صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره هشتاد و نه - ۱۰ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره هشتاد و نه - ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

دکتر رئیسی در سی و هفتمین کنفرانس وحدت اسلامی:

توجه به آزادی قدس شریف و فلسطین مهم‏ترین شاخص امت اسلام است

رئیس‏جمهور اجلاس بین‏المللی وحدت اسلامی را اجلاسی با عظمت، وحدت‏بخش، ضدصهیونیستی، ضدامپریالیستی و ضدنظام سلطه دانست و گفت: معتقدیم امروز به برکت حرکت مجاهدان و خون شهدا، امت اسلامی می‏خواهد مسلمان زندگی کند و در این راستا یک خودیابی تاریخی در جهان اسلام شکل گرفته است.
دکتر سید ابراهیم رئیسی صبح یکشنبه در سی و هفتمین کنفرانس بین‏المللی وحدت، ضمن تبریک ولادت عظیم‏الشأن پیامبر بزرگ اسلام و فرزند گرامی‏شان امام جعفرصادق علیهم السلام، یاد همه شهدا و مجاهدان عرصه وحدت و تقریب را گرامی داشت و تأکید کرد: وحدت امت اسلامی همواره در تاریخ اسلام دارای اهمیت بوده است.

وحدت به معنای یکی شدن مذاهب یا جغرافیا نیست، بلکه انسجام در مسیر حفظ و ارتقای منافع امت اسلامی است
رئیس‏جمهور با بیان اینکه اهمیت وحدت در عالم اسلام روزبه‏روز بیشتر مورد تأکید قرار می‏گیرد، افزود: توجه به وحدت توجه به یک امر فردی و نگاهی مقطعی نیست، بلکه یک منظومه فکری و اندیشه‏ای با محوریت حق و با محور قرار دادن باور و اعتقاد به قرآن، نبی مکرم اسلام و عترت پاک اوست.
دکتر رئیسی گفت: وحدت به معنای یکی شدن مذاهب یا جغرافیای کشورهای مسلمان نیست، بلکه وحدت، اتحاد و انسجام برای حفظ منافع امت اسلامی است؛ در تلاش برای وحدت و تقریب تمام اندیشه ما باید معطوف به حفظ و ارتقای منافع امت اسلامی باشد.
رئیس‏جمهور، رسول گرامی اسلام را جلوه خوبی‏ها از جمله شرح صدر و صبر دانست و گفت: موفقیت رسول خدا(ص) در مسیر رسالتش در پرتو شرح صدر او بود و ایشان جلوه ایمان و مجاهدت در راه خدا و الگویی برای بشریت و انسان معاصر است.

نگاه به بیگانگان و عدم توجه به سیره رسول‏الله آغاز روند قهقرایی بشر
دکتر رئیسی عدم توجه به سخنان و سیره رسول خدا(ص) را آغاز روند قهقرایی و ارتجاعی بشریت خواند و تصریح کرد: برای امت اسلامی شاخص عقب‏گرایی عدم تبعیت از رسول خدا(ص) و پیروی از کفار است؛ رمز پیروزی مسلمانان در طول تاریخ، وحدت امت اسلام با محوریت اطاعت از پیامبر و قرآن کریم بوده است.
رئیس‏جمهور همچنین نگاه به بیگانگان و توجه به خواست آنها را عامل دیگری برای آغاز سیر قهقرایی و ارتجاعی نظام اسلامی دانست و افزود: نظام سلطه می‏داند مهم‏ترین سد در برابر او امت اسلامی است که به پیامبر خدا، معاد، پویایی و حرکت به مقصد الهی باور دارند.
دکتر رئیسی دشمنی با وحدت و انسجام را مهم‏ترین شاخص برای خصومت بیگانگان با امت اسلامی عنوان و خاطرنشان کرد: امروز وظیفه هر مسلمانی این است که با قلم و گام‏هایش در جهت وحدت جهان اسلام حرکت کند و هر کس با قلم و قدمش در جهت تفرقه بین مسلمانان تلاش کند دانسته یا نادانسته و خواه یا ناخواه در جهت راهبرد دشمن حرکت کرده است.

توجه به آزادی قدس شریف مهم‏ترین شاخص امت اسلامی
رئیس‏جمهور همچنین توجه به آزادی قدس شریف و فلسطین را مهم‏ترین شاخص امت اسلام برشمرد و تأکید کرد: حرکت در مسیر عادی‏سازی روابط با رژیم صهیونیستی شاخص دیگر حرکت در مسیر ارتجاعی و قهقرایی برای هر دولت و مسئول در کشورهای اسلامی است.
دکتر رئیسی ضمن اشاره به برگزاری هر ساله کنفرانس وحدت اسلامی، توجه به مسائل جاری جهان اسلام را مهم‏ترین هدف برگزاری دوره کنونی این کنفرانس دانسته و اظهار داشت: جنایاتی که دست‏نشانده‏های امریکا و رژیم صهیونیستی در پاکستان و افغانستان مرتکب می‏شوند، از مسائلی است که مقابله با آنها انسجام و وحدت امت اسلامی را در برابر جریان تکفیری می‏طلبد.

امروز گزینه سازش با رژیم صهیونیستی از روی میز برداشته شده است
رئیس‏جمهور ضرورت انسجام و وحدت را به عنوان نگاه مشترک جهان اسلام مورد تأکید قرار داد و گفت: امروز همگان این نگاه مشترک را دارند که راه مقابله با دشمن تسلیم و سازش نیست، بلکه مقاومت است. گزینه سازش از روی میز برداشته شده و امروز هیچ دغدغه‏مندی در فلسطین، لبنان و سایر کشورهای اسلامی از سازش سخن نمی‏گوید و گزینه همه مجاهدین جهان اسلام، مقاومت و ایستادگی مقابل دشمن است و این گزینه دشمن را وادار به عقب‏نشینی خواهد کرد.
دکتر رئیسی با اشاره به تأکید رهبر انقلاب بر ایستادگی و مقاومت در برابر دشمنان اظهار داشت: امروز در فلسطین ابتکار عمل و خلاقیت در دست مجاهدان بوده و این در پرتو راهبرد مقاومتی است که مسلمانان در برابر دشمنان انتخاب کرده‏اند.

اهمیت جهاد تبیین علما در برابر تلاش امپراطوری رسانه‏ای دشمن برای تشویش در اذهان مسلمانان
رئیس‏جمهور وحدت و انسجام را راهکار مقابله با جنگ ترکیبی دشمن دانست و تصریح کرد: در برابر امپراطوری رسانه‏ای دشمن که می‏خواهد در اذهان مسلمانان و جوانان جهان اسلام تشویش ایجاد کند، جهاد تبیین علما و صاحبان تریبون می‏تواند بسیار تأثیرگذار باشد.

امت اسلامی در نظم نوین جهانی بر پایه عدالت، جایگاه اثرگذار خود را پیدا کند
رئیس‏جمهور در ادامه با بیان اینکه امت اسلامی با این نشست‏ها و نگاه‏های تقریبی و وحدت‏بخش در حال آماده‏سازی برای ایفای نقش خود در نظم نوین جهانی است، تصریح کرد: ملت‏های مسلمان و امت اسلامی باید در این نظم نوین که قرار است بر پایه عدالت شکل بگیرد، جایگاه مهم و اثرگذار خود را پیدا کند.
یک خودیابی تاریخی در جهان اسلام شکل گرفته است
دکتر رئیسی، اجلاس بین‏المللی وحدت اسلامی را اجلاسی با عظمت، وحدت‏بخش، ضدصهیونیستی، ضدامپریالیستی و ضدنظام سلطه دانست و گفت: معتقدیم امروز به برکت حرکت مجاهدان و خون شهدا، امت اسلامی می‏خواهد مسلمان زندگی کند و در این راستا یک خودیابی تاریخی در جهان اسلام شکل گرفته است.

آمادگی جهان اسلام برای ایفای نقش جهانی با اهرم‏های قوی اقتصادی، موقعیت ممتاز جغرافیایی و سابقه تاریخی درخشان
رئیس‏جمهور در ادامه امنیت، صلح، آرامش و پیشرفت جامعه اسلامی در همه سطوح را در گرو وحدت و انسجام میان مسلمانان عنوان کرد و اظهار داشت: امروز جهان اسلام با اهرم‏های قوی اقتصادی، موقعیت ممتاز جغرافیایی و سابقه تاریخی درخشان، جایگاه قدرتمندی در دنیا دارد و برای ایفای نقش جهانی آماده است.
دکتر رئیسی ابتکار تاریخی حضرت امام خمینی(ره) در ایجاد وحدت و تقریب مذاهب اسلامی و ادامه این مسیر از سوی رهبری حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی را یگانه راه سعادت برای امت اسلامی عنوان کرد و گفت: در این راستا دیپلماسی سیاسی، فرهنگی و ارتباطات در همه زمینه‏ها بسیار اهمیت دارد و شما فرهیختگان جهان اسلام باید از این ظرفیت‏ها بویژه دیپلماسی فرهنگی برای تقویت ارتباطات میان مسلمانان از آسیا به آفریقا و از آفریقا به اروپا و سایر نقاط جهان استفاده کنید.

این اجتماع قرار است با هم‏اندیشی، هدف مشترک وحدت امت اسلامی را دنبال کند
رئیس‏جمهور با اشاره به اینکه این اجتماع متشکل از نمایندگان کشورهای مختلف جهان قرار است با همگرایی و هم‏اندیشی، هدف مشترک وحدت امت اسلامی را دنبال کند، تأکید کرد: یقین بدانید این نگاه و حرکت، راه سعادت و موفقیت را برای امت اسلامی روزبه‏روز هموارتر خواهد کرد.
دکتر رئیسی در ادامه تصریح کرد: آنچه امروز از تلاش مجاهدان و همه شهدای نهضت جهانی اسلامی از جمله سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس در جای‏جای جهان اسلام جلوه‏گر است، رسالتی سنگین برعهده ما گذاشته؛ پیام شهدا در فضای امت اسلامی طنین‏افکنده و ما را به وحدت، انسجام، ایستادگی، مقاومت و امید به آینده رهنمون می‏کند.
رئیس‏جمهور با بیان اینکه دشمن به دنبال ایجاد یأس در جامعه اسلامی و در بین مسلمانان است، اما امت اسلامی این محاسبه را بهم ریخته و اثبات کرده که عبد خدا و پیرو رسول اوست، افزود: امت اسلامی با تقریب نگاه و وحدت رویه و عمل اثبات کرده که برای شنیدن پیام شهدا گوش شنوا دارد و بناست در همین مسیر نورانی گام بردارد.

گماردن افراد دست‏نشانده در برخی کشورهای اسلامی برای عادی‏سازی روابط با رژیم صهیونیستی
دکتر رئیسی در ادامه زنجیره اقدامات دشمنان از توهین به مقدسات، قرآن کریم و اولیای الهی گرفته تا تشکیل گروه‏های تکفیری برای قتل، غارت و جنایت در جهان اسلام و نیز گماردن افراد دست‏نشانده در برخی کشورهای اسلامی برای عادی‏سازی روابط با رژیم صهیونیستی را جملگی در راستای متوقف کردن امت اسلامی دانست و تصریح کرد: مسلمانان این امت اثبات کرده‏اند اهل ایستادگی، مقاومت، دشمن‏شناسی و دشمن‏ستیـــــــــزی هستند.
رئیس‏جمهور در پایان ابراز امیدواری کرد این نشست باشکوه با حضور اندیشمندان، علما و صاحبنظران جهان اسلام بتواند مسیر نورانی وحدت و انسجام امت اسلامی را طی کند و در این مسیر گام‏های مؤثرتری بردارد.

جستجو
آرشیو تاریخی