صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • اصناف و تشکلها
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و هفت - ۰۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و هفت - ۰۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

رئیس‌جمهور در روز جمعه دستور آغاز سه طرح بزرگ آبادانی در اصفهان را صادر کرد؛

سه‌گانه دولت برای آبادانی مرکز کشور

 روز گذشته دکتر رئیسی در سفری یک‌روزه به استان اصفهان، سه طرح بزرگ برای آبادانی مرکز کشور را کلید زد. بهره‌برداری از سومین واحد نیروگاهی صنایع کشور، افتتاح افزایش ظرفیت تولید گازوئیل یورو 5 در پالایشگاه اصفهان و آغاز مرحله جدید از طرح انتقال آب از دریای عمان به مرکز کشور.
هر سه طرح فوق، فواید فراوان اقتصادی و اجتماعی برای مردم استان‌های مرکزی کشور دارد. ایجاد واحدهای نیروگاهی در صنایع کشور، راهکاری است که دولت سیزدهم برای تسریع در افزایش تولید برق اتخاذ کرد تا مردم از رنج خاموشی‌های بلندمدت دولت گذشته رهایی یابند.
افزایش ظرفیت تولید گازوئیل یورو 5 هم سبب کاهش آلایندگی در شهرهای صنعتی همچون اصفهان خواهد شد که کانون رفت‌و‌آمد خودروهای سنگین هستند. انتقال آب از دریای عمان که در دولت سیزدهم با سرعت 3 برابری نسبت به دولت قبل در حال اجراست هم معضل دیرینه کم‌آبی را به طور اساسی حل می‌کند.

بهره‌برداری از سومین واحد نیروگاهی صنایع کشور در فولاد مبارکه اصفهان
 واحد اول نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه اصفهان به ظرفیت 307 مگاوات با حضور رئیس‌جمهور رسماً به بهره‌برداری رسید.  دکتر سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر جمعه در ادامه برنامه‌های سفر یک‌روزه به استان اصفهان، دستور بهره‌برداری از واحد اول نیروگاه 914 مگاواتی سیکل ترکیبی فولاد مبارکه به ظرفیت 307 مگاوات را صادر کرد.
 عملیات اجرایی این نیروگاه بر اساس ماده 4 قانون رفع موانع تولید و طبق برنامه اعلامی وزیر نیرو برای ایجاد 10 هزار مگاوات ظرفیت تولید برق خودتأمین توسط صنایع، از ابتدای آغاز به‌کار دولت سیزدهم شروع شد و هم اینک به مرحله بهره‌برداری رسیده است.  نیروگاه فولاد مبارکه سومین واحد نیروگاهی خودتأمین صنایع است که تاکنون به مرحله بهره‌برداری رسیده و وزارت نیرو در مجموع عملیات احداث 5 هزار و 600 مگاوات نیروگاه صنایع را در دولت سیزدهم آغاز کرده است.
 این نیروگاه ایرانی پیشرفته با راندمان بالا و رعایت مسائل زیست‌محیطی با کاهش آلایندگی به میزان 15 درصد، به دست صنعتگران‌ و مهندسان ایرانی با مشارکت 76 شرکت در تأمین، ساخت و نصب تجهیزات ساخته شده است. دو واحد نیروگاهی صنایع هم پیش از این در سمنان و کرمان به بهره‌برداری رسیده است.  بهره‌برداری از واحد اول این نیروگاه 914 مگاواتی و دیگر نیروگاه‌های خودتأمین صنایع در راستای اجرای برنامه وزارت نیرو برای احداث نیروگاه جهت تولید 10 هزار مگاوات برق توسط صنایع اجرا می‌شود؛ برنامه‌ای که به موجب ماده 4 قانون رفع موانع تولید در دستور کار قرار گرفت تا بخش قابل‌ توجهی از ناترازی در صنعت برق کشور را بر طرف کند.

جداسازی برق صنایع از شبکه برق خانگی با قوت دنبال خواهد شد
 رئیس‌جمهور با بیان اینکه توطئه‌ها و فتنه‌های دشمنان علیه ملت ایران بی‌اثر است، دلیل آن را اشتباه محاسباتی جدی در مقابل کشور و ملت ایران دانست و اظهار داشت: دشمن مردم ایران و از جمله مردم اصفهان را نمی‌شناسد که با وجود تقدیم 24 هزار شهید، آماده اجرای امر ولی و امام مسلمین هستند.
 دکتر سید ابراهیم رئیسی ظهر جمعه در جریان سفر به استان اصفهان، در مراسم بهره‌برداری رسمی از فاز نخست نیروگاه برق خودتأمین 914 مگاواتی مجتمع فولاد مبارکه به ظرفیت 307 مگاوات، ضمن قدردانی از زحمات و تلاش‌های همه دست‌اندرکاران این مجتمع صنعتی و تولیدی، گفت: رشد تولید از ضرورت‌های جدی کشور است.
 رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشور در عرصه‌های مختلف پیشرفت‌های زیادی داشته است، افزود: شرط اساسی تداوم این پیشرفت‌ها و نیز تحقق و موفقیت اقتصاد مقاومتی، رشد، رونق و استقلال تولید بویژه در زمینه صنایع مادر است.
 دکتر رئیسی با بیان اینکه فولاد از صنایع زیرساختی و مادر است، بر اهمیت تکمیل زنجیره تولید در صنایع مختلف تأکید کرد و اظهار داشت: کامل شدن زنجیره تولید اقدام بسیار مناسب و صحیحی است و علاوه بر اینکه جلوی خام‌فروشی را می‌گیرد، باعث ارتقای ارزش افزوده خواهد شد که این در کنار رشد کمی و کیفی تولید، رشد اقتصاد کشور را به دنبال دارد.  رئیس‌‌جمهور در ادامه به برنامه دولت برای جدا کردن برق صنایع از شبکه برق خانگی اشاره کرد و ادامه داد: این جداسازی که گام‌های عملی جدی نیز در زمینه تحقق آن برداشته شده است، اقدام بسیار مهمی است تا تأمین برق صنایع تحت فشار تأمین برق خانگی دچار اختلال نشود. این سیاست در عرصه تأمین آب و برق صنایع با قوت دنبال خواهد شد.
 دکتر رئیسی گام مهم بعدی را تولید فولاد سبز عنوان کرد که در کشور ظرفیت‌های مناسبی برای دسترسی به آن از جمله در زمینه تأمین مواد اولیه وجود دارد و تصریح کرد: با تحقق اهداف در نظر گرفته شده در این عرصه، ایران که در حال حاضر رتبه دهم تولید فولاد در جهان را دارد، به جایگاه اولین‌ها در این عرصه ارتقا خواهد یافت. این پیشرفت‌ها برای کشور تولید قدرت می‌کند و از اقتصاد کشور در مقابل تکانه‌ها صیانت خواهد کرد.
 رئیس‌جمهور با اشاره به تلاش دشمن برای ضربه به اقتصاد کشور و معیشت مردم خاطرنشان کرد: تمام تلاش دشمن این بود که تولید کشور را دچار توقف و عقبگرد‌ کند، اما اعلام نرخ رشد قابل توجه بهار امسال از سوی بانک مرکزی و مرکز آمار، دشمن را گیج می‌کند که چگونه کشوری که تحت شدیدترین تحریم‌ها و تهدیدهاست این میزان پیشرفت دارد.
 دکتر رئیسی دلیل این تعجب دشمنان را عدم شناخت مردم ایران دانست و گفت: دشمنان مردم ایران و از جمله اصفهان را نمی‌شناسند که بیش از 24 هزار شهید تقدیم ایران اسلامی کرده‌اند و نیز در هر کوی و برزن آماده اجرای امر ولی و امام مسلمین بوده و حاضرند برای ایجاد آرامش در دل مردم، شبانه‌روز تلاش کنند تا ما محتاج دیگران نباشیم، استقلال، آزادی و نظام جمهوری اسلامی خودمان را حفظ کنیم و سرافرازانه در مقابل دنیا ظاهر شویم.
 رئیس‌جمهور خطاب به دشمنان با تأکید بر اینکه حتماً بدانید این توطئه‌ها و فتنه‌هایی که هر روز علیه ملت ما اجرا می‌کنید بی‌اثر است و اشتباه محاسباتی جدی در مقابل کشور و ملت ما دارید، افزود: در همین بازدید کوتاهی که از بعضی بخش‌های فولاد مبارکه داشتم، عزیزان کارگر به من می‌گفتند به آقا سلام ما را برسانید و بگویید کارگران اجازه نمی‌دهند حرف شما زمین بماند، ما اجازه نخواهیم داد دشمن شاد شود و حتماً تولید کشور را ارتقا خواهیم داد و به آنجا خواهیم رساند که مردم آرامش پیدا کنند؛ گواه این سخن کارنامه درخشان صنعت فولاد و دیگر صنایع کشور است.
 دکتر رئیسی اظهار داشت: آنچه در این مرکز و کانون تولید دیدم بسیار امیدوارکننده بود و نشان می‌داد که کار کاملاً با برنامه‌ریزی دقیق پیش می‌رود. برداشت من این است که هدف‌گذاری‌های بسیار خوبی شده و این مجموعه به عنوان یک واحد با برنامه و هدف و دارای اراده پولادین و ایمان قوی با گام‌های استواری که برمی‌دارد حتماً به جایگاه برتر و آنجا که در شأن اوست، خواهد رسید.
 رئیس‌جمهور برنامه‌های این واحد تولیدی در زمینه خودتأمینی، خودکفایی و استقلال و حرکت را مایه خرسندی توصیف و تصریح کرد: در این مجتمع احساس کردم که دل همه مملو از ایمان و امید به آینده است و آینده را بسیار درخشان می‌بینند و برای تحقق آن تلاش می‌کنند.  دکتر رئیسی همچنین به سخنان مطرح شده در جلسه درباره ایفای مسئولیت‌های اجتماعی مجتمع فولاد مبارکه اشاره و خاطرنشان کرد: مردم از واحدهای بزرگ و پردرآمدی مثل فولاد انتظار دارند که حتماً به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی در محل استقرارشان توجه داشته باشند.  رئیس‌جمهور به طرح موضوع سرمایه‌گذاری در صنایع نیز اشاره کرد و گفت: به طور طبیعی اگر در صنایع سرمایه‌گذاری نشود، رشد آنها متوقف خواهد شد و پیشرفت نمی‌کنند. این صرفاً مربوط به صنعت فولاد نیست و در صنایع دیگر مثل خودروسازی، لوازم خانگی و دیگر صنایع نیز باید این اتفاق بیفتد و قطعاً بخشی از درآمد باید صرف سرمایه‌گذاری برای رشد و ارتقای تولید شود.
 دکتر رئیسی افزود: اگر در صنعت نفت و پتروشیمی هزینه و سرمایه‌گذاری نکنیم، نمی‌توانیم سهم خود را از میادین مشترک برداریم؛ هرگز از تخصیص بخشی از درآمدها به توسعه خود صنعت غافل نشوید. همچنین اقدام انجام شده برای خودتأمینی در صنایع و از جمله در فولاد مبارکه اقدامی شایسته قدردانی و تشویق است.

اجرای مرحله دوم انتقال آب از دریای عمان به اصفهان آغاز شد
 رئیس‌جمهور ضمن بازدید از مرحله اول اجرای طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان اصفهان، دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد.  دکتر سید ابراهیم رئیسی که صبح جمعه به منظور بازدید و افتتاح چند پروژه و حضور در آیین افتتاحیه پنجمین دوره جایزه بین‌المللی مصطفی(ص) به استان اصفهان سفر کرده بود، در اولین بخش از برنامه سفر یک‌روزه خود، ضمن بازدید از مرحله اول اجرای طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به اصفهان، دستور آغاز اجرای مرحله دوم این طرح را صادر کرد.  در مرحله نخست انتقال آب، سالانه 70 میلیون مترمکعب و در مرحله دوم 400 میلیون مترمکعب آب از دریای عمان به اصفهان انتقال داده می‌شود.
 هزینه اجرای مرحله نخست این طرح 25.5 هزار میلیارد تومان و مرحله دوم 113 هزار میلیارد تومان اعلام شده و تمامی هزینه اجرای این دو مرحله را صنایع بزرگ استان اصفهان تأمین خواهند کرد.
 انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای زاینده‌‌رود است که با اجرای مرحله نخست، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهد شد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط زیست صرف خواهد شد.

 

بــــرش

بهره‌برداری از طرح عظیم تصفیه گازوئیل (DHT) پتروپالایشگاه اصفهان
با افتتاح این واحد، روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل و سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو۵ تولید و از انتشار روزانه ۳۰۰ تن گوگرد در هوا جلوگیری می‌شود و گوگرد گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها به کمتر از ppm ۱۰ کاهش می‌یابد.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های سفر یک روزه خود به اصفهان طرح عظیم و محیط‌زیستی واحد تصفیه گازوئیل (DHT) پتروپالایشگاه این شهر را افتتاح کرد.
از جمله دستاورد‌های این طرح عظیم ملی می‌توان به تولید روزانه ۱۰۰ هزار بشکه گازوئیل و سوخت پاک مطابق با استاندارد یورو ۵، جلوگیری از انتشار ۳۰۰ تن گوگرد در روز در هوای کلانشهر‌های کشور و کاهش گوگرد گازوئیل تولیدی پالایشگاه‌ها به کمتر از ppm ۱۰ اشاره کرد. در این واحد ۱۲۰۰ نفر به‌کارگیری شده‌اند و ایجاد سود سالانه ۲۶۳ میلیون دلار و بازگشت هزینه‌های طرح پس از گذشت ۴ سال از اجرای آن از دیگر مزایای این طرح عظیم ملی است. با بهره‌برداری از مجموعه طرح‌های پالایشگاه اصفهان، این پالایشگاه به پالایشگاهی کاملاً سبز تبدیل خواهد شد که این امر در پاک‌سازی هوای استان اصفهان نقش بسزایی خواهد داشت. میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در این طرح ۶۷ هزار ۸۴۸ میلیارد ریال و ۵۱۱ میلیون یورو است. مطابق برنامه‌ریزی صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ افتتاح ۶۷ طرح کلان و نیمه‌تمام به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار و همچنین آغاز عملیات اجرایی ۱۵ طرح کلان جدید با سرمایه‌گذاری ۱۴.۳ میلیارد دلار نیز در دستور کار وزارت نفت قرار دارد و تا کنون ۷ میلیارد دلار پروژه در زیر مجموعه این وزارتخانه به بهره‌برداری رسیده که افتتاح شده یا آماده افتتاح می‌باشد. همه این طرح‌ها اثر مستقیم در افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور دارد. برخی از این طرح‌ها مثل پالایشگاه فاز ۱۴ و طرح فاز ۱۱ پارس جنوبی در استان بوشهر، پالایشگاه هویزه خلیج فارس و فاز دوم پالایشگاه آبادان در استان خوزستان و پتروشیمی گچساران در استان کهگیلویه بویراحمد با حضور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسیده و امروز طرح تصفیه گازوئیل (DHT) یوتیلیتی و آفسایت پالایشگاه اصفهان با حضور دکتر رئیسی به صورت رسمی به بهره‌برداری رسید.

 

جستجو
آرشیو تاریخی