صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهل و یک - ۱۲ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهل و یک - ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۴

100 هزار تن کنجاله سویا در راه ایران

با تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی، طی ماه‌های آتی مازاد کنجاله هم وجود خواهد داشت که در این صورت، ذخیره‌سازی در ذخایر راهبردی شرکت پشتیبانی امور دام صورت می‌گیرد

نفیسه امامی
خبرنگار

 نهاده‌های دامی و کشاورزی از جمله ذرت، کنجد، کنجاله سویا، جو، گندم، کلزا و آفتابگردان سال‌هاست جای خود را به عنوان محصولات کشاورزی ضروری در کشور بازکرده‌اند به طوری که کمترین نوسان در توزیع بازار این نهاده‌ها می‌تواند بازار گوشت و مواد پروتئینی کشور را با بی‌ثباتی مواجه کند. در بین نهاده‌ها، کنجاله سویا به عنوان منبع اصلی تأمین پروتئین مورد نیاز دام و طیور، یکی از مهم‌ترین منابع تغذیه آنها به شمار می‌رود که در ایران و بسیاری از کشورهای جهان برای تولید گوشت مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول که از دانه سویا استحصال می‌شود، در کنار ذرت بخش عمده خوراک طیور را در ایران  تشکیل می‌دهد. با توجه به اهمیت کنجاله سویا در تأمین خوراک طیور و دام کشور و همچنین وابستگی بالای کشور به واردات کنجاله و دانه سویا، هرگونه نوسان قیمت این محصولات باید با دقت در بازار پیگیری ‌شود.
هیچ کمبودی در کنجاله سویا نداریم
طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی طی یک ماه اخیر، بیش از ۴۰۰ هزار تن کنجاله در کشور توزیع شده و قرار است با همکاری اتحادیه‌ها و تشکل‌های مرتبط تا پایان دی ماه بیش از یک میلیون تن دیگر نیز بین واحدهای تولیدی دام و طیور توزیع ‌شود. این میزان توزیع در حالی صورت می‌گیرد که میزان نیاز مصرف میانگین واحدهای تولیدی کشور ماهانه حداکثر 380 هزار تن کنجاله است.
پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی درباره توزیع و بارگیری کنجاله سویا گفته است: در حال حاضر فقط موجودی در حال بارگیری شرکت پشتیبانی امور دام بیش از 150 هزار تن کنجاله سویای ترخیص شده در بنادر است که علاوه بر این 70 هزار تن کنجاله این شرکت در لنگرگاه آماده تخلیه و بیش از 180 هزار تن کنجاله خشک وارداتی دیگر این شرکت نیز در مسیر بنادر ایران است. وی تأکید کرده است: علاوه بر این بیش از 100 هزار تن کنجاله تهاتر شده با نفت نیز در بندر امام خمینی در حال تخلیه و ترخیص است و بیش از 100 هزار تن کنجاله دیگر نیز از محل تهاتر به سمت بنادر ایران در حال حرکت است و تا پایان آذرماه تخلیه می‌شود.
به گفته پیمان پاک، این حجم از کنجاله سویا فقط توسط دولت تأمین شده اما بیش از 400 هزار تن کنجاله خشک و دانه سویا هم توسط بخش خصوصی تأمین شده که در حال تخلیه و ترخیص است.
بنابر اظهارات قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی، با تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی، طی ماه‌های آتی مازاد کنجاله هم وجود خواهد داشت که در صورت مازاد، ذخیره‌سازی در ذخایر راهبردی شرکت پشتیبانی امور دام صورت می‌گیرد.

واردات نهاده‌های دامی از برزیل و روسیه
از ابتدای امسال تاکنون در حدود 20 فروند کشتی اقیانوس پیمای حامل نهاده‌های دامی از طریق بندر امام خمینی(ره) وارد کشور شده است که حامل بیش از یک میلیون تن نهاده دامی از جمله جو دامی، کنجاله سویا و ذرت دامی بوده‌اند که به منظور تأمین نیاز دامداران وارد شده‌اند.
به گفته مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان، این محموله‌ها عمدتاً از کشورهای برزیل و روسیه سفارش و خریداری و از طریق بندر امام خمینی وارد کشور شده و پس از تخلیه و بارگیری به نقاط موردنظر حمل شده‌اند.
 براساس آمار گمرک تا پایان مهر ماه امسال، 6 میلیون و 696 هزار و 532 تن نهاده دامی شامل ذرت، جو و کنجاله سویا به کشور وارد شده است که این میزان واردات نهاده‌های دامی تا پایان مهر ماه 1402 نسبت به دوره مشابه سال 1401به لحاظ وزنی 31 درصد افزایش و به لحاظ ارزی 24 درصد افزایش را تجربه کرده است.
همچنین در شش ماهه ابتدایی سال 1402، 5 میلیون و 536 هزار و 421 تن ذرت، جو و کنجاله سویا به کشور وارد شده است که این میزان واردات نهاده‌های دامی تا پایان شهریور ماه 1402 نسبت به دوره مشابه سال 1401به لحاظ وزنی 39 درصد افزایش و به لحاظ ارزی 32 درصد افزایش را تجربه کرده است.
حداقل ۷۰ درصد ازهزینه‌های تمام شده محصولات پروتئینی همچون مرغ، تخم مرغ، شیر و گوشت قرمز به خوراک دام مربوط می‌شود و در روزهای گذشته نیز قیمت کنجاله سویا و ذرت به ترتیب 25 و 5 دلار در یک روز کاهش قیمت داشت که می‌تواند برای تولیدکنندگان دام و طیور عاملی برای افت قیمت‌ها باشد. این در حالی است که پس از جنگ روسیه و اوکراین که 35 درصد غلات جهان را تولید می‌کنند، قیمت برخی نهاده‌ها تا دو برابر شد و بازارها را به هم ریخت و باعث شد کشورها تمهیداتی را برای تأمین کالاهای اساسی متمرکز کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی