صفحات
شماره صد و بیست و چهار - ۲۲ آبان ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و بیست و چهار - ۲۲ آبان ۱۴۰۲ - صفحه ۱۱

اخبار

کاهش 22 درصدی تعرفه واردات تایر

بر‌اساس تمهیدات کارگروه تنظیم بازار و جلسات برگزار شده با تولیدکنندگان در جهت تنظیم بازار تایر، اقدامات لازم درخصوص اعلام سبدهای ویژه توزیع تایر پرمصرف توسط کارخانجات تولید تایر انجام شد.
حسین فرهیدزاده رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تأکید بر لزوم رعایت قیمت‌های مصوب لاستیک در مراکز عرضه، از کاهش تعرفه واردات تایر از ۳۲ به ۱۰ درصد خبر داد. همچنین به گفته وی با توجه به کاهش تعرفه واردات تایر، اقدامات اجرایی لازم توسط وارد‌کنندگان برای عرضه کافی کالا در سطح بازار صورت گرفته و اکنون شاهد روند کاهشی قیمت در سطح عرضه هستیم. فرهیدزاده با بیان اینکه برخی افراد سودجو با تفسیر غلط از مصوبات اخیر بر این باورند که با احتکار لاستیک در آینده می‌توانند این کالا را گران‌تر بفروشند، تصریح کرد: اما چنین موضوعی درست نیست و تأکید مصوبات صادر شده بر به تعادل رساندن بازار است.
وی افزود: همه فعالان حوزه تولید و توزیع موظفند اطلاعات فروش خود را در سامانه‌های مرتبط وزارت صمت مانند سامانه جامع تجارت ثبت کنند، تا در صورت مراجعه بازرسان، موضوع به عنوان عرضه خارج از شبکه تلقی نشود.

 

تشکیل اکوسیستم فناوری و صنعت‌محوری

قرار بود دانشگاه نیازهای صنعت را تأمین کند، صنعت نیاز به نیروی حرفه‌ای دارد اما مشاهده عملکرد حاکی از آن است که دانشگاه و صنعت از هم ناراضی هستند، به‌طوری که کسب‌و‌کارها برای خودشان کار می‌کنند و دانشگاه‌ها هم دنبال نیازهای خودش است و هیچ‌کدام نیازهای یکدیگر را تأمین نمی‌کنند. امیرحسین اسدی مدیرکل دفتر خدمات کسب‌و‌کار وزارت صمت گفت: شاخص ارزیابی صنعت و دانشگاه با یکدیگر متفاوت است و تا زمانی که این شاخص‌ها با یکدیگر متفاوت باشد این دو نمی‌توانند نیازهای یکدیگر را تأمین کنند بنابراین باید به تغییر شاخص‌های ارزیابی و ارزشیابی اقدام کنیم و در جایزه ملی فناوری نیز این اتفاق افتاده است و در واقع فناوری برای ما حائز اهمیت است که نیازهای صنعت را تأمین کند. اسدی بیان داشت: نگاه به دانش‌بنیان‌ها تاکنون نگاه به کسب‌و‌کارهای خرد بوده است، لذا با این نگاه نمی‌توان انتظار موفقیت داشت، زیرا هیچ‌گاه برای اتصال صنعت کمک نکرده‌ایم که کنسرسیوم‌ها شکل بگیرند، لذا برنامه الان تشکیل کنسرسیوم‌ها و تشکیل تیم‌های بزرگ است.
وی افزود: لازم است واژه اکوسیستم فناوری و نوآوری اصلاح شود و به واژه اکوسیستم فناوری و صنعت‌محوری تغییر یابد. اتفاق خوبی که در حال وقوع است، اینکه پارک‌های فناوری به‌جای اینکه در کنار دانشگاه شکل بگیرند، در دل صنعت شکل بگیرند. باید بخشی از پارک فناوری را به خود صنعت واگذار کنیم.

 

جستجو
آرشیو تاریخی