صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • اینفوگرافیک
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و پنج - ۱۸ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و پنج - ۱۸ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۲

اخبار

تصویب سند پیشرفت جامع سرخس

 سند پیشرفت جامع شهرستان سرخس بین ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و استانداری خراسان‌رضوی به امضا رسید. طی مراسمی با حضور سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و استاندار خراسان رضوی، تفاهمنامه‌ای با موضوع سند پیشرفت جامع شهرستان سرخس بین ستاد اجرایی فرمان امام و استانداری خراسان به امضا رسید.
سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در این مراسم اظهار کرد: طی سند پیشرفت جامع شهرستان سرخس، حمایت مالی و پشتیبانی مستمر با نظارت معاونت اجتماعی و امور استان‌های ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، انجام و منابع مالی تأمین خواهد شد که منجر به اشتغالزایی، رفع بیکاری و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز می‌شود تا محرومیت از این شهرستان به طور کامل رفع شود.
عارف نوروزی درباره اقدامات انجام شده در شهرستان سرخس افزود: ایجاد هزار و ۷۸ طرح اشتغالزایی با حجم سرمایه‌گذاری ۱۹۸ میلیارد تومان، ساخت ۱۰ مدرسه با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد تومان و ساخت ۷ مسجد با سرمایه‌گذاری ۲۲۵ میلیون تومان از جمله اقدامات انجام شده ستاد اجرایی در این شهرستان است که در مجموع ظرفیت ایجاد 3 هزار فرصت شغلی را فراهم آورده است. سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ادامه داد: هدف‌گذاری شده است امسال در این شهرستان ۳۲۵ طرح اشتغالزایی ایجاد شود که از این میزان ۱۴۴ طرح اجرایی شده است. همچنین برای سال ۱۴۰۲، اجرای ۴۵۰ طرح اقتصادی اشتغال‌محور در دستور کار است.
وی با بیان اینکه در استان خراسان رضوی اقدامات مناسبی در راستای تولید زعفران، پوشش بیمه‌ای برای زعفران‌کاران و اعطای گواهی سپرده به زعفران‌کاران انجام شده است، ادامه داد: در استان مجموعه‌ پرورش شترمرغ راه‌اندازی شده است که به مردم جوجه را با قیمت نازل تحویل می‌دهد و با قیمت خوب از آنها می‌خرد.
نوروزی با اشاره به فعالیت‌های در دست اقدام ستاد اجرایی در استان خراسان رضوی تصریح کرد: پایدارسازی اشتغال‌های ایجادشده در سال‌های گذشته، کمک به توسعه‌ و تقویت بازاریابی و فروش محصولات از طریق طرح‌های اشتغالزایی ایجادشده، اجرای ۲۲۹ پروژه عمرانی و زیربنایی شامل مدرسه، مسجد و تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن، به ارزش ۹۵ میلیارد تومان ازجمله فعالیت‌های در دست اقدام است.
در ادامه این مراسم استاندار خراسان‌رضوی اظهار کرد: شهرستان سرخس مستعد و دارای ظرفیت و مزیت است که با توسعه ظرفیت‌ها، مشکلات آن حل خواهد شد. از این رو امضای این تفاهمنامه را به فال نیک می‌گیریم چراکه خاستگاه آن، تفکر و اندیشه مردمی منطقه‌‌ای است.
 

۸۰۰ میلیارد فرار مالیاتی شرکت‌های فعال در حوزه آهن‌قراضه در آذربایجان غربی
دست شرکت‌های کاغذی در حوزه آهن‌قراضه هم رو شد
ماجرا مربوط به تأسیس شرکت‌های کاغذی از سوی برخی افراد فعال در زمینه انجام معاملات آهن‌قراضه در استان آذربایجان غربی است؛ افرادی که بازار جذاب معاملات آهن‌قراضه و باطری فرسوده آنها را وسوسه می‌کند تا اقدام به کدفروشی و تأسیس شرکت‌های کاغذی کنند. گفته می‌شود این کالاها به عنوان مواد اولیه واحدهای تولید شمش آهن و سرب و نهاده‌های تولید و نورد قطعات آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که ذینفعان واقعی این ماجرا که برای انجام معاملات خود اقدام به تأسیس شرکت‌های کاغذی کرده بودند برای اینکه مورد شناسایی و ردیابی قرار نگیرند، ترفندهایی از جمله ثبت شرکت‌ها در چند استان مختلف را هم به کار گرفته بودند. این افراد برای کتمان درآمد خود فعالیت‌های هوشمندانه دیگری مثل تأسیس شرکت به‌ نام افراد بی‌بضاعت و تنظیم وکالت‌نامه تام‌الاختیار، صدور فاکتور رسمی فروش به ‌نام شرکت کاغذی و اخذ 9درصد مالیات بر ارزش افزوده و ایجاد اعتبار ساختگی را هم در سوابق خود دارند. موضوع به همین‌جا ختم نمی‌شود و اقداماتی مانند استفاده از هویت دیگران برای انجام معاملات و خودداری از انجام تکالیف قانونی مربوط به مالیات‌های مستقیم و مالیات بر ارزش افزوده و زیاد نشان دادن هزینه‌ها، ثبت شرکت در یک شهر و افتتاح حساب بانکی به نام شرکت کاغذی در شهر دیگر یا همان شهر مورد سوءاستفاده و موارد دیگر همگی نشان از خلاقیت این قبیل شرکت‌ها در مبادرت به انجام فرار مالیاتی است.
در این میان سازمان امور مالیاتی هم بیکار ننشست و توانست با استفاده از اطلاعات سامانه صورت معاملات فصلی موضوع ماده 169 قانون مالیات‌های مستقیم و تجزیه و تحلیل داده‌های استخراج شده از آن، رکوردهای معاملاتی با مبالغ بالا و با یک عنوان کالا مربوط به برخی شرکت‌های فعال در زمینه آهن‌قراضه را شناسایی کند.
قدم بعدی رسیدگی به این پرونده‌ها بود که با این اقدام مبلغی به ارزش بیش از 8 هزار میلیارد ریال مالیات در منابع عملکرد و ارزش‌افزوده تشخیص و مطالبه شد که تاکنون نسبت به وصول و ترتیب پرداخت بیش از 4 هزار میلیارد ریال آن و توقیف اموال به میزان بیش از 2 هزار میلیارد ریال اقدام شده و مطالبه درخصوص باقیمانده بدهی‌های مالیاتی در دست انجام است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی