صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و سه - ۱۶ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۸

افتتاح بازار توافقی در فرابورس

روند توسعه فرابورس با شتاب منطقی و مناسبی ادامه دارد

بازار توافقی به‌عنوان هشتمین بازار بورس، دیروز شنبه با حضور رئیس سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس ایران در محل فرابورس ایران راه‌اندازی شد.
به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین افتتاحیه بازار توافقی فرابورس، افتتاح این بازار را اتفاق بسیار مهمی دانست و گفت: روند توسعه فرابورس با شتاب منطقی و مناسبی ادامه دارد و این ثمره فعالیت‌هایی است که از قبل شروع شده است.
مجید عشقی با بیان اینکه یکی از ایرادهای جدی بازار پایه این بود که تفاوتی با بازار شرکت‌های پذیرفته شده نداشت و روی تابلو تفاوتی نبود که می‌توانست ریسک‌هایی را برای سرمایه‌گذاران داشته باشد، افزود: ‌عمده شرکت‌های بازار پایه امکان پذیرش در بازارهای بالاتر را ندارند و باید در بازار توافقی درج شوند. البته همه شرکت‌ها اینطور نیستند و شرکت‌هایی که امکان پذیرش در بازارهای بالاتر را دارند باید به بازارهای اصلی منتقل شوند.
وی با تأکید بر اینکه معاملات سهام در بازار پایه ریسک‌های زیادی برای سهامداران دارد و بسیای از سهامداران بدون توجه به این ریسک‌ها، خرید و فروش می‌کردند، اظهار داشت: به همین دلیل فرابورس پیشنهاد راه‌اندازی بازار توافقی را مطرح کرد که بحث‌های فنی متعددی داشت چون روند معاملات مثل سایر بازارها نبود.
عشقی با اشاره به اینکه پیام ما در بازار توافقی این است که تفاوت‌های محسوس بین شرکت‌های پذیرش‌شده و پذیرش‌نشده در روند معاملات وجود داشته باشد، گفت: در این بازار سرمایه‌گذاران باید بیانیه ریسک را امضا کنند و از لحاظ حجم مبنا و دامنه نوسان محدودیت‌های کمتری دارد، ضمن آنکه این بازار مختص سرمایه‌گذاران حرفه‌ای است. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: در بازارهای بین‌المللی هم بازاری مشابه بازار پایه وجود ندارد بلکه بازارهای خاصی با معامله‌گران خاص فعال است.
عشقی با اعلام این خبر که از این به بعد ورودی بازار پایه بسته است، اظهار داشت: شرکت‌هایی که به لحاظ قانونی باید وارد بازار سرمایه شوند و امکان ورود به بازارهای اصلی را ندارند، وارد بازار توافقی خواهند شد.
وی خاطرنشان کرد: سایر شرکت‌های بازار پایه هم باید در اسرع وقت شرایط خود را برای ورود به بازارهای بالاتر احراز کنند یا به بازار توافقی وارد شوند.

رشد ٤١ درصدی ارزش بازار فرابورس در ٦ ماهه نخست
مدیرعامل فرابورس نیز در این مراسم عملکرد فرابورس در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ را تشریح کرد و گفت: ارزش بازار فرابورس در 6 ماه نخست سال‌جاری ۲۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان ارزش بازار سهام بوده که رشد ۴۱ درصدی را تجربه کرده است.
محمدعلی شیرازی افزود: معاملات اوراق در فرابورس طی این مدت ۷۰ درصد رشد کرده و معاملات سهام نیز ۱۲۰ درصد افزایش یافته است. شیرازی اظهار داشت: میزان سهام آزاد شناور نیز افزایش یافته و میانگین ارزش معاملات به شناوری، بالا رفته است که نشان‌دهنده افزایش شفافیت است. به گفته مدیرعامل فرابورس ایران در سال‌جاری گشایش نماد ۹ شرکت در فرابورس انجام شد. همچنین ۳۶۰۰ میلیارد تومان تأمین مالی از طریق عرضه اولیه انجام شد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه تأمین مالی جمعی از ابتدای امسال ۶ موافقت اصولی صادر شده و تأمین مالی ۸۰ طرح انجام شده که نشان‌دهنده ۴۲۰ درصد افزایش تأمین مالی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است، تصریح کرد: در مجموع در بازارهای فرابورس رشد قابل توجهی رقم خورده که امید است با برنامه‌های در دست اجرا، این روند ادامه‌دار باشد.
شیرازی با بیان اینکه طی جلسه روز گذشته قرار شد بازاری با فعالیت غیربورسی راه‌اندازی شود تا عملیات OTC هم در فرابورس اجرایی شود، افزود: در فرابورس تنوع کاملی از ابزارها و بازارها برای سرمایه‌گذاران وجود دارد و هر فردی با هر سلیقه و هر میزان سرمایه می‌تواند در فرابورس سرمایه‌گذاری کند.

جستجو
آرشیو تاریخی