صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و هشت - ۰۹ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و هشت - ۰۹ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

رکورد تولید صنایع بورسی در 7 سال اخیر شکست

تأمین برق صنایع با هدف جهش تولید صنعتی، به رشد 9.3 درصدی تولید صنایع بورسی در مرداد‌ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته انجامید که بیشترین میزان رشد در هفت سال گذشته است.بر اساس اطلاعات منتشر شده در پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، رشد شاخص تولید شرکت‌های بورسی در مرداد سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته به بیشترین میزان در 7 سال گذشته رسید و افزایش 9.3 درصدی را تجربه کرد. این شاخص در سال گذشته رقم 6.2 درصد را تجربه کرده بود و در سال 1400 نیز کاهش منفی 8 درصدی را به ثبت رساند.
همچنین جمع افزایش شاخص تولید در 2 سال گذشته به رقم 16 درصد رسید در حالی که این شاخص در چهار سال منتهی به سال 1400 با کاهش 1.7 درصدی مواجه شده بود. به گزارش فارس، یکی از مهم‌ترین دلایل ضمن رشد تولید صنایع کشور در تابستان 2 سال گذشته، تأمین انرژی برای ثبت جهش تولید صنعتی کشور بوده است.

رشد 6.8 درصدی شاخص
شاخص تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در سه ماهه منتهی به مردادماه رشد ۶٫۸ درصدی داشته است که نشان از ادامه روند رشد مثبت بخش صنعت در این ماه است. مثبت شدن رشد شاخص تولید صنعت محصولات شیمیایی بعد از 6 ماه و تداوم رشد بالای ۲۰ درصد در صنعت خودروسازی و قطعات از اصلی‌ترین عوامل رشد بالای تولید صنعتی شرکت‌های بورسی در مردادماه بوده است. همچنین در مردادماه شاخص مجموع موجودی انبار صنایع کاهش داشته است که این کاهش در صنایع شیمیایی و فلزات اساسی بیشتر بوده است. رشد شاخص تولید صنعت فلزات اساسی در مردادماه همانند تیر ماه مثبت شده است و رشد سه ماهه منتهی به مردادماه برای این شاخص ۲٫۸ درصد (نسبت به مدت مشابه سال قبل) مثبت بوده است.
صنایع محصولات فلزی، خودروسازی و ساخت قطعات و محصولات دارویی سه صنعتی هستند که در مردادماه رشد بالای ۲۰ درصد داشتند. همچنین صنایع منسوجات، لاستیک و پلاستیک و محصولات کاغذی در این ماه رشد منفی داشته‌اند.
 
رشد مثبت فروش صادراتی
بررسی فروش صادراتی صنایع نیز نشان می‌دهد، رشد واقعی فروش صادرات در مردادماه(نسبت به مدت مشابه سال قبل) بعد از روند کاهشی یک ساله مثبت شد و ۲٫۱ درصد نسبت به سال قبل رشد کرد. رشد واقعی فروش صادراتی در این ماه، در صنایع محصولات شیمیایی و فلزات اساسی مثبت و در صنایع کانی‌های غیرفلزی و فرآورده‌های نفتی منفی بوده است. همچنین رشد تولید صنایع صادرات محور در این ماه مثبت و رشد صنایع غیر صادراتی منفی بوده است. این دو شاخص نشان می‌دهد که یکی از محرک‌های رشد تولید در مردادماه رشد تولید و فروش شرکت‌های صادراتی بوده است.
در مردادماه روند نزولی رشد شاخص قیمت صنعت شرکت‌های بورسی متوقف شد و رشد این شاخص در این ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۹٫۹ درصد رسید. در بین صنایع، محصولات دارویی با ۵۵٫۱ درصد و منسوجات با ۵۲٫۹ درصد بیشترین رشد قیمت‌ها را در این ماه داشته‌اند.
 
کاهش زیان‌ده‌ها
بر اساس آمار دوازده ماهه ۱۴۰۱ در مجموع ۵۱۰ شرکت، 31شرکت زیان‌ده بوده‌اند که نسبت به سال مالی قبل ۲ شرکت کمتر بوده است. رشد سود اسمی در این دوره ۱۲٫۸ درصد بوده است که در مقایسه با تورم در این دوره می‌توان گفت ارزش واقعی سودهای شرکت‌های بورسی به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش داشته است. در این دوره در بین صنایع صنعت خودروسازی با بدترین عملکرد زیان‌ده بوده است و زیان این صنعت بیش از 143.8 درصد افزایش داشته است. سود اسمی صنعت فلزات اساسی نیز در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل کاهش داشته است. از طرف دیگر سود صنایع محصولات غذایی، فرآورده‌های نفتی و صنعت محصولات دارویی به ترتیب 92.8، 67 و 73 درصد رشد داشته‌اند که بیشترین رشد در بین صنایع در سال ۱۴۰۱ بوده است. در سه ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ تعداد شرکت‌های زیان‌ده ۴۲ شرکت از 413 شرکت بوده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸ شرکت کمتر شده است. در این دوره تعداد شرکت‌های زیان‌ده در تمام صنایع بجز صنعت فرآورده‌های نفتی کاهش داشته است. سود اسمی صنایع در مجموع در سه ماهه ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد محسوسی نداشته است(۰٫7 درصد رشد داشته است) و تقریباً ثابت بوده است که با توجه به تورم کشور می‌توان گفت که ارزش واقعی سود شرکت‌های بورسی به اندازه تورم در این دوره کاهش داشته است. ارزش اسمی سود خالص صنایع خودروسازی، محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی در این دوره نسبت به دوره مشابه سال قبل کاهش داشته است و بیشترین رشد در سود اسمی در این دوره مربوط به صنعت دارویی بوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی