صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • تاریخ شفاهی
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره نود و نه - ۲۳ مهر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره نود و نه - ۲۳ مهر ۱۴۰۲ - صفحه ۴

گزارش

هزار پرونده صنعت لاستیک در تعزیرات

از ابتدای امسال تا نیمه مهرماه جاری، تعداد یک هزار و ۹۴ پرونده مربوط به لاستیک خودرو و موتورسیکلت تشکیل‌ شده که ۷۹۲ پرونده در حوزه کالا و خدمات و ۳۰۲ پرونده مربوط به قاچاق لاستیک بود.
شهرام محسنی، مدیرکل روابط عمومی سازمان تعزیرات حکومتی درباره رسیدگی پرونده‌های احتکار لاستیک خودرو و موتورسیکلت، گفت: متخلفان این پرونده‌ها در مجموع به پرداخت ۲۴هزار و ۸۷۳ میلیارد ریال جزای نقدی محکوم شدند.

چالش‌های قابل تأمل
به گزارش ایرنا، در چند ماه اخیر، نوسانات قیمت و کاهش عرضه و توزیع بموقع لاستیک باعث شده که مشکلاتی از جمله افزایش قیمت‌های زیاد  و گاهی چند نرخی شدن این محصول را در بازار شاهد باشیم.

تشکیل پرونده برای محتکران
مدیرکل بازرسی کالاهای سرمایه‌ای بازار سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان، ششم مهر در گفت‌وگویی اظهار داشت: بازرسان سازمان حمایت و بازرسان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها در نیمه نخست امسال حدود 7 هزار و 400 بازرسی از واحدهای تولیدی، عمده‌فروش و خرده‌فروش لاستیک خودرو داشتند و حدود 2 هزار و 980 پرونده تخلف در این زمینه تشکیل شده ضمن اینکه از ۶ یا ۷ ماه قبل در همه کارخانه‌های تولیدی، بازرس مقیم مستقر شده است که وظیفه رصد روند توزیع شرکت‌ها را برعهده دارد تا توزیع دچار نقص نباشد و احیاناً احتکاری توسط واحدهای تولیدی انجام نشود.
قاسم پالوج افزود: در نیمه اول امسال ۷۰ پرونده احتکار و امتناع از عرضه در حوزه لاستیک داشتیم که برای واحدهای عمده‌فروش، خرده‌فروش و نمایندگی‌هایی که احتکار لاستیک داشتند، پرونده تشکیل شده است.

افت اندک تولید تایر
صنعت تایر متشکل از ۱۳ واحد تولیدی است. مجموع تولید کارخانه‌های عضو این انجمن، سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن است درحالی که نیاز کشور سالانه بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تن تخمین زده می‌شود. کارخانه‌های تایرسازی از ابتدای امسال تا پایان تیر، ۸۴ هزار و ۵۱۴تن انواع تایر تولید کردند. این میزان تایر مشتمل بر هفت میلیون و ۹۲۱ هزار ۸۶۴ حلقه تایر سواری، وانتی، باری، اتوبوسی، کشاورزی، راه‌سازی و صنعتی است. تولید تایر در این مدت در هم‌سنجی با پارسال از نظر وزنی با افت ۲درصدی و از نظر تعداد حلقه با کاهش 3 درصدی همراه شده است.در چهار ماهه امسال ۵۳هزار و ۲۲۴ تن تایر سواری در کشور تولید شد که در مقایسه با مدت مشابه پارسال بدون تغییر ماند. باتوجه به آمارها، تولید تایر سواری حدود ۶۳ درصد از مجموع تولید تایرسازان را تشکیل می‌دهد. تولید تایر وانتی در این مدت با افت5 درصدی به هفت هزار و ۶۸۲ تن رسید همچنین تا پایان تیر امسال، ۱۵ هزار و ۷۲۷ تن تایر باری اتوبوسی (شامل ۹ هزار و ۲۶۶ تن تایر رادیال و ۶ هزار و ۴۶۲ تن تایر بایاس) تولید شد که در مجموع نسبت به پارسال افت 8 درصدی داشته است. همچنین تولید ۶ هزار و ۹۹ تن تایر کشاورزی (افت ۶درصدی) و یک هزار و ۷۸۱ تن تایر راه‌سازی و صنعتی (رشد ۳۱ درصدی) از دیگر آمارهای چهارماهه ابتدایی امسال شرکت‌ها و کاخانه‌هاست.

کلاهبرداری با نام فروش لاستیک دولتی
 این مسائل در حالی مطرح است که از چندی پیش فروش لاستیک دولتی به صورت اینترنتی وسیله‌ای برای سوء‌استفاده کلاهبرداران شده است تا با ارائه قیمت‌های کمتر از بازار و وعده تحویل در منزل، مردم را سردرگم کنند.
بر اساس این گزارش، تفاوت قیمت لاستیک دولتی و بازار آزاد بهانه‌ای شده است تا کلاهبرداران از این فرصت استفاده کنند و سایت‌هایی را با ادعای فروش اینترنتی لاستیک دولتی در فضای مجازی ایجاد کنند و با وعده‌های عرضه فروش لاستیک‌های احتکار شده به نرخ دولتی و یا سوءاستفاده از شرکت‌های تولیدکننده لاستیک و بردن نام آنها مردم را فریب دهند.
در این سایت‌ها قیمت لحظه‌ای لاستیک‌های دولتی چندین شرکت با نرخ دولتی اعلام می‌شود و محدودیتی در تعداد و انواع لاستیک‌ها وجود ندارد. این سایت‌های کلاهبردار با همین نام کانال‌هایی در شبکه‌های مجازی راه‌اندازی کرده‌اند که در آن به تبلیغ لاستیک‌های دولتی با قیمت پایین‌تر از کارخانه و قیمتی کاذب می‌پردازند. به عنوان مثال قیمت فروش یک حلقه لاستیک پراید در این سایت‌ها به ارزش 670 هزار تومان است. قیمت‌های ارائه شده لاستیک‌ها در این سامانه‌ها با کمتر از قیمت کارخانه و حتی قیمت دولتی به قدری فاحش است که تعجب کاربران و خریداران را به همراه داشته است.
همچنین امکان خرید اقساطی به صورت دومرحله برای فروش لاستیک دولتی در این سایت‌های کلاهبردار نیز یکی دیگر از ترفندهاست. در مقابل سایت‌های مجازی، شرکت‌های تایرساز داخلی فروش اینترنتی محصولات خود با قیمت مصوب دولتی آغاز کرده‌اند تا لاستیک‌ها با قیمت مصوب دولتی مستقیماً به دست مصرف‌کننده نهایی برسد.
هدف از اجرای طرح فروش لاستیک‌های دولتی به صورت اینترنتی این است تا هر خریدار با ارائه برگ سبز خودرو در سال بتواند 2 حلقه لاستیک خریداری کند و دلالان نتوانند اقدام به خرید و فروش و کلاهبرداری و اختلال بازار کنند. بر این اساس، متقاضیان برای خرید لاستیک‌های دولتی می‌توانند با مراجعه به سایت فروش شرکت‌های رسمی تایرسازی، برای خرید با قیمت کمتر از نمایندگی‌ها و بازار و بدون واسطه اقدام کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی