سرپرست معاونت برنامه‌ریزی و امور بین الملل

نظامنامه اولویت‌های پژوهشی گمرک تدوین می‌شود

برنامه‏‌ریزی با توجه به وظایف، ماموریت و سیاست‏‌های هر سازمان در راستای اهداف و تحقق برنامه‏‌های پیش‏بینی شده سازمان، از جمله موضوعات مهمی است که در همه سازمان‏‌ها مورد توجه قرار دارد. در گمرک نیز معاونت برنامه‏‌ریزی و امور بین‏ الملل با مدنظر قرار دادن نیازها و اهداف سازمان در این مسیر حرکت می‌کند. در این زمینه با ابوالفضل اکبرپور سرپرست معاونت برنامه‏‌ریزی و امور بین‌الملل به گفتگو نشسته‏‌ایم تا در خصوص آخرین برنامه‏‌های گمرک در حوزه برنامه‏‌ریزی مطالب خود را بیان کنند، مشروح این گفتگو به شرح ذیل می‏ باشد:
یکی از موارد مهم در پیشبرد اهداف سازمان و تحقق برنامه‏‌های پیش‏ بینی شده توجه به موضوع پژوهش متناسب با نیازها و اهداف سازمان است در این خصوص معاونت برنامه‏‌ریزی و امور بین‌الملل چه اقداماتی را انجام داده است؟    
با توجه به اهداف پیش‏ بینی شده، سیاست‏‌ها، راهبردها و اولویت‏‌های پژوهشی در چارچوب اسناد بالادستی و سند ملی راهبردی و در سطوح ملی و بین‏‎المللی، نظامنامه پژوهش و توسعه فناوری گمرک، ساختار و وظایف آن بر اساس نظر کارشناسی و معیارهای تخصصی در حال تدوین است.
بر مبنای این نظامنامه اولویت‏‌های پژوهشی متناسب با نیاز، اهداف سازمان، پرهیز از طرح موضوع‏‌های کلی و تکراری، موارد کلیدی، راهبردی و برمبنای شاخص‏‌ها و حدود مشخص تعریف می‏ شود.
از جمله اهداف مهم در تدوین این نظامنامه، تعیین راهبردها، سیاست‏‌ها، اهداف و اولویت‏‌های پژوهشی، راهبری مطالعات، تصویب موضوع‏‌های پژوهشی و ضابطه‏‌مند کردن آنها، مشخص شدن فرایندهای بهره‏ برداری از نتایج آنها می‏ باشد.
در نهایت این سند به عنوان مرجعی در خصوص تعیین ساختار و راهبردهای مربوط به طرح‏‌ها و پروژه‏‌های گمرک مبنای عمل قرار خواهد گرفت.
توجه به دانش و تجربیات صاحبنظران و بهره‏‌گیری از ایده‏‌های نو همواره مدنظر گمرک بوده است که یکی از موارد می‌تواند حمایت از پایانامه‏‌ها باشد در این زمینه چه گام‏‌هایی برداشته اید؟
گمرک جمهوری‏ اسلامی ایران در چارچوب توسعه نظام پژوهشی خود و در اجرای بند ب ماده ۶۴ قانون برنامه پنج‏ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران، با تشکیل شورای پژوهش و توسعه فناوری و کمیته علمی، با تعیین و تصویب اولویت‏‌های پژوهشی به منظور بهره‏‌گیری از ظرفیت‏‌های بالای دانشگاه‏‌ها و مراکز تحصیلات تکمیلی و با فراهم‏‌سازی شرایط لازم جهت حمایت از مقالات علمی، پایان‏ نامه‏ و رساله‏‌های دانشجویی، دستورالعمل حمایت از پایان‏ نامه‏‌های کارشناسی ارشد و رساله‏ دکتری و مقالات علمی را با هدف استفاده از ظرفیت‏‌های علمی دانشگاه‏‌ها و مراکز پژوهشی کشور و کمک به توسعه علمی و فناوری در جهت شناسایی و رفع چالش‏‌های سازمان تهیه و تدوین نموده است.
گمرک ایران با تدوین تقویم آموزشی در برگزاری دوره‌های آموزشی به صورت کاربری و عملی گام موثری در افزایش همکاران برداشته است، در این زمینه توضیح بفرمایید؟
مرکز آموزش، تحقیقات و ظرفیت‏‌سازی در راستای اجرای برنامه عملیاتی و تقویم آموزشی مصوب سال ۱۴۰۲، در ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ جمعا بیش از ۲۶۳ هزار نفر ساعت دوره آموزشی، شامل ۱۹۸۰۰ نفرساعت دوره آموزش حضوری (در سطح ملی و منطقه‏ ایی) و ۸۰۶۷۲ نفرساعت دوره آموزشی به شیوه مجازی (در سطح ملی منطقه‌ای و بین المللی) و تعداد ۹ دوره آموزشی شناخت اصول ارزیابی در گمرک به میزان ۱۶۸۸۰۰ نفرساعت برگزار نموده است.
برگزاری کانون‏‌های ارزیابی شایستگی عمومی مدیران یکی دیگر از اقدامات مرکز آموزش، تحقیقات و ظرفیت‏‌سازی بوده که در این حوزه، ۶۶ نفر در سطح مدیریتی پایه و ۴۳ نفر در سطح مدیریتی میانی در سال ۱۴۰۲ ارزیابی شده‌اند.
توسعه طرح تربیت مدرسان گمرکی و برگزاری نشست‌های تخصصی با نخبگان، تکمیل پروژه طراحی مدل مدیریت دانش و آغاز فرآیند اجرایی آن در گمرک و طراحی و توسعه مدل شایستگی‏‌های اختصاصی مدیران و کارکنان گمرک جمهوری اسلامی ایران یکی دیگر از اقدامات مرکز آموزش بوده است.
از آنجایی که آشنایی بیشتر خدمت گیرندگان با قوانین و مقررات گمرکی به انجام مطلوب‌تر امور گمرکی کمک موثرتری خواهد کرد، اقدامات صورت گرفته در این زمینه را بفرمایید؟
با توجه به ضرورت و اهمیت آشنایی ذینفعان با قوانین و مقررات گمرکی، بخشنامه‌ها و دستور العمل‌های گمرک تعداد ۷ دوره آموزشی علمی مهارتی در حوزه ظرفیت‌سازی و برون سازمانی ویژه ذینفعان، توسعه تبادلات تخصصی با سازمان‌های نظارتی شامل پلیس امنیت اقتصادی و قضات رسیدگی‌کننده به پرونده‌های گمرکی، انتقال دانش و تجربه با دانشگاه‌ها، حوزه علمیه، مدرسه تابستانه وزارت امور اقتصادی و دارائی برگزار نموده است.
گمرک ایران در حوزه بین الملل در خصوص برگزاری دوره‌های‌های آموزشی و تبادل دانش چه اقداماتی انجام داده است؟
ظرفیت‌سازی بین المللی در چارچوب توسعه تبادلات دانشی با گمرک کشور مجارستان شامل تجارت الکترونیکی، پولشویی و حقوق مالکیت معنوی، برگزاری دوره آموزشی تخصصی کنوانسیون‏‌های سازمان جهانی گمرک منطبق بر چارچوب بین‌المللی از جمله اقدامات بوده است. همچنین همکاری آموزشی با کشور‌های همسایه در چارچوب تفاهم نامه‌های همکاری مشترک امضاء شده از دیگر فعالیت‌ها در این حوزه بود.
یکی از سیاست‏های گمرک در دوره جدید، ارائه آمار به موقع و شفاف در حوزه‏‌های مختلف جهت استفاده تصمیم گیران و تصمیم سازان است، با توجه به اینکه تهیه و پردازش آمار در حوزه مسئولیت معاونت جنابعالی است، در این زمینه چه مواردی مدنظر شما بوده است؟
ارائه آمار دقیق و به موقع نقش مهمی در تصمیم‏‌سازی و تصمیم‏‌گیری دست‏ اندرکاران اقتصادی کشور دارد و آمار درست مبنای تصمیم‏‌سازی در کشور است، گمرک در زمینه استخراج آمارهای مرتبط با تجارت خارجی کشور نهایت دقت و سرعت را اعمال می‏ کند.
بر این اساس علاوه بر آمار تجارت خارجی کشور، آمار مربوط به واردات خودرو، گوشی تلفن همراه، شمش طلا، آمار تجارت با کشورهای همسایه، اوراسیا، گزارش درآمدهای گمرکی و همچنین گزارش تخفیفات و معافیت‏‌های گمرک بصورت ماهانه تهیه و منتشر می‌شود و سیاست گمرک در این زمینه انتشار شفاف آمارها است. علاوه بر آن توسط همکاران دفتر آمار و پردازش اطلاعات گمرکی آمار تجارت کشور طی ۱۰۰ سال از سال 1281 تا ۱۳۸۳ جمع‏‌آوری و تدوین شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی