صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و شش - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و شش - ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رشد 44 درصدی درآمد مسی‌های بازار سرمایه

دو شرکت ملی صنایع مس ایران «فملی» و مس شهید باهنر «فباهنر»، صنعت مس ایران را در بازار سرمایه ایران نمایندگی می‌کنند.
در تحلیل این دو شرکت باید توجه داشت که ماهیت محصولات تولیدی آنها با یکدیگر متفاوت است؛ به‌طوری‌که محصولات تولیدی «فباهنر»، درحلقه‌های میانی زنجیره تولید محصولات مسی قرار می‌گیرد و «فملی» با استخراج و تولید انواع سنگ و کنسانتره و کاتد مس به عنوان حلقه اول زنجیره تولید مس شناخته می‌شود. در واقع شرکت ملی صنایع مس ایران تأمین‌کننده اصلی و انحصاری کاتد برای صنایع مس شهید باهنر است.
«فباهنر» کاتد را از «فملی» می‌گیرد و در خطوط تولیدی و کارخانه‌های خود به بیش از 3 هزار کد محصول نیمه‌تمام و تمام مسی تبدیل می‌کند.
از این رو هرچند این دو شرکت از تغییرات قیمت‌های جهانی مس و تقاضا در دنیا تأثیر می‌پذیرند، اما محصولات آنها در بازارهای داخلی و صادراتی با قوانین، قواعد و ترجیحات متفاوتی عرضه و مبادله می‌شود.

رشد 44 درصدی درآمد مسی‌های فعال در بازار سرمایه
به گزارش «ایران اقتصادی» و به نقل از چابک آنلاین، بررسی گزارش تولید و فروش دو شرکت تولیدکننده محصولات مسی فعال در بازار سرمایه نشان می‌دهد، این شرکت‌ها تا پایان مردادماه 1402، بیش از 50 هزار میلیارد تومان از محصولات خود را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسانده‌اند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل حدود 44 درصد افزایش داشته است.
افزایش درآمد کل مسی‌های بورسی در حالی است که حجم و ارزش فروش صادراتی این شرکت‌ها بشدت افت کرده است. ارقام نشان می‌دهد، دو شرکت «فملی» و «فباهنر» تا پایان مردادماه 1402 حدود 20 هزار تن از محصولات خود را صادر کرده‌اند که در مقایسه با سال قبل، حدود 57 درصد کاهش یافته است.
مسی‌های بازار سرمایه از صادرات خود حدود 9 هزار و 200 میلیارد تومان درآمد داشته‌اند که حدود 28 درصد کمتر از سال گذشته است.
به‌طور کلی، آمار نشان می‌دهد «فباهنر» حدود 11 هزار تن از محصولات خود را در بازارهای داخلی و صادراتی به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 18 درصد افزایش یافته است.
«فملی» نیز 506 هزار تن از محصولات خود را در دو بازار داخلی و صادراتی به فروش رسانده که نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 45 درصد کاهش یافته است.
بررسی جزئیات تولید و فروش «فملی» نشان می‌دهد، این شرکت با وجود حجم فروش محصولاتی مانند کاتد و مفتول که ارزش افزوده بیشتری برای شرکت دارند، فروش کنسانتره مس و اسید سولفوریک را کاهش داده است. در سال‌جاری دولت برای جلوگیری از خام‌فروشی محصولات معدنی در ایران، اقدام به وضع عوارض صادراتی کرد که این موضوع باعث شد شرکت‌ها توجه خود را به بازارهای داخلی معطوف کنند.
 
تأمین سرمایه در گردش و تأمین قطعات؛ دو چالش اصلی مسی‌ها
در سال‌جاری، شرکت‌های مسی تولیدکننده محصولات میانی مانند مس شهید باهنر، با توجه به حجم تولیدات، نیاز به تأمین سرمایه در گردش دارند و تأمین این منابع از طریق سیستم بانکی برای آنها با هزینه و محدودیت‌های زیادی روبه‌رو خواهد بود. این موضوع با توجه به سیاست‌های فروش ملی مس و تسویه نقدی و یا اعتباری کوتاه‌مدت، چالش تأمین نقدینگی را بیش از پیش بر سر راه فعالیت‌های شرکت‌های حلقه میانی تولید قرار داده است. چالش دیگر این صنعت دسترسی به تکنولوژی و ماشین‌آلات روز دنیاست.
در این رابطه، «فملی» با توجه به فعالیت‌های اکتشافی، نیاز مبرمی به تأمین دستگاه‌های حفاری برای اکتشافات عمیق دارد و در بخش‌های ذوب نیز با توجه به آب‌بر و انرژی‌بر بودن فرایند تولید کاتد، مشکلات تأمین انرژی و نوسازی خطوط تولید بر سر راه فعالیت‌های این غول مسی ایرانی است.
در حلقه میانی شرکت «فباهنر» با وجود برخورداری از به‌روزترین خطوط تولیدی دنیا و همچنین سرمایه‌گذاری برای تأمین داخلی دستگاه‌ها و قطعات مورد نیاز، همچنان نیازمند واردات است و شاید این موضوع اصلی‌ترین چالش شرکت در سال‌های پیش رو باشد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی