صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهل و پنج - ۱۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهل و پنج - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

طی سال گذشته در قالب طرح روستا تعاون صورت گرفت

افزایش اشتغال روستاییان با ایجاد 3 هزار تعاونی روستایی

طبق آخرین آمارها در سال گذشته بیش از 3 هزار تعاونی روستایی در کشور احیا شد ؛ این امر در قالب طرح «روستا تعاون» مورد توجه قرار گرفت.
طرح روستا تعاون که با هدف ایجاد اشتغالزایی و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستاییان به شهرها اجرایی شد نه‌تنها نرخ بیکاری در مناطق محروم و روستایی را کاهش داد، بلکه منجر به ایجاد اشتغال پایدار روستایی در قالب تعاونی‌های روستایی برای اقشار مختلف روستاییان از جمله زنان و مردان شد.
بخش تعاون یک بخش کاملاً غیردولتی و صد درصد مردمی است و از طرفی تأکید بر همکاری مشترک میان افراد جامعه دارد و به اقتصاد کشور کمک شایانی می‌کند.
اقتصاد تعاون به عنوان اقتصاد مردم نهاد یکی از سه رکن اقتصادی کشور در کنار بخش دولتی و خصوصی است. این در حالی است که در دولت‌های گذشته به بخش تعاون بی‌مهری صورت گرفته و ظرفیت عظیم تعاونی‌ها در ایجاد اشتغال مورد غفلت واقع شده است. همچنین توسعه شبکه تعاونی به‏ عنوان یکی از پایه‌های سه‌گانه نظام اقتصادی کشور یکی از اهداف و سیاست‌های مورد تأکید نظام جمهوری اسلامی ایران بوده که به طور صریح در اصول (۴۳) و (۴۴) قانون اساسی مورد توجه قرار گرفته است و تأکید دولت سیزدهم رساندن سهم تعاون از هفت درصد به 25 درصد در سال‌های آینده است.

احیای تعاونی‌های روستایی
در دولت سیزدهم
در این میان روستاها از کانون‌های اشتغال و تولید مولد در کشور محسوب می‌شوند. براساس آخرین آمارها ۲۵ درصد جمعیت کشور در روستاها ساکن هستند، این در حالی است که ٧٠ درصد تأمین موادغذایی و محصولات توسط روستاییان ایجاد می‌شود.
روستاییان نقش بسزایی در تأمین نیازهای شهرنشینان دارند. ایجاد تعاونی‌ها در روستاها نه‌تنها منجر به اشتغالزایی می‌شود، بلکه زنجیره و شبکه‌سازی در تولید و توزیع محصولات را نیز انجام می‌دهد.
طرح اشتغال روستایی پیش از این نیز در سال ۱۳۹۶ در کل کشور مطرح شد، تا از این طریق 5/1 میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی برای ایجاد طرح‌های اشتغال در مناطق روستایی و عشایری برداشت شود و مقرر شد معادل ریالی آن از محل منابع داخلی بانک‌ها به حساب مؤسسات عامل واریز شود.
در همین راستا به  صندوق توسعه ملی اجازه داده شد تا با هدف ارتقای تولید و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری، معادل ریالی یک میلیارد و ۵۰۰ ‌میلیون دلار از منابع صندوق را به صورت قرض‌الحسنه نزد بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در بخش کشاورزی سپرده‌گذاری کند تا این منابع برای ایجاد اشتغال در روستاها و شهرهای زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت با اولویت روستاها و شهرهای واقع در مناطق مرزی و مناطق عشایری هزینه شود.
سیاست‌های حمایتی از طرح‌های اشتغالزایی روستایی در قالب تعاونی‌ها در دولت سیزدهم شدت گرفته است. از این‌رو افزایش سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور با توسعه و احیای تعاونی‌ها محقق خواهد شد. در همین راستا، احیای تعاونی‌ها بخصوص در روستاها یکی دیگر از طرح‌هایی است که در دولت سیزدهم اجرایی شده است. طبق آخرین آمارها در سال گذشته بیش از سه هزار تعاونی روستایی در کشور احیا شد این امر در قالب طرح «روستا تعاون» مورد توجه قرار گرفت. طرح روستا تعاون که به منظور ایجاد اشتغال و توانمندسازی ساکنان مناطق روستایی در این دولت کلید خورد. در همین راستا 934 طرح با سرمایه‌گذاری یک هزار میلیارد تومانی در سال گذشته به بهره‌برداری رسید.

ارزیابی هزینه ایجاد شغل
در بخش تعاون
هزینه ایجاد اشتغالزایی در بخش تعاون حدود یک چهارم هزینه اشتغالزایی در سایر بخش‌هاست و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است.
طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ارزیابی هزینه ایجاد شغل در بخش تعاون، مشخص شده است که سرانه سرمایه‌گذاری به ازای ایجاد هر شغل موقت در تعاونی‌های مسکن 750 میلیون تومان و به ازای هر شغل پایدار در بخش تعاونی‌های تولیدی، خدماتی و توزیعی 770 میلیون تومان است.
همچنین متوسط ایجاد شغل به ازای هر طرح در تعاونی‌های تولیدی 13 نفر، تعاونی‌های مسکن 75 نفر و تعاونی‌های خدمات و سایر توزیعی 11 نفر است.
بر اساس آخرین آمار از سوی مهدی احمدزاده، مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور تعاونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سال گذشته تعداد هزار و ۹۴۴ شرکت تعاونی جدید در کشور تشکیل شد که ۴۵ هزار و ۲۶۳ فرصت شغلی را فراهم کرد. از این تعداد، ۳۶۷ شرکت تعاونی در روستاها و مناطق عشایری با ایجاد هفت هزار و 94 فرصت شغلی فعال شده است.
طبق گفته مدیرکل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی امور تعاونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پنج ماه امسال نیز ۶۵۷ تعاونی در کشور تشکیل شده که از این تعداد حدود 140 شرکت تعاونی برای بیش از 2 هزار و 564 نفر فرصت شغلی فراهم شده است.

 

بــــرش

طرح هزار تعاونی در هزار روستا
طبق اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ابتدا طرح روستا تعاون، با رویکرد ایجاد هزار تعاونی در هزار روستا به جهت احیای ظرفیت‌های اشتغالزایی در مناطق روستایی عملیاتی شد که اکنون این طرح‌ها با سرمایه‌گذاری خوبی برای روستاییان منبع درآمد و معیشت شد. اکنون برای توانمندسازی روستاها، طرح‌های تولیدی، اقتصادی و عمرانی زیادی در قالب تعاونی‌ها از سوی نهادهای متولی آغاز شده است که در آینده ایجاد تعاونی‌ها و فعالیت آنها منجر به شناسایی ظرفیت‌های روستاها در سراسر کشور می‌شود. امسال نیز احیای هزار تعاونی روستایی دیگر با همکاری گروه‌های جهادی و در قالب تفاهمنامه سه‌جانبه میان وزارت تعاون، مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری و دستیار ویژه رئیس‌جمهور آغاز شده است که به نفع اقتصاد روستاها خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی