صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گزارش
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد - ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

صادرات 140 میلیون دلاری محصولات آبزی طی 5 ماه

میزان صادرات محصولات آبزی در 5 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 32 درصد از نظر وزنی و ارزشی افزایش داشته است

نفیسه امامی
روزنامه نگار


تولید محصولات آبزی در سال‏های اخیر در ایران رونق خوبی پیدا کرده تا جایی که بسیاری از گونه‏ها که تا چند سال پیش‏در کشور قابل پرورش نبودند، اما حالا در مناطق مختلف در حال بهره‏برداری و استفاده هستند. صنعت شیلات در ایران یک میلیون و 352 هزار تن محصولات شیلاتی تولید می‏کند که با تولید 751 هزار تن در حوزه صید و صیادی و 601 هزار تن درحوزه آبزی‏پروری در غرب آسیا رتبه اول را داراست و به عنوان پیش‏رو در حوزه تولید پروتئین آبزیان در این منطقه شناخته می‏شود.
وزارت جهاد کشاورزی نیز در راستای تحقق رشد تولید و صادرات، سرمایه‏گذاری در زیربخش‏های شیلات را از اولویت‏های مدیریت کلان کشاورزی کشور عنوان کرده است تا منجر به بهبود اقتصاد بخش آبزی‏پروری شود. به همین منظور با همت دولت سیزدهم در سال گذشته 365 میلیون قطعه ماهی با اعتبار 45 میلیارد تومان تکثیر و رها‏سازی شد و برای سال 1402 نیز 90 میلیارد تومان برای این اقدام اعتبار در نظر گرفته شده است.
با افزایش تولید، صادرات محصولات شیلاتی در پنج ماهه اول سال‏جاری در قیاس با سال قبل به کشورهای روسیه، عراق، چین و ترکیه با رشد قابل قبولی همراه بوده است، به‏طوری که بیش از 83 هزار تن محصولات آبزی به ارزش معادل 140 میلیون دلار در پنج ماهه ابتدای سال‏جاری صادر شده است.
عباس مختاری مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فرآوری و توسعه بازار آبزیان با اشاره به رشد صادرات افزوده است: میزان صادرات محصولات آبزی در 5 ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 32 درصد از نظر وزنی و ارزشی افزایش داشته است. در این بازه زمانی صادرات میگو به مقدار 11 هزار و 104 تن و به ارزش 37.6 میلیون دلار بوده که نسبت به پنج ماهه 1401 از نظر مقدار 46 درصد و از لحاظ ارزشی 48 درصد افزایش نشان می‏دهد.
مختاری در تشریح انواع محصولات صادراتی در این بخش گفته است: انواع خوراک آماده آبزیان از 15 هزار و 236 تن به ارزش 10.2 میلیون دلار در پنج ماهه سال 1401 به 28 هزار و 628 تن به ارزش 23.6 میلیون دلار در پنج ماهه سال‏جاری رسیده است. این میزان صادرات خوراک آماده آبزیان 88 درصد از لحاظ وزنی و 132 درصد به لحاظ ارزشی افزایش نشان می‏دهد.
وی اضافه کرده است: صادرات انواع تون ماهیان در مدت یاد شده به مقدار 3 هزار و 347 تن و به ارزش 2.9 میلیون دلار طبق آمار گمرک ثبت شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، از نظر وزنی 142 درصد و به لحاظ ارزشی 198 درصد رشد داشته است.
طبق آخرین آمارهای ارائه شده صادرات محصولات آبزی در 12 ماهه سال 1401 از نظر وزنی به 181 هزار تن و از نظر ارزشی به بیش از 605 میلیون دلار رسیده بود، درحالی که صادرات این محصولات در 12 ماهه سال 1400 به 166 هزار تن و از نظر ارزشی به 554 میلیون دلار رسیده بود.
بر‏اساس آمارهای موجود تا پایان سال 1401، 4.650 تن گوشت ماهی و 18.460 کیلوگرم خاویار پرورشی تولید شده است. در سال 1400 3.128 تن گوشت ماهی و 16.104 کیلوگرم خاویار تولید شد که رشد 48 درصدی در تولید گوشت ماهی و 15 درصدی در تولید خاویار نسبت به سال قبل از آن را نشان می‏دهد.

قزل‏آلا و کپور، پرمصرف‏ترین انواع ماهی
علی‏اکبر خدایی رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در گفت‏و‏گو با «ایران» درباره میزان مصرف ماهی در تابستان و ماه‏های گرم سال گفت: خوشبختانه با فرهنگ‏سازی که طی سالیان اخیر انجام گرفته است، میزان مصرف ماهی هم در تابستان و هم در زمستان مشابه است و بیشترین ماهی مورد استفاده در داخل ماهی‏های قزل‏آلا و کپور هستند.
وی با اشاره به افزایش صادرات محصولات شیلاتی و انواع ماهی در یک‏سال گذشته افزود: میزان صادرات در 5 ماهه امسال در قیاس با سال قبل با رشد همراه بوده است به‏طوری که از 51 هزار تن در سال قبل به 81 هزار تن رسیده است. صادرات آبزیان غیرماکول رتبه اول صادرات را داشته و بعد از آن میگو، کپور و قزل‏آلا قرار دارند.
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان اضافه کرد: بیشترین میزان صادرات ماهی از کشور ما به ترتیب به کشورهای عراق، روسیه و چین هستند.
خدایی با اشاره به صادرات محصولات شیلاتی به کشورهای روسیه و چین افزود: استقبال این کشورها از محصولات آبزی بسیار زیاد بوده است به‏طوری که سال 1400 میزان صادرات می‏گوی ایرانی به روسیه 4 هزار و 150 تن و در سال 1401 به 17 هزار و 500 تن رسیده است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی