صفحات
  • صفحه اول
  • رویداد
  • گفت و گو
  • کلان
  • انرژی
  • راه و شهرسازی
  • بازار سرمایه
  • بازار
  • بین الملل
  • صنعت و تجارت
  • کشاورزی
  • کار و تعاون
  • صفحه آخر
شماره صد و چهل و پنج - ۱۶ آذر ۱۴۰۲
روزنامه ایران اقتصادی - شماره صد و چهل و پنج - ۱۶ آذر ۱۴۰۲ - صفحه ۱۵

ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی ۳۲ کارگزار برون‌مرزی در ۱۸ کشور

معاون بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در حال حاضر ۳۲ کارگزار برون‌مرزی در ۱۸ کشور جهان در زمینه ارائه خدمات تأمین‌اجتماعی به ایرانیان خارج از کشور فعالیت دارند.
به گفته محمد محمدی، پوشش اتباع خارجی در راستای ساماندهی و انتظام‌بخشی بازار کار با همکاری و مشارکت مراجع ذی‌ربط، نظیر سازمان ملی مهاجرت و معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و توسعه و انجام بازرسی‌‏های مستمر و هدفمند از کارگاه‏‌ها به منظور جلوگیری از فرار بیمه‌‏ای و برخورداری کارگران و شاغلان از حق قانونی خود در بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای را باید از اساسی‌ترین اقدامات این سازمان در افزایش شمار بیمه‌شدگان محسوب کرد.
محمدی، بیان کرد: یکی از عوامل مؤثر در پایداری مالی صندوق‌های بیمه‌ای، افزایش نسبت جمعیت بیمه‌‏پرداز به تعداد مستمری‏‌بگیران آن صندوق است. به این معنا که هرچه تعداد بیمه‌شدگان سازمان‌هایی نظیر تأمین‌اجتماعی بیشتر شود، سازمان به نحو بهینه‌‏تر می‌‏تواند نسبت به ارائه تعهدات قانونی و خدمات بموقع به همه ذینفعان؛ بویژه مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش اقدام کند. محمدی بیان کرد: سازمان تأمین‌اجتماعی با توجه به رسالت خود در گسترش و پوشش بیمه‌های اجتماعی و منطبق با سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی، راهبردهای چندگانه‏‌ای را طی چند سال اخیر به‌عنوان برنامه تحولی در دستور کار خود قرار داده است.
وی افزود: استفاده از کارگزاری‏‌های رسمی تأمین‌اجتماعی در اطلاع‌‏رسانی و جذب مخاطبان در قالب بیمه فراگیر خانواده ایرانی و شناسایی گروه‌های جدید بدون پوشش بیمه‌‏ای از جمله آزادکاران (فریلنسرها)، کارفرمایان، ورزشکاران، غرفه‏‌داران میادین میوه و تره‌بار نیز از برنامه‌های اجرایی توسعه بیمه‌ای در سازمان تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شود که تنظیم ضوابط اجرایی مربوطه در اکثر موارد مذکور و عملکرد واحدهای اجرایی به طور مستمر رصد می‌شود.
طبق گفته وی، شناسایی و توسعه بیمه‌ای به شاغلان کسب وکارهای مجازی و مشاغل سکویی (پلتفرمی) بدون پوشش که تدوین دستورالعمل آن با استناد به ماده (۳۱) قانون تأمین‌اجتماعی در دستور کار سازمان قرار دارد و بهره‏‌گیری از ظرفیت‌های کارگزاران برون‌مرزی تأمین‌اجتماعی در جذب بیمه‌شده جدید و امکان ادامه بیمه‌پردازی و انجام امورمربوط به تعهدات بلندمدت ایرانیان خارج از کشور ازجمله فعالیت‌های دیگر رشد بیمه‌شدگان در این سازمان است.
 بنا به گفته این مقام مسئول، با توجه به برنامه‌ریزی، هدفگذاری و اقدامات صورت گرفته جهت رشد افراد و گروه‌های تحت پوشش تأمین‌اجتماعی، به استناد اعلام مدیریت و آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی تاکنون اقدامات اثربخشی در زمینه افزایش تعداد بیمه‌شدگان در این نهاد بیمه‌ای انجام شده است.
بر اساس داده‌های آماری مدیریت و آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی تا شهریورماه سال‌جاری ۱۵ میلیون و ۷۳۷ هزار و ۶۱۲ بیمه‌شده اصلی شامل ۱۰ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۷۰ بیمه‌شده اجباری، یک میلیون و ۳۳۴ هزار و ۳۸۴ نفر بیمه‌شده در بخش حرَف و مشاغل آزاد، ۶۰ هزار و ۱۵۷ نفر بیمه دانشجویان، ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه‌شده زنان خانه‌دار، ۶۹۱ هزار و ۲۲۲ نفر بیمه‌شده اختیاری و ۲۰۱ هزار و ۵۴۹ بیمه‌شده در حوزه کافرمایان صنفی تحت پوشش خدمات این سازمان قرار دارند.
براساس آخرین داده‌های آماری حوزه تأمین‌اجتماعی نیز تعداد ۱۴۹ هزار و ۸۳۱ نفر در قالب بیمه‌های توافقی البته تا مردادماه سال ۱۴۰۲ بخشی از جامعه افراد تحت پوشش و ذینفعان این سازمان را شامل می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی