در گفتگو با معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک مطرح شد

تشریح اقدامات گمرک در حوزه نیروی انسانی، منابع تجهیزات کنترلی و رفاهی

توجه به منابع انسانی به عنوان سرمایه اصلی هر سازمان هم چنین حمایت مادی و معنوی از این سرمایه به منظور حفظ و ارتقاء شرایط در تحقق اهداف هر سازمان بویژه گمرک جمهوری اسلامی ایران یکی از وظایف معاونت توسعه مدیریت و منابع می‌باشد. از دیگر وظایف این معاونت، پشتیبانی سخت افزاری و نرم افزاری در کلیه واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی می‌باشد. تدوین و پیگیری تقویت بودجه سازمان، تامین و تخصیص بهینه و درست منابع، همچنین هزینه کرد صحیح این منابع نیز بر عهده این معاونت می‌باشد. با توجه به موارد گفته شده و دیگر مواردی که بر عهده معاونت توسعه مدیریت و منابع گمرک جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با وظایف آن، گفتگویی با محسن جلواتی معاون توسعه مدیریت و منابع گمرک جمهوری اسللامی ایران انجام شد
که در ادامه می‌خوانید.
در یکسال اخیر چه اقداماتی در جهت افزایش سطح معیشتی و هم چنین افزایش امکانات رفاهی کارکنان گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام داده اید؟
این معاونت در حوزه رفاهی، معیشتی و بیمه‌ای اقدامات مطلوبی را انجام داده است.
اهم اقدامات در راستای امکانات رفاهی کارکنان شامل افزایش سقف تسهیلات و قرض الحسنه از ۵۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال بوده است.
در راستای اجرای قانون جمعیت نیز پرداخت پاداش ازدواج کارکنان با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۵۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیون ریال در قالب رفاهی، هدیه تولد فرزندان کارکنان نیز با افزایش ۱۰۰ درصدی از ۵۰ میلیون ریال به ۱۰۰ میلیون ریال بالغ شد.
همچنین برای اولین بار با تدوین برنامه‌ای برای کمک هزینه مهدکودک به همکاران خانم که دارای فرزند زیر ۲ سال هستند مبلغ ۷۰ میلیون ریال و برای همکاران خانم دارای فرزند ۲ سال تا ۶ سال مبلغ ۵۰ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.
در خصوص بیمه تکمیلی کارکنان که بطور سالیانه نیز انجام گرفته است، حسب هماهنگی و برگزاری جلسات با بیمه مرکزی به دنبال افزایش سقف خدمت به همکاران هستیم.
در حوزه منابع انسانی، معاونت توسعه مدیریت و منابع گمرک چه اقداماتی انجام داده است؟
پیگیری اخذ مجوز استخدام و برگزاری آزمون استخدامی پس از ۱۰ سال در گمرک ایران که مجوز ۲۸۳ نفر در سال ۱۴۰۲ اخذ و مراحل پذیرش در حال اتمام می‌باشد. هم چنین در طرح شهید زین الدین ۴۰ نفر برای استان‌های هرمزگان، ایلام، گلستان، گیلان و مرکزی مجوز اخذ و در حال انجام می‌باشد و به زودی شروع مجوز استخدام ۶۰۰ نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران مورد تایید بنیاد شهید و امور ایثارگران مختص گمرک جمهوری اسلامی ایران اخذ خواهد شد. همچنین ۱۰۰ نفر به عنوان گارد گمرک از طریق شرکت‌های انتظام طرف قرارداد با مجوز سازمان امور استخدامی کشور و سازمان برنامه و بودجه در حال صدور مجوز می‌باشند.
دفتر نوسازی و تحول اداری یکی از ادارات کل زیر مجموعه معاونت جنابعالی است که پیگیری ساختار سازمانی، بودجه، نظارت بر عملیاتی شدن بودجه، هم چنین پیگیری اخذ تخصیص را برعهده دارد. در خصوص اهم اقدامات این دفتر توضیح دهید؟
دفتر نوسازی و تحول اداری از واحد‌های فعال در پشتیبانی از منابع کل گمرک است
که پیگیری اخذ ساختار پیشنهادی در گمرک از هیات وزیران جهت ارتقای جایگاه سازمانی به طور موثر انجام داده‌ایم و پیشنهادات سازنده‌ای جهت درج در برنامه هفتم و بودجه‌های سنواتی که اغلب مورد تایید دولت قرار گرفته است را ارائه داد.
در حوزه درآمد نیز در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ با رشد همراه بوده است. واریزی گمرک به خزانه در تمامی ردیف‌های درآمد، حقوق ورودی و ارزش افزوده ۱۵۷ همت بوده که نسبت به سال گذشته ۴۵ درصد رشد داشته است.
در خصوص وظایف واحد ذیحسابی و امور مالی گمرک در امور جاری و نقش آن در اهداف تعیین شده سازمان، توضیح بفرمایید؟
  ذیحسابی و اداره کل مالی گمرک علاوه بر رویه‌های جاری، دریافت منابع عمومی و پرداخت هزینه‌های قانونی را که با نظارت دقیق انجام می‌دهد، در زمینه حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، فعالان مجاز اقتصادی، تولید کنندگان و تجار با پذیرش ضمانت ناامه بانکی اقدامات موثری در جهت تسهیل تجارت فراهم کرده است.
پذیرش تعهد ذیحسابی از دستگاه دولتی به منظور تامین بموقع نهاده‌های دامی و دیگر کالاهای اساسی از جمله اقدامات مثبت ذیحسابی می‌باشد.
اداره کل توسعه و تجهیز علاوه بر تامین الزامات و ضروریات تمامی واحدهای ستادی و گمرکات اجرایی و پشتیبانی به موقع از واحدهای مختلف سازمان، در تجهیز گمرکات به ابزارهای کنترلی نقش مهمی دارد درباره این اقدامات توضیح دهید؟
تجهیز گمرکات کشور به دستگاه‌های آشکارساز کامیونی از سوی اداره کل توسعه و تجهیز به خوبی در حال انجام است و با امضای تفاهم نامه با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری تعداد دستگاه‌های آشکارساز در گمرک بیش از پیش‌افزایش خواهد یافت.
در راستای تجهیز سالن‌های مسافری به ایکس ری چمدانی به ویژه در نقاط مرزی و بالاخص در ایام اربعین حسینی و به منظور نقش آفرینی گمرک به مانند سنوات گذشته نسبت به تجهیز این سالن‌ها به ایکس ری چمدانی اقدام شده است.
اتمام پروژه عمرانی نیمه تمام، نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل گمرکات اجرایی که در این راستا مجوزهای لازم نیز اخذ شده است، از دیگر اقدامات در این حوزه است.
شفافیت همواره یکی از موارد مدنظر و با اهمیت گمرک ایران بوده است، که معاونت توسعه مدیریت ومنابع هم در خصوص موضوع قراردادها ازجمله خدمات تخلیه، بارگیری و انبارداری در اماکن گمرکی در راستای این سیاست حرکت کرده است، در این زمینه توضیح بفرمایید؟
 واگذاری خدمات تخلیه، بارگیری و انبارداری در اماکن گمرکی واقع در سرزمین اصلی، با توجه به بند (ل) ماده (1) و بند (ض) ماده (3) قانون امور گمرکی و درراستای اجرای ماده 24 قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه اجرایی آن، پس از بحث و بررسی در جلسات متعدد شورای معاونین گمرک و با اتفاق اکثریت آرا دال بر برگزاری فراخوان عمومی بصورت یکپارچه، علاوه بر انتشارآن در تارنمای گمرک ایران از طریق سه روزنامه کثیرالانتشار به اطلاع عموم  رسید و براساس قوانین و مقررات مربوطه قرارداد تخلیه و بارگیری منعقد گردید.

 

بــــرش

به عنوان سوال آخر چنانچه موارد دیگری مدنظر جنابعالی است، بیان نمایید؟
لازم به توضیح است تمام موارد گفته شده که به اختصار هم‌ بیان شد با تعامل و همکاری مدیریت‌های زیر مجموعه این معاونت و هم چنین با تعامل سازنده با حوزه‌های مختلف گمرک ایران و با راهبری رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران صورت پذیرفته است و امید است ضمن تداوم برنامه‌های جاری و افزایش فعالیت‌های این معاونت، خدمات رسانی مطلوبی به تمامی ذینفعان خدوم و زحمتکش گمرک جمهوری اسلامی ایران فراهم نماییم.

جستجو
آرشیو تاریخی