صفحات
شماره صد و بیست و چهار - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و چهار - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

عملیاتی شدن ۶۵ درصد برنامه اکتشاف معادن

براساس برنامه‌ریزی حفاری که برای محدوده‌های اکتشافی واحدهای زیر مجموعه ایمیدرو انجام گرفت، برای امسال ۴۰۰ هزارمتر اکتشاف پیش‌بینی شده بود.
احمد فتاحی مجلج مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) با اشاره به انجام ۲۶۰ هزار متر حفاری اکتشافی، اعلام‌کرد: ۶۵ درصد برنامه پیش‌بینی شده اکتشافات ایمیدرو در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲ عملیاتی شد.
این مقام مسئول خاطرنشان‌کرد: با توجه به اینکه ایمیدرو تضمین ماده اولیه صنایع معدنی در کشور را برعهده دارد، بنابراین برنامه اکتشافات عناصر پایه، کانسنگ آهن، زغال سنگ و پلی‌متال را در دستور کار دارد. همچنین پروانه‌های اکتشافی جدیدی وجود دارد که به نام ایمیدرو ثبت شده که با انجام عملیات اکتشافی، به ذخایر جدیدی دست می‌یابیم.
فتاحی مجلج درباره فعالیت‌ها و برنامه‌های اکتشافی شرکت آلومینای ایران، بیان داشت: با توجه به اختصاص یافتن ذخایر کشف شده بوکسیت برای مصرف در شرکت آلومینای ایران و همچنین محدودیت‌های موجود در این ذخایر، نیاز بود که اکتشافات و توسعه ذخایر جدید در دستور کار ایمیدرو قرار بگیرد.
وی افزود: بر این اساس، نتایج مطالعات این پهنه منجر به شناسایی ۱۰ محدوده اکتشافی در استان خراسان شمالی، ۱۲ محدوده در استان سمنان و چهار محدوده در کهگیلویه و بویراحمد شد که با اکتشاف سیستماتیک در این محدوده‌ها، ذخایر جدیدی به ذخایر بوکسیت کشور اضافه می‌شود.

چند نیروگاه صنایع معدنی در مراحل پایانی
سه نیروگاه تا پایان امسال با راهبری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) وارد مدار تولید برق می‌شوند. این نیروگاه‌ها توسط شرکت‌های فولاد مبارکه، گل گهر و آلومینیوم المهدی راه‌اندازی خواهند شد.
طبق رویکرد تأمین برق معدن و صنایع معدنی با راهبری ایمیدرو، فاز دوم نیروگاه گازی فولاد مبارکه، واحد نخست نیروگاه‌های گازی آلومینیوم المهدی و گل گهر تا پایان سال ۱۴۰۲ آماده بهره‌برداری هستند.
مجموع ظرفیت نیروگاه مبارکه ۹۱۴ مگاوات و آلومینیوم المهدی و گل گهر هر کدام ۵۴۶ مگاوات است. براساس این گزارش، فاز نخست پروژه نیروگاه فولاد مبارکه اصفهان، چندی پیش با حضور رئیس‌جمهور درهر ماه امسال افتتاح شده بود. همچنین اجرای سیاست تأمین برق در حوزه معدن و صنایع معدنی، در راستای تفاهمنامه ساخت نیروگاه بین وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و نیرو و با راهبری ایمیدرو عملیاتی شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی