پایان هدررفت گازهای مشعل

ایران از جمله کشورهای با هدررفت گاز بالاست و این مسأله در بخش‌های مختلف به چشم می‌خورد، اما یکی از منابع اصلی هدررفت گاز در ایران، گازهای مشعل است که تا امروز مورد توجه آنچنانی قرار نگرفته است.
شرکت بریتیش پترولیوم در هفتاد و دومین گزارش «مرور آماری انرژی جهان ۲۰۲۳» میزان فلرینگ گاز در کشورهای مختلف را اعلام کرد که روسیه، ایران، عراق، ونزوئلا و امریکا به ترتیب با فلرینگ سالیانه ۲۶، ۱۸,۴، ۱۷,۸، ۹,۸ و ۸,۸ میلیارد متر مکعب جزو 5 کشور دارای بیشترین هدررفت گاز در مشعل هستند.
می‌توان از این گازها که اتفاقاً حجم قابل توجهی را شامل می‌شوند در صنایع استفاده کرد و خوراک قابل توجهی برای صنایعی مانند پتروشیمی‌ها، فولاد، سیمان را فراهم کرد. حتی اگر این گازها جمع‌آوری و به شکل خام صادر شوند، می‌توانند ارزآوری خوبی برای کشور داشته باشند که تاکنون فقط سوزانده شده، از بین رفته و به محیط زیست آسیب وارد کرده‌اند.
در سال‌های اخیر، اگرچه کمی دیر اما جمع‌آوری گازهای مشعل در دستور کار دولت قرار گرفته است. یکی از شعارهای دولت سیزدهم در حوزه‌ صنعت نفت، جمع‌آوری کامل گازهای همراه نفت بود که درباره آن پروژه‌ها و طرح‌هایی تعریف و اجرایی شد.
به گفته‌ وزیر نفت، با جمع‌آوری این مقدار گاز همراه، معادل نزدیک به تولید گاز یک فاز در پارس جنوبی به مقدار ۲۰ میلیون مترمکعب به حجم گاز کشور اضافه خواهد شد که هم به شبکه‌ سراسری گاز و هم به تأمین خوراک پتروشیمی‌ها کمک می‌کند.
جستجو
آرشیو تاریخی