هوشمندسازی نظام مالیاتی، بر اساس داده‌محوری و اطلاعات مؤدیان اقدام به مالیات ستانی منصفانه و عادلانه کرده است. مالیات طبق کارکرد، عملکرد و مستندات اصناف و مشاغل دریافت می‌شود و این‌گونه نیست که طبق مالیات سال گذشته یا بر‌اساس توافق و چانه‌زنی باشد. بر این اساس مالیاتی واقعی از اصناف دریافت می‌شود و این امر منجر شده در دولت سیزدهم گله‌مندی و نارضایتی اصناف از مالیاتی که پرداخت می‌کنند کمتر باشد، ضمن اینکه استقبال از اظهارنامه‌های مالیاتی در این دولت نسبت به سایر دولت‌ها بیشتر بوده است. قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان از مهرماه سال ۱۳۹۸ معطل و مورد بی‌توجهی دولت گذشته قرار گرفته بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و اهتمام بر شفافیت در مالیات ستانی شاهد اجرای این قانون به صورت تدریجی و مرحله‌ای شدیم.
پیاده‌سازی تدریجی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان طی چندین مرحله فراخوان از دی ماه سال گذشته آغاز شد و اکنون بخش قابل توجهی از مؤدیان به این سامانه متصل شده‌اند ضمن اینکه مؤدیان جدیدی بر اساس این سامانه شناسایی شد و یک راهکار در شناسایی فرار‌های مالیاتی بود. مؤدیان در این سامانه هر نوع خرید و فروشی را ثبت می‌کنند و بر اساس آن صورتحساب الکترونیکی صادر می‌شود. هر فعال اقتصادی در هر بخشی، یک کارپوشه اختصاصی دارد که تمام اطلاعات مربوط به فعالیت‌های اقتصادی و مراودات او با سازمان مالیاتی در این کارپوشه ثبت، اساس کار محاسبه و دریافت مالیات و همچنین نظارت بر فعالیت‌ها قرار داده می‌شود.
مؤدیان در این سامانه می‌توانند صدور و ارسال صورتحساب‌های الکترونیکی را با دو روش ارسال مستقیم و ارسال از طریق شرکت‌های معتمد ارائه‌کننده خدمات مالیاتی انجام دهند، مشمولان این قانون می‌توانند از خدمات «شرکت‌های معتمد ارائه دهنده خدمات مالیاتی» در زمینه‌هایی همچون نصب و راه‌اندازی پایانه‌های فروشگاهی، صدور و ارسال اطلاعات صورتحساب‌های الکترونیکی به سامانه مؤدیان و همچنین خدمات مشاوره‌ای و آموزشی استفاده کنند.
این سامانه به نشانی درگاه رسمی سازمان امور مالیاتی کشور (intamedia.ir) بخش پایانه‌های فروشگاهی و سامانه‌های مؤدیان در اختیار مؤدیان قرار گرفته است.  تصویب قانون تسهیل تکالیف مؤدیان در اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی، موجب شده است مواردی از قبیل تغییر زمان اجرای قانون توسط اشخاص حقوقی از ابتدای مهرماه ۱۴۰۲ و سایر مؤدیان از ابتدای دی‌ماه ۱۴۰۲، امکان بخشودگی صددرصدی جرائم سامانه مؤدیان تا پایان سال ۱۴۰۳، تهیه اظهارنامه برای مؤدیان توسط سازمان امور مالیاتی کشور و اصلاح آن توسط مؤدی و امکان پذیرش هزینه‌ها و اعتبار‌های خارج از سامانه تا پایان سال ۱۴۰۳ در راستای ارتقای رضایتمندی و بهبود خدمات مؤدیان مدنظر قرار گیرد. ساماندهی مالیاتی ابزار‌های پذیرش در شبکه پرداخت و شناسایی بیش از ۱۸میلیون و ۸۰۰ هزار پذیرنده بانکی و الصاق بیش از ۹ میلیون و ۳۰۰ هزار پذیرنده به پرونده مالیاتی مؤدیان، تفکیک حساب‌های شخصی از حساب‌های تجاری و شناسایی بیش از هشت میلیون و ۳۰۰ میلیون حساب تجاری، توسعه سامانه مؤدیان و ایجاد کارپوشه برای تمامی مؤدیان با دریافت بالغ بر ۸۰ میلیون عدد صورتحساب الکترونیکی تا پایان مردادماه از مهم‌ترین دستاورد‌های نظام مالیاتی در این حوزه بوده است.
جستجو
آرشیو تاریخی