براساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت صورت می گیرد

تحول در جایزه ملی کیفیت ایران

براساس سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، رسالت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران حرکت عقلانی، مؤمنانه و متعهدانه در جهت ایجاد تمدن نوین اسلامی متناسب با آرمان‌ها در زیست‌بوم ایران است. سازمان ملی استاندارد ایران نیز به‌عنوان یکی از اعضای نظام مقدس جمهوری اسلامی حرکت در جهت نیل به آرمان و تحقق رسالت این سند را جزو وظایف ذاتی خود می‌داند.
براساس آرمان و رسالت مطرح‌ شده در این سند حرکت نظام مند و ملی به سمت تحقق این سند در تمامی بخش‌ها با نگاه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بسیار لازم و ضروری است.
در دولت مردمی سیزدهم با رویکردی تحولی در سازمان ملی استاندارد ایران، ضرورت تدوین مدلی بومی به‌منظور تحول در جایزه ملی کیفیت ایران تحت عنوان «مدل کیفیت جهان اسلام» با محوریت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایجاب می‌کند.
در این راستا تدوین مدل مبتنی بر دانش تخصصی روز و همچنین با تکیه‌ بر مبانی فکری اسلامی و ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی، ظرفیت‌های جهان اسلام، منویات امامین انقلاب، اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی و... انجام‌ شده و مبنای جایزه ملی کیفیت ایران قرار می‌گیرد.
بازنگری نظامنامه جایزه ملی کیفیت ایران براساس رویکردهای جدید در بخش مبانی فکری اسلام و ارزش‌های بنیادین انقلاب اسلامی،  ظرفیت‌های جهان اسلام، منویات امامین انقلاب، اسناد بالادستی نظام مقدس جمهوری اسلامی، تصویب شیوه‌نامه ارزیابی شایستگی ارزیابان و مدرسان جایزه ملی کیفیت ایران و تعیین پژوهشگاه استاندارد به‌عنوان مجری جایزه ملی کیفیت ایران پیگیری می شود. همچنین در این راستا تشکیل بانک اطلاعاتی ارزیابان و مدرسان  جایزه، تشکیل کارگروه تخصصی تدوین مدل کیفیت جهان اسلام، راه‌اندازی نشان کیفیت آمارهای رسمی کشور با همکاری مرکز آمار ایران، تصویب جایزه کیفیت دستگاهی معاونت علمی و فناوری برای محصولات دانش‌بنیان و فناورانه، راه‌اندازی جایزه کیفیت حوزه وزارت ورزش و جوانان و راه‌اندازی مجدد برنامه تعالی مدیریت مدرسه در وزارت آموزش‌وپرورش، دنبال می شود.
 ارزیابی انطباق محصولات دانش‌بنیان و فناورانه
به‌منظور فراهم آوردن امکان ارزیابی انطباق محصولات دانش‌بنیان و در چهارچوب سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مبنی برافزایش پوشش استاندارد برای همه محصولات داخلی و ترویج آن و حمایت از تولید محصولات دانش بنیان این اقدام با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان ملی استاندارد ایران در حال اجرا است.
ورود به هزاره سوم و در طلیعه قرن پانزدهم هجری شمسی «تولید و اشتغال؛ دانش‌بنیان» به‌عنوان جریان مسلط بر رشد و توسعه اقتصادی کشورها به یک پیشران پارادایمی تبدیل‌ شده و نامگذاری مدبرانه مقام معظم رهبری در پیام نوروزی ایشان افق پیش روی کشور را برای مسئولان، مدیران و مردم ترسیم کرده است.
در راستای اجرای سیاست‌های کلان کشور برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در خصوص افزایش پوشش استاندارد برای کلیه محصولات داخلی و ترویج آن و همچنین افزایش تولید، بازارسازی، فروش و صادرات کالاها و خدمات دانش بنیان، فناورانه و خلاق، گسترش همکاری و تعاملات فعال ملی و بین‌المللی با رویکرد کارآفرینی، اشتغالزایی و حمایت از کسب‌وکارهای نوآورانه و دانش بنیان و در راستای قانون تقویت و توسعه نظام استاندارد، تفاهمنامه‌ای مابین سازمان ملی استاندارد ایران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تدوین‌ شده است. بهره‌گیری از توان تخصصی، علمی و اجرایی طرفین و لزوم تجاری‌سازی و تسهیل ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای داخلی و بین‌المللی از موضوعات اصلی این تفاهمنامه است.
شایان‌ذکر است تاکنون تعداد 119 گواهینامه انطباق صادرشده است و همچنین نشست‌های متعدد جهت پیگیری وضعیت شرکت‌های دانش‌بنیان و فناورانه و ارائه راه‌حل جهت تسهیل در صدور گواهینامه‌های انطباق صورت گرفته است.

 

جستجو
آرشیو تاریخی