حرکت رو به جلوی استانداردسازی صنایع فلزی

  مهدی انگورج
مدیرکل  دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران
با عنایت به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم ارتقای کیفیت کالاهای تولید داخل به ویژه در صنعت خودرو و نیز سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم در جهت خدمت رسانی به عموم مردم و براساس قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران اقدامات اجرایی متعددی را در دستور کار خود قرار داده است که می‌تواند آینده روشنی را ترسیم کند. دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی در دولت مردمی سیزدهم، اقداماتی را در جهت صیانت از حقوق جامعه و رفع موانع انجام داده است و البته سعی بر این است که روند ایجاد شده، ادامه‌دار باشد به گونه‌ای که در مدت کوتاه شاهد، اتفاق‌های بسیار مثبت و توسعه‌ای در استانداردسازی صنایع فلزی باشیم. از جمله اقداماتی که در این مدت صورت گرفته می توان به الزام خودروسازان به استفاده از قطعات اصلی در فرایند تولید از تأمین کنندگانی که دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد هستند و همچنین  الزام خودروسازان به صدور گواهینامه‌های اظهاریه انطباق متناسب با هر نوع تولید اشاره کرد.
ملزم کردن خودروسازان به پیاده سازی سیستم ردیابی محصول و سیستم نظردهی مصرف کننده در قالب رمزینه پاسخ سریع، رفع عیوب پرتکرار در کنترل‌های تطابق تولید و همچنین به استفاده از قطعات مصرفی از تولید‌کنندگان دارای سیستم کنترل کیفیت بر اساس الزامات استاندارد IATF 16949 از دیگر موضوعاتی است که دفتر صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران اجرایی کرده است. انجام بازرسی فیزیکی از خودروهای دپو شده بیش از دو ماه از تولید آن گذشته است و تنظیم ضوابط فنی برای کنترل قطعات مؤثر در کیفیت هم از دیگر موضوعاتی است که محقق شده است.
اجرای اجباری استانداردها و الزامات 9 گانه تعلیق شده از مجموع استانداردهای تأیید نوع اجباری خودرو و اجرای اجباری استاندارد خدمات پس از فروش در نشست 115 شورای عالی استاندارد تصویب شد.  بررسی میدانی در خصوص سیلندرهای گاز اکسیژن طبی در مراکز درمانی کشور، اعلام مشخصات تولید کنندگان قطعات پرمصرف داخلی خودروسازان به ادارات کل برای صدور پروانه کاربرد علامت استاندارد تشویقی، تهیه پیش نویس دستورالعمل جدید صدور کد شناسایی مصنوعات طلا و پیگیری راه‌اندازی سامانه سارسیما (سامانه ساماندهی بازرسی ادواری سیلندرهای تحت فشار) توسط اتحادیه گازهای فشرده کشور توسط دفتر نظارت بر اجرای استاندارد صنایع فلزی سازمان ملی استاندارد ایران انجام شده است.
اقدام درخصوص تهیه سند شناخت سامانه مدیریت بازرسی آسانسور، اطلاع رسانی در خصوص استعلام مجوز فعالیت واحدهای تولیدی مصنوعات طلا و برگزاری دوره آموزشی و توجیهی صدور کد شناسایی مصنوعات طلا از طریق سامانه سینا و همچنین الزام تولیدکنندگان لوازم خانگی بزرگ به استفاده از قطعات اصلی در فرایند تولید، که تأمین کنندگان آن دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد است، هم می توان در کارنامه کاری دفتر صنایع فلزی سازمان استاندارد دید. از سوی سازمان ملی استاندارد ایران برگزاری دوره آموزشی و توجیهی صدور کد شناسایی مصنوعات طلا از طریق سامانه یکپارچه نظارت بر اجرای استاندارد برای ادارات کل استاندارد استان‌ها و  تهیه محتوای دوره آموزشی و توجیهی صدور کد شناسایی مصنوعات طلا  برای ادارات کل استاندارد استان‌ها را پیگیری کرده است.
اجرای طرح بازرسی از مقاطع فولادی ( میلگرد، تیرآهن، ناودانی، نبشی و لوله‌های گاز ) از مراکز عرضه سطح کشور، طرح بازرسی ویژه از فرآورده اجاق گاز ( بررسی وضعیت سیستم نظارت بر شعله، نشانه گذاری و بر چسب انرژی فرآورده ) از مراکز عرضه سطح کشور، پیشنهاد اجرای اجباری استاندارد خدمات پس از فروش لوازم خانگی جهت طرح در جلسه آتی شورای‌عالی استاندارد و در نهایت اجرای طرح بازرسی از فرآورده سیم و کابل مورد استفاده در مراکز عرضه طی چند وقت اخیر دنبال شده است. موارد بیان شده نشان می‌دهد که سازمان ملی استاندارد ایران نگاه همه جانبه و جامع نسبت به آینده و استانداردسازی کالاها و خدمات دارد. از همین رو می‌توان تأکید کرد که این رویه مثبت ادامه‌دار خواهد بود تا بتوان رضایت نسبی مردم را جلب کرد.

 

جستجو
آرشیو تاریخی