صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشت - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشت - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به «ایران اقتصادی» خبر داد

تراکنش‌های کالابرگی از 400 هزار مورد گذشت

با افزایش 20 درصد به یارانه سه دهک کم‌درآمد، میزان تراکنش‌های روزانه در طرح کالابرگ الکترونیکی به 40 هزار تراکنش افزایش یافته است

11 قلم کالایی در طرح کالابرگ الکترونیکی 11 قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی شامل شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم‌مرغ، گوشت مرغ، روغن‌مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات (ماست پرچرب پگاه)، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است

فرزانه پیری
روزنامه نگار

 


دولت سیزدهم با دغدغه‌مندی در رسیدگی به خانوارهای بی‌بضاعت بخصوص مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی، سیاست‌های مشوقانه حمایتی را ارائه می‌کند. در همین راستا طرح کالابرگ الکترونیک با افزایش 20 درصدی اعتبار یارانه و تراکنش 400 هزاری در حال اجرا است.
همزمان با اجرای مردمی‌ کردن اقتصاد در اردیبهشت‌ماه سال گذشته، دولت سیزدهم مبلغ یارانه‌ها را که چندین سال بدون تغییر مانده بود افزایش داد بر این اساس به ازای هر نفر، یارانه‌ها از 45 هزار و500 تومان به 300 و 400 هزار تومان افزایش یافت، به‌ طوری که برای دهک‌های اول تا سوم مبلغ 400 هزار تومان و برای دهک‌های چهارم تا دهم 300 هزار تومان به یارانه‌ها اضافه شد.
اکنون دولت در راستای سیاست‌های اقتصاد کلان، برای مهار تورم بسته‌های حمایتی را برای خانوارهای کم‌درآمد و بی‌بضاعت تهیه کرده و به مرحله اجرا رسانده است تا در این شرایط اقتصادی از کوچک شدن سفره‌های خانوارها با حفظ سلامت تغذیه‌ای جلوگیری کند.
خانوارهایی که در دهک اول تا سوم جامعه قرار دارند و مبلغ یارانه دریافتی آنها به‌ازای هر نفر 400 هزار تومان است، مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار خرید شدند. این اعتبار زمانی قابل‌ استفاده است که خانوار حداقل ۷۰ درصد یارانه نقدی خود را به‌ صورت کالابرگ الکترونیک خرید کند. خانوارها فقط در صورتی می‌توانند از افزایش ۲۰ درصدی یارانه استفاده کنند که ۷۰ درصد از مبلغ کل یارانه پرداختی معادل 320 هزار تومان را از طریق کالابرگ الکترونیکی خرید کنند. با این اوصاف موفق به خرید کالاها به ارزش 480 هزار تومان خواهند شد. در صورت عدم خرید کالابرگی، همان یارانه 400 هزار تومانی را در زمان مقرر واریز یارانه، دریافت خواهند کرد. دهک‌های اول تا سوم جامعه شامل خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند که یک ماه زودتر از واریز یارانه می‌توانند از اعتبار خود استفاده کنند و با کالابرگ الکترونیکی از این افزایش بهره‌مند شوند. یارانه این خانوارها یک ماه زودتر از موعد مقرر واریز یارانه به‌ حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود و آنها می‌توانند با نصب برنامه شبکه ملی اعتبار «شما» یا شماره‌گیری #۱۴۶۳*۵۰۰* از باقی‌مانده اعتبار خود مطلع شوند.

تراکنش روزانه 40 هزاری در طرح کالابرگ الکترونیک
علیرضا عسکریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌و‌گوی اختصاصی با روزنامه ایران اقتصادی به تشریح جزئیات افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌ها در طرح کالابرگ الکترونیک پرداخت.
وی با بیان اینکه در مجموع آمار تراکنش‌ها به 400 هزار مورد در طرح کالا‌برگ الکترونیک رسیده است، گفت: این تراکنش‌ها از 6 هزار به 40 هزار در روز رسیده است. معاون رفاه و امور اقتصادی ادامه داد: 15 تا 20 هزار خانوار به صورت روزانه به فروشگاه‌ها مراجعه و از طرح کالابرگ الکترونیک برای خرید کالاها استفاده کرده‌اند. وی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را مهم‌ترین سیاست‌ حمایتی دولت سیزدهم اعلام و اضافه کرد: دولت در این طرح به دنبال سلامت تغذیه‌ای، کاهش فقر غذایی و عدالت توزیعی بویژه خانواده‌های زیر نظر کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی است. وی تأکید کرد: طرح آزمایشی افزایش ۲۰ درصدی یارانه‌های اعتباری برای سه دهک اول جامعه از جمله مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) در حال اجرا است، بر این اساس خانواده‌های این قشر یک ماه زودترمبلغ اعتباری یارانه را دریافت می‌کنند و می‌توانند از طریق کالابرگ خرید کنند. عسکریان عنوان کرد: جمعیت سه دهک اول ۲۴ میلیون نفر است که از این تعداد ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار خانوار (معادل حدود ۸.۵ میلیون نفر، یعنی جمعیت یک دهک) زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند. این افراد یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت می‌کنند.

یارانه نقدی به هیچ وجه قطع نمی‌شود
وی با بیان اینکه به‌ هیچ‌ وجه یارانه نقدی قطع نخواهد شد تأکید می‌کند خرید در طرح کالابرگ الکترونیک اختیاری است. خانواده‌ها می‌توانند مبلغ یارانه را کالا خرید کرده و در غیر این صورت در زمان مقرر واریز یارانه، این مبلغ را به صورت نقدی برداشت کنند.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی شرط استفاده از افزایش 20 درصدی اعتبار یارانه را خرید 70 درصدی در طرح کالا‌برگ الکترونیک عنوان کرد و گفت: فقط مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی که مبلغ یارانه دریافتی آنها به‌ازای هر نفر ۴۰۰ هزار تومان است، مشمول افزایش ۲۰ درصدی اعتبار خرید هستند؛ در صورتی که کالا خرید کنند، می‌توانند از 80 هزار تومان افزایش بهره‌مند شوند.
عسکریان بیان کرد: قیمت ۱۱ قلم کالا در طرح کالابرگ الکترونیک، مصوب اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ است تا خانواده‌ها قدرت خرید بیشتری داشته باشند. وی با بیان اینکه برای خرید کالا در طرح کالابرگ نیازی به ارائه کارت‌ بانکی جدیدی نیست، گفت: سرپرست خانوار می‌تواند با هر کارت‌ بانکی که به نامش باشد، خرید  کند. حتی اگر کارت‌ بانکی به همراه نداشت، می‌تواند با اجرای کد دستوری #۱۴۶۳*۵۰۰* خرید را انجام دهد و از حساب اعتباری یارانه استفاده کند.
وی ابراز کرد: در این طرح نیازی به داشتن تلفن همراه هوشمند نیست، بلکه از طریق کد دستوری اعلام شده می‌توان از ۱۱ گروه کالایی خرید را انجام داد و مانده‌حساب را استعلام گرفت.

11 قلم کالایی در طرح کالابرگ الکترونیکی
 طبق گفته معاون رفاهی وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی، 11 قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی شامل شیر کم‌چرب بطری، پنیر، تخم‌مرغ، گوشت مرغ، روغن‌مایع، ماکارونی، برنج ایرانی، لبنیات (ماست پرچرب پگاه)، قند و شکر، حبوبات و گوشت منجمد گوساله است. عسکریان اضافه کرد: اپلیکیشن «شما» در کل کشور قابل اجرا است و بیش از 70 هزار فروشگاه در سراسر کشور آماده خدمت‌دهی هستند، همچنین 8 فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ با 11 هزار شعبه در این طرح امکان خرید را برای مردم در شهرها فراهم کرده و در روستاها مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها با استفاده از بارکدخوان خرید را برای مردم آسان کرده‌اند. وی عنوان کرد: 200 هزار بارکدخوان در مغازه‌ها به طرح کالابرگ الکترونیک پیوسته‌اند، ضمن اینکه زیرساخت‌ها برای تجهیز مغازه‌ها در روستاهای دورافتاده نیز با همکاری فرمانداری‌ها، استانداری‌ها و سایر نهادهای مربوطه پیگیری می‌شود تا خانوارهای زیر نظر بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی بتوانند از هر فروشگاه یا سوپرمارکتی که در این طرح ثبت‌نام کرده است، کالای موردنظر را تحت هر عنوان و نشان تجاری انتخاب کنند و محدودیتی در انتخاب 11 قلم کالا نداشته باشند.

روش خرید با کالابرگ الکترونیکی
به گفته وی، سرپرستان خانوار می‌توانند با نصب نرم‌افزار «شما» (شبکه ملی اعتبار)، پای حساب اعتبار یارانه کل خانوار، کالاهای اعلامی طرح را از فروشگاه‌های منتخب خرید اعتباری کنند، همچنین این نرم‌افزار، امکان جست‌وجوی فروشگاه‌های عضو شبکه ملی اعتباری را فراهم کرده است و می‌توان نزدیک‌ترین فروشگاه را نسبت به مکان زندگی پیدا و از آن فروشگاه‌ها خرید کرد. وی تأکید کرد: خانوارها باید در نظر داشته باشند که تنها با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز که در برنامه کاربردی «شما» (فارا) یا سایت shoma.sfara.ir معرفی شده‌اند، می‌توانند خرید اعتباری انجام دهند.

 

بــــرش

دریافت نرم‌افزار «شما» در طرح کالابرگ الکترونیک
این نرم‌افزار را می‌توان از لینک‌های بازار، مایکت و سیب ایرانی دانلود کرد. همچنین دارندگان گوشی‌های دارای سیستم‌عامل IOS باید به‌ صورت مستقیم با مراجعه به سامانه shoma.sfara.ir این برنامه را نصب کنند.
استعلام مانده اعتبار و تراکنش‌های انجام شده برای عموم مردم، ثبت‌نام و تجهیز فروشگاه‌ها به‌ صورت رایگان برای پیوستن به طرح، نمایش آنلاین کلیه فروشگاه‌ها روی نقشه برای خرید اعتباری، استفاده از رمز یک‌بار مصرف برای خرید از صندوق‌های فروشگاهی و استفاده از رمز موقت برای خرید از دستگاه‌های کارتخوان از مهم‌ترین ویژگی‌های این نرم‌افزار است.
طبق اعلام شرکت خدمات فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان، امکان برداشت نقدی افزایش ۲۰ درصدی وجود ندارد و فقط این افزایش قابل‌ استفاده به‌ صورت خرید ۱۱ گروه کالایی در فروشگاه‌های مجاز طرح کالابرگ الکترونیک است. طبق اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرحله جدید طرح ملی کالابرگ الکترونیک از ۱۳ خردادماه شروع شده است و خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند، می‌توانند از طرح کالابرگ الکترونیکی استفاده کنند و خریدهای خود را انجام دهند، ضمن اینکه در مرحله بعدی این تخفیفات شامل سایر دهک‌های جامعه خواهد شد.  هدف دولت سیزدهم از اجرای کالابرگ الکترونیکی، حمایت از معیشت اقشار کم‌درآمد جامعه و اجرای سیاست‌های دقیق حمایتی و مالیاتی است. در این طرح قیمت کالاهای مشمول این طرح به نرخ مصوب سال 1401 در قانون محاسبه شده است و مردم می‌توانند از اعتبار یارانه‌ای خود استفاده کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی