صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • حمل و نقل
  • مسکن
  • بازار سرمایه
  • اقتصاد بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشت - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشت - ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ - صفحه ۲

وزیر خارجه عربستان به تهران آمد

دعوت از رئیسی برای سفر به عربستان

 
 
 

وزیر خارجه عربستان، دیروز شنبه وارد تهران شد تا احیای روابط دوجانبه ایران و عربستان، وارد مرحله جدیدی شود.
فیصل بن فرحان در دیدار با وزیر امور خارجه کشورمان گفت: این دیدار به عنوان تکمیل توافق از سرگیری روابط دو کشور صورت می‌گیرد. ما تلاش می‌کنیم اقدامات دیپلماتیک دو کشور جریان پیدا کند.
وی با تشکر از دولت جمهوری اسلامی برای آغاز به کار نمایندگی‌های عربستان در ایران گفت: بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی مسأله اساسی است.
وزیر خارجه عربستان ادامه داد: روابط دو کشور بر احترام متقابل، عدم مداخله در امور داخلی دو کشور و منشور ملل متحد استوار است. امیدواریم افق همکاری دو کشور با هدف تأمین منافع بیشتر شود.
امیدواریم بازگشت روابط دو کشور به کل جهان و جهان اسلام کمک کند.
بن فرحان همچنین بر ضرورت همکاری دو کشور در زمینه امنیت دریانوردی و عدم اشاعه سلاح کشتار جمعی تأکید کرد.
فرحان گفت: با رئیس‌جمهور ایران برای ابلاغ سلام پادشاه و ولیعهد عربستان و دعوت از آقای رئیسی برای حضور در عربستان دیدار می‌کند.
وزیر خارجه عربستان تأکید کرد این کشور با تمام توان برای خدمت‌رسانی به حجاج ایرانی فعالیت می‌کند.

تهران و ریاض بر تشکیل کمیته‌های مشترک سیاسی و اقتصادی تفاهم کردند
وزیر امور خارجه کشورمان هم در نشست خبری مشترک با همتای عربستان گفت: ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیته‌های مشترک سیاسی و مرزی و اقتصادی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تأیید توافقات دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرای توافقات فی‌مابین اقدام خواهیم کرد.
امیرعبداللهیان در این نشست با ابراز خرسندی از سفر وزیر خارجه عربستان سعودی به تهران گفت: از دیدار با وزیر خارجه عربستان خوشحالم و خرسندم که توانستیم پس از قریب ۱۰۰ روز از توافق در تهران با یکدیگر دیدار داشته باشیم.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در این مدت سفارت و کنسولگری‌های دو کشور در تهران، ریاض، جده و مشهد بازگشایی شد و سفرای دو کشور مشخص شدند و کارهای سیاسی آنها در حال انجام است.
وی ادامه داد: از مساعدت‌های عربستان سعودی به بازگشایی سفارت ایران و دفتر همکاری اسلامی ایران در جده تشکر می‌کنم و متقابلاً ما نیز تسهیلات و زمینه‌های اتباع عربستان سعودی برای سفر به ایران آماده کردیم.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: ما در خصوص اهمیت تشکیل کمیته‌های مشترک سیاسی و مرزی و اقتصادی و مبارزه با قاچاق مواد مخدر از جمله همکاری در حوزه محیط زیست اتفاق نظر داریم و پس از تأیید توافقات دو وزیر توسط مقامات عالی دو کشور در مسیر اجرای توافقات فی‌مابین اقدام خواهیم کرد.
وزیر امور خارجه کشورمان تأکید کرد: خرسند هستیم که با ارتباط ایجاد شده بین ایران و عربستان هموطنانمان حجی شایسته و مناسبی را در عربستان سعودی پشت سر می‌گذارند.
وی گفت: ما و عربستان در خصوص حمایت از مردم مظلوم فلسطین اتفاق نظر داشتیم.

بازگشایی اماکن دیپلماتیک
روابط دیپلماتیک ایران و عربستان که از دی ۱۳۹۴ قطع شده بود پس از هفت سال با توافق مقامات دو کشور در چین، از سر گرفته شد.
پس از آن وزرای خارجه در ۱۷ فروردین امسال در پکن دیدار و بیانبه مشترکی صادر کردند که بر اساس آن، هیأت‌های فنی دو کشور برای بررسی روند بازگشایی اماکن دیپلماتیک به پایتخت‌ها و همچنین جده و مشهد مقدس سفر کردند.
در همین چهارچوب، سفارت کشورمان در ریاض در ۱۶ خرداد و سرکنسولگری و دفتر نمایندگی ایران در سازمان همکاری اسلامی در جده ۱۷ خرداد با حضور معاون کنسولی وزیر امور خارجه کشورمان و مقامات سعودی به طور رسمی بازگشایی شد.
بنابر خبر‌های غیررسمی قرار است سفارت عربستان سعودی در تهران تا زمان آماده شدن ساختمان سفارت این کشور به طور موقت در یکی از هتل‌های تهران فعالیتش را آغاز کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی