اخبار

جریمه 10 میلیون دلاری شرکت امریکایی برای نقض تحریم‌های ایران
دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا (اوفک) اعلام کرد، شرکت «تری‌ام» (3M) قبول کرده است تا به علت نقض آشکار تحریم‌های ایران تقریباً 10 میلیون دلار بپردازد.
به گزارش «ایران اقتصادی»، بنا بر اعلام این سازمان امریکایی، تری‌ام، 54 نقض آشکار تحریم‌های اوفک علیه ایران را داشته است. یک شعبه این شرکت در سوئیس در سال‌های 2016 تا 2018 میلادی ظاهراً آگاهانه صفحات ضد انعکاس پلاک خودرو را از طریق یک فروشنده آلمانی به بنیاد تعاون ناجا فروخته است. شرکت «تری‌ام» تولیدکننده استیک‌نوت، چسب نواری، ماسک‌های ان95، مواد الکترونیکی، فیلم‌های نوری و سایر محصولات صنعتی است.
اوفک اعلام کرد، یک فرد امریکایی شاغل در شعبه دوبی این شرکت از نزدیک در این فروش مشارکت داشته است. شعبه سوئیس این شرکت با اینکه می‌دانسته این محصولات به ایران فروخته خواهد شد، 43 محموله برای فروشنده آلمانی ارسال کرده است. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی امریکا معتقد است، شعبه این شرکت در دوبی از این نقض تحریم‌ها مطلع بوده و عمداً قوانین تحریم را نقض کرده‌اند. طبق گزارش فارس از سی‌ان‌ان و بنا بر اعلام اوفک، شرکت تری‌ام پس از آگاهی از این موضوع، داوطلبانه این نقض آشکار تحریم‌ها را اطلاع داده و کارکنان مقصر را توبیخ یا اخراج کرده است.

 

تمدید معافیت امریکا برای تراشه‌سازان کره‌ای
انتظار می‌رود امریکا، معافیتی را که به شرکت‌های سامسونگ الکترونیکس و اس‌کی هاینیکس کره‌ جنوبی در خصوص لزوم دریافت مجوز برای انتقال تجهیزات تراشه‌سازی به چین داده است، تمدید کند. به گزارش «ایران اقتصادی»، خبرگزاری یونهاپ گزارش کرد، وزارت بازرگانی امریکا درباره جزئیات اینکه کدام تجهیزات می‌تواند در چین استفاده شود، با شرکت‌های تراشه‌سازی کره جنوبی گفت‌وگو کرده است.  این شرکت‌های تراشه‌سازی در سال میلادی گذشته از وزارت بازرگانی امریکا برای تأمین تجهیزات مورد نیاز برای تولید تراشه در چین به مدت یک سال مجوز گرفته بودند.
وزارت بازرگانی امریکا، فهرست کاربر نهایی مورد تأیید را به‌روزرسانی خواهد کرد که مشخص کند کدام نهادها می‌توانند مجوز صادرات کدام فناوری را دریافت کنند تا به سامسونگ و اس‌کی هاینیکس اجازه دهد همچنان برخی از ابزارهای تراشه‌سازی امریکایی را دریافت کنند. هنگامی که این شرکت‌ها در این فهرست قرار بگیرند، دیگر نیازی به دریافت مجوز برای موارد صادراتی دیگر نخواهند داشت.  طبق گزارش یونهاپ، وزارت بازرگانی امریکا سرگرم گفت‌وگو با سامسونگ و اس‌کی هاینیکس است تا با در نظر گرفتن برنامه‌های آتی این شرکت‌ها، تجهیزاتی که می‌توانند به خطوط تولید چینی این شرکت‌ها برده شوند، مشخص شوند، زیرا ارتقای تجهیزات برای امکان ادامه فعالیت در سال‌های آینده ضروری است.

جستجو
آرشیو تاریخی