صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اقتصادی
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هفتاد و هفت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هفتاد و هفت - ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۳

تسویه ۵۵۰ همت بدهی دولت قبل در دولت سیزدهم

دولت سیزدهم به جای پرداخت 550 هزار میلیارد تومان بدهی دولت روحانی چه طرح‌هایی را می‌توانست اجرا کند؟

 روز گذشته سخنگوی اقتصادی دولت درباره بازپرداخت بدهی‌های دولت سابق گفت: با همت دولت سیزدهم در مجموع بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان بدهی‌های دولت قبل تسویه شد.
 نکته قابل توجه درباره پاسخ وزیر اقتصاد درباره میزان بازپرداخت بدهی‌های دولت روحانی، حجم بالای استقراض دولت گذشته برای پوشش کسری بودجه است. به عبارت دیگر دولت گذشته برای تأمین مالی نیازهای خود، آینده‌فروشی کرده و بار مالی خواسته‌های خود را روی دوش دولت آینده گذاشته است. رقم بالای این بدهی به قدری است که اگر دولت سیزدهم مکلف به بازپرداخت آن نبود، می‌توانست بسیاری از طرح‌ها و پروژه‌های مدنظر خود را تأمین مالی کند و امکان این موضوع وجود داشت که با 550 هزار میلیارد تومان منابع مالی بخشی از اهداف دولت سیزدهم  محقق شود در حالی که دولت سیزدهم مکلف بود بدهی دولت روحانی را تسویه کند.
به عنوان مثال و برای درک بهتر حجم بالای رقم بدهی دولت روحانی که توسط دولت سیزدهم تسویه شد، می‌توان گفت با در نظر گرفتن فرض هزینه حدود یک میلیارد تومانی ساخت هر یک منزل مسکونی، دولت سیزدهم با 550 هزار میلیارد تومان می‌توانست 550 هزار مسکن بسازد و به تأمین منابع مالی پروژه ساخت 4 میلیون مسکن در چهار سال کمک ویژه‌ای کند. همچنین می‌توان گفت با این رقم دولت می‌توانست نیمی از پروژه‌های عمرانی نیمه تمام در سراسر کشور را تکمیل و به مرحله بهره‌برداری برساند. در بخش عمرانی و توسعه زیرساخت‌ها با 550 هزار میلیارد تومان منابع مالی، دولت توان ساخت 27 هزار کیلومتر خط ریلی در کشور را داشت و این در شرایطی است که هم اکنون کل خطوط ریلی کشور نزدیک 15 هزار کیلومتر است که به عبارتی دولت می‌توانست 2 برابر خطوط ریلی موجود، به زیرساخت ریلی کشور خط اضافه کند. در بخش آموزش دولت می‌توانست با این منابع
18 هزار مدرسه جدید مجهز را با فرض هزینه ساخت 30 میلیارد تومان برای هر مدرسه در سراسر کشور بسازد که تحولی در نظام آموزشی می‌توانست ایجاد کند و در راستای عدالت آموزشی گام‌های مؤثری بردارد. دولت همچنین به منظور کاهش فاصله طبقانی و تداوم روند نزولی ضریب جینی، امکان پیدا می‌کرد به ازای هر نفر، 23 میلیون تومان کمک هزینه برای سه دهک کم درآمد جامعه (24 میلیون نفر) تخصیص دهد.
 همچنین دولت می‌توانست برای بهبود معیشت بازنشستگان و افزایش قدرت خرید آن‌‌ها، به ازای هریک نفر از 6 میلیون بازنشسته و مستمری بگیر کشور، 90 میلیون تومان کمک مالی بلاعوض تخصیص دهد.
همچنین با این رقم دولت سیزدهم می‌توانست به یک میلیون زوج جوان، وام 500 میلیون تومانی اعطا کند در حالی که بالاجبار این رقم به بازپرداخت بدهی‌های دولت روحانی تخصیص داده شد.
یا به عنوان نمونه دیگر برای پاسخ به تقاضای بازار خودرو و برقراری آرامش در این بازار دولت می‌توانست 550 هزار خودروی سواری یک میلیارد تومانی به کشور وارد کند.

فهرست بدهی‌های دولت روحانی که توسط دولت سیزدهم تسویه‌ شد
دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از بدهی‌های به‌جامانده از دولت گذشته را تسویه کرده است. به گزارش ایرنا، یکی از مشکلات بزرگی که دولت سیزدهم با آن روبه‌رو بوده، حجم عظیم بدهی‌هایی است که دولت گذشته ایجاد کرده است.
دولت روحانی به علت ناتوانی در فروش نفت و کاهش شدید درآمدهای نفتی، به استقراض‌های گسترده روی آورد تا کسری بودجه خود را رفع کند. به همین دلیل شاهد بودیم که دولت گذشته بیش از حد مجاز اقدام به انتشار اوراق بدهی کرد؛ ارقام سنگینی از بانک مرکزی استقراض کرد و تعهداتش به پیمانکاران، شرکت‌ها و تأمین اجتماعی را پرداخت نکرد. دولت رئیسی از زمان شروع به کار خود مجبور بوده که اقدام به تسویه این حجم عظیم بدهی‌ها کند به طوری که تاکنون ۵۵۰ هزار میلیارد تومان از این بدهی‌ها را تسویه کرده و البته این پایان کار نیست. اگر فهرست عظیم بدهی‌های دولت روحانی نبود،‌ دولت رئیسی می‌توانست درآمد حاصل از افزایش ۲ برابری صادرات نفت را صرف بهبود معیشت مردم کند. جدول زیر شامل بدهی‌های ریالی است که از دولت گذشته به جامانده بود و تاکنون توسط دولت سیزدهم تسویه شده است. بدهی‌های ارزی دولت گذشته در این جدول نیامده است.
 

 

جستجو
آرشیو تاریخی