نگرانی مردم ترکیه از افزایش شدید اجاره‌بها

افزایش شدید اجاره بهای مسکن در ترکیه مردم این کشور را نگران کرده است. اخیراً در برخی موارد مبلغ اجاره تا چند برابر افزایش یافته است. چنگیز اورسل هنرمندی که بیست سال است در کارگاه اجاره‌اش کار می‌کند می‌گوید مالک اجاره بها را از ۱۱۰ یورو در ماه به ۸۶۷ یورو افزایش داده است. وی می‌گوید با چنین افزایش قیمت‌هایی ممکن است درگیری‌های شدیدی بین مردم رخ دهد.
بر اساس اعلام رسانه‌های ترکیه، طی یک سال گذشته و در جریان درگیری‌های مختلف بین مالک و مستأجر، دست‌کم یازده نفر کشته و ۴۶ نفر زخمی شده‌اند. اجاره بها در ترکیه به صورت میانگین طی یک سال گذشته ۱۲۰ درصد افزایش یافته، اما این افزایش در برخی شهر‌های بزرگ مانند آنکارا تا حدود ۲۰۰ درصد نیز می‌رسد. با این حال افزایش قیمت اجاره بهای مسکن هنوز هیچ نسبتی با نرخ تورم در ترکیه ندارد که بنا به اعلام منابع رسمی، از سال ۲۰۱۹ تاکنون بدون وقفه و هر ساله حدود ۶۰ درصد افزایش داشته است. اما منابع مستقل در ترکیه رشد تورم سالانه در این کشور را حدود ۱۳۰ درصد می‌دانند. دولت ترکیه برای مقابله با خشم مستأجرها، سقف افزایش بهای اجاره سالانه را ۲۵ درصد اعلام کرد، اما بنا به گفته کارشناسان چنین تمهیدی فقط باعث افزایش تنش خواهد شد، چرا که بسیاری از مالکان به راه‌های مختلف متوسل خواهند شد تا مستأجر خود را اخراج و مستأجر جدیدی با اجاره بالاتر پیدا کنند. این وضعیت دستگاه قضایی ترکیه را نیز به دردسر انداخته است.
طبق گزارش صداوسیما از خبرگزاری فرانسه، طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۳ حدود ۴۷ هزار پرونده مربوط به درخواست اخراج مستأجر و حدود صد هزار پرونده مربوط به درخواست بازنگری در مبلغ اجاره بها در دستگاه قضایی این کشور گشوده شده است. یک وکیل آگاه به این پرونده‌ها می‌گوید مالک و مستأجر مدام با هم درگیری دارند در صورتی که هر دوی آنها قربانی سیاست‌های دولت هستند. زلزله مرگبار ماه فوریه در جنوب شرقی ترکیه که مرگ بیش از ۵۰ هزار را در پی داشت و به آواره شدن میلیون‌ها نفر منجر شد، وضعیت را دشوارتر کرده است. به عنوان نمونه، عثمان کال، صاحب بنگاه معاملات املاک در مرکز آنکارا با اشاره به همین موضوع می‌گوید اجاره یک آپارتمان دو یا سه خوابه در آنکارا حدود ۶۰۰ درصد افزایش یافته است.
جستجو
آرشیو تاریخی