برزیل بزرگترین صادرکننده پنبه در جهان

برزیل خودش را آماده می‌کند تا به بزرگترین صادرکننده پنبه در جهان تبدیل شده و جای امریکا را بگیرد. به گزارش «ایران اقتصادی»، یکی از تولیدکنندگان بزرگ پنبه در برزیل گفت ایالت تگزاس در امریکا در جایگاه اصلی‌ترین منطقه‌ای که در آن کاشت و برداشت پنبه اتفاق می‌افتد به علت شدت گرفتن موج گرما و خشکسالی با کاهش تولید روبه‌رو شده و از این رو دارد جای خود را به برزیل می‌دهد. گوستاو ویگانو، معاون مجمع تولیدکنندگان پنبه در برزیل به شین هوآ گفت: اگر تولید محصول پنبه در امریکا همچنان رو به وخامت باشد، برزیل به سادگی جایش را خواهد گرفت. وی افزود: دو کشور در زمینه‌ آمار پایه یکسان هستند پس پندارپذیر است که برزیل در این فصل به بزرگترین صادرکننده جهان تبدیل خواهد شد.
امریکا و برزیل بزرگترین صادرکنندگان پنبه در جهان هستند و بیش از نیمی از نیاز جهان را تأمین می‌کنند. انتظار می‌رود امریکا در فصل ۲۴-۲۰۲۳ دوازده و نیم میلیون عدل پنبه صادر کند؛ اما به دلیل خشکسالی در تگزاس، این رقم شاید کاهش یابد. در نتیجه، برزیل با پیش‌بینی صارات ۱۱ میلیون و ۲۵۰ هزار عدل پنبه در این فصل به بزرگترین صادرکننده جهان تبدیل خواهد شد.  علاوه بر این، به گفته‌ ویگانو، کیفیت پنبه صادراتی امریکا در سال‌های اخیر به سبب خشکسالی چندان خوب نیست، اما (پنبه‌ صادراتی) برزیل به علت الگوی بارش مناسب، از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است. کیفیت محصول پنبه‌ امریکا تنها یک درجه بالاتر از بدترین سطح ثبت شده قرار دارد، چرا که نزدیک به ۴۰ درصد از تولیدش از مناطقی برداشت می‌شود که درگیر خشکسالی بوده از جمله تقریباً همه‌ ایالت تگزاس که در سال‌جاری دومین تابستان داغ خود را پشت سر گذاشت.
طبق گزارش صداوسیما از خبرگزاری شینهوا، ویگانو افزود: بسیاری از کشاورزان برزیلی می‌خواهند سطح زیرکشت پنبه را در سال زراعی آینده افزایش بدهند و از آنجا که ما نمی‌توانیم همه محصول تولیدی را جذب کنیم در نتیجه صادرات بیشتری خواهیم داشت.

 

جستجو
آرشیو تاریخی